خبرگزاری دولتی در مورد اجتناب از تسلیحات هسته ای: اگر کشوری اورانیوم بسیار غنی شده کافی دریافت کند، دلیلی برای ساخت بمب اتمی یا کلاهک بسیار قابل اعتماد وجود ندارد.

خبرگزاری دولتی در مورد اجتناب از تسلیحات هسته ای: اگر کشوری اورانیوم بسیار غنی شده کافی دریافت کند، دلیلی برای ساخت بمب اتمی یا کلاهک بسیار قابل اعتماد وجود ندارد.

روز جدید حتی اگر کشوری به اندازه کافی اورانیوم غنی شده دریافت کند، دلیلی برای ساخت بمب یا کلاهک اتمی قابل اعتماد وجود ندارد. ساخت یک بمب هسته ای یا کلاهک قابل اعتماد نیاز به آزمایش و آزمایش دارد و یک بمب بدون آزمایش لازم قابل اعتبار نیست. آزمایش های اولیه موشک های هسته ای کره شمالی نیز شکست خورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر ادعاها و نگرانی های خود درباره پیشرفت هسته ای ایران در برجام را تکرار کرد، در حالی که زمان آن فرا رسیده است که واشنگتن تصمیم سیاسی سختی برای جبران بی نظمی ها و نقض های آژانس اتخاذ کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، در یک نشست محلی روز چهارشنبه هنگامی که از خبرنگاری در مورد ادعاهای باب سن، رئیس دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا درباره پیشرفت هسته ای ایران، بدون اشاره به تعهدات واشنگتن پس از روی کار آمدن جو سوال شد، گفت: دولت بایدن همیشه اینطور بوده است. شعاری برای دیپلماسی به ایران و محکومیت خروج دولت قبلی آمریکا از برجام.

رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اخیرا ضمن مخالفت با از سرگیری مذاکرات در وین برای لغو تحریم ها علیه ایران، از دولت بایدن خواست تحریم ها و شرکت های مرتبط با تهران را تشدید کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعای سلاح های هسته ای طی سه تا چهار هفته آینده و اقدام بعدی دولت بایدن در وین گفت: «همکار من در حال حاضر درباره نگرانی ها در مورد پیشرفت ایران در برنامه هسته ای خود صحبت می کند». بود.

نایس پرایس به بیانیه یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران رسانه های بین المللی اشاره می کند. مذاکرات در وین وارد مرحله نهایی خود می شود و همه کشورها باید تصمیمات سیاسی سختی بگیرند.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است در ادامه سیاست واشنگتن مبنی بر اعمال فشار بر ایران بر سر میز مذاکره گفت: ما در مراحل پایانی هستیم: «با توجه به سرعت پیشرفت هسته ای ایران، ما فقط چند هفته فرصت داریم.» برای رسیدن به توافق. .

این مقام آمریکایی همچنین مدعی است که این یک تهدید مصنوعی یا اولتیماتوم نیست. ایرانی ها از مدت ها قبل می دانستند که به آخرین لحظه نزدیک می شویم و پس از آن دیگر نمی توانیم به برجام برگردیم، زیرا این توافق در آن زمان همان ارزشی را که ما بر آن توافق کردیم، نخواهد داشت.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که تهران پس از تصمیم دولت قبلی آمریکا برای خروج از توافق با ایران به چنین پیشرفتی دست یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این توافقی بود که به طور دائم و قابل اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کرد. زمانی که برجام به طور کامل اجرا شد، زمان فرار ایران یک سال بود. اکنون این فرار هسته ای به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این دقیقاً به دلیل تصمیم خروج از برجام است. این توافق نتیجه داد و زمان مورد نیاز برای فرار هسته ای ایران را افزایش داد.

وی گفت: زمان بسیار بسیار کوتاه است، زیرا وقتی ایران به نقطه‌ای می‌رسد که پیشرفت هسته‌ای‌اش مزایای عدم اشاعه برجام را از بین می‌برد، دیگر تلاش مشترک برای بازگشت به پیوستن به برجام به نفع ملی‌مان نیست. امنیت و متحدان ما.”

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه دلیل کاهش مدت زمان فرار هسته ای تصمیم تهران است و نه خروج دولت قبلی آمریکا از برجام، گفت: دلیل کاهش این کاهش این بود که ایران دیگر خود را یک کشور نمی بیند. توافق محدود اگر برجام وجود داشت، چنین اقداماتی می توانست عواقب ناگواری برای ایران داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: علیرغم نقض برجام از سوی واشنگتن، جمهوری اسلامی ایران همچنان به برجام پایبند است و علیرغم بی توجهی آمریکا و اروپا، توافق بین المللی را نقض نکرده است. وین در حال انجام است.

پس از شش دور مذاکره در وین که در آن جمهوری اسلامی ایران انتظارات خود را در مورد چگونگی تمدید قراردادهای 1994 افزایش داد، کشورهای غربی این فرصت را پیدا کردند که از دولت سیزدهم برای نتیجه گیری واقع بینانه در مورد لزوم بازگشت آمریکا به برجام استفاده کنند. شورای امنیت سازمان ملل متحد با استفاده از تاکتیک‌هایی برای تعیین ضرب‌الاجل‌های دروغین و متهم کردن ایران، تلاش کردند زمان محدودی را برای دستیابی به توافق و دستیابی به توافق در اسرع وقت نشان دهند.

غرب همچنین در حال ارائه یک مفهوم نوآورانه دیگر برای کاهش “زمان فرار هسته ای” ایران در حمایت از ضرب الاجل های مصنوعی این کشور است که به زمان لازم برای انباشت مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت سلاح های هسته ای اشاره دارد. آنها استدلال می کنند که با محدودیت های اعمال شده برجام، آن زمان به یک سال رسیده است و اکنون آن زمان ابتدا به چند ماه و اکنون به چند هفته رسیده است.

در همین حال، جمهوری اسلامی ایران در دکترین دفاعی خود اعلام کرد که توسعه تسلیحات هسته‌ای را قانونی نمی‌داند و تاکید کرد که به‌عنوان یکی از طرف‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و عضو بین‌المللی انرژی اتمی آژانس، دارای فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

سیمون هندرسون، مدیر برنامه برنشتاین در واشنگتن، با آگاهی کامل از اشاعه تسلیحات هسته ای و مشکلات شبکه پاکستان، نوشت: «اصطلاح «فرار» اغلب در بحث های مربوط به برنامه هسته ای ایران استفاده می شود، اما با معانی و پیامدهای دقیق. اغلب مبهم یا متناقض است. از منظر حقوقی، این به زمانی اشاره دارد که کشوری که به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، ممکن است از تعهدات خود تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) چشم پوشی کند. قبل از اینکه با فشار دیپلماتیک یا اقدام نظامی متوقف شوند، به عنوان یک عملیات به دست می آیند.”

همچنین باید در نظر داشت که حتی اگر کشوری به مقدار کافی اورانیوم بسیار غنی شده دریافت کند، دلیلی وجود ندارد که بتواند یک بمب اتمی یا کلاهک بسیار قابل اعتماد بسازد. ساخت یک بمب هسته ای یا کلاهک قابل اعتماد نیاز به آزمایش و آزمایش دارد و یک بمب بدون آزمایش لازم قابل اعتبار نیست. آزمایش های اولیه موشک های هسته ای کره شمالی نیز شکست خورد.

اکنون دور هشتم مذاکرات تحریم ها که از پنجم دی ماه 1400 آغاز شده بود، پس از نزدیک به 30 روز رایزنی فشرده دیپلماتیک که تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت، وارد دوره کوتاه تصمیم گیری سیاسی شده است.

این مذاکرات به مرحله ای رسیده است که آمریکا باید در مورد پذیرش خواسته های مشروع ایران تصمیم گیری کند. جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند؛ هر چه طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها جدی‌تر باشد و اراده جدی‌تر برای اتخاذ مکانیسم‌های لغو تحریم‌های ایران بیشتر باشد، زمان برای دستیابی به توافق نهایی کوتاه‌تر می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تشریح تلاش‌های جدی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و طرح‌های پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده پرداخت. دسته بندی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به نقل از علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده 1+5 ایران گفت: مذاکره کننده دولت سیزدهم تا به اینجا هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکایی ها نداشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجموع شواهد و حقایق از جمله اسنادی که در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، نشان می دهد که شرایط برای یک توافق خوب و سودآور مهیا است، مشروط بر اینکه غربی ها نیت خیر و خوبی داشته باشند. جدی بودن. . ” بودن.

دیدگاهتان را بنویسید