مدیرکل آژانس انرژی اتمی: ایران اورانیوم کافی برای ساخت چندین بمب اتمی دارد

مدیرکل آژانس انرژی اتمی: ایران اورانیوم کافی برای ساخت چندین بمب اتمی دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران اورانیوم کافی برای ساخت چندین بمب اتمی دارد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل، هشدار داده است که ایران اورانیوم بسیار غنی شده کافی برای ساخت چندین بمب هسته ای در صورت تمایل دارد.

این سخنان گروسی در پاسخ به سوال این هفته نمایندگان پارلمان اروپا درباره میزان خطر برنامه هسته ای ایران است.

آسوشیتدپرس نوشت که این بزرگترین مقدار اورانیوم بسیار غنی شده است که ایران تا کنون در اختیار داشته است.

آسوشیتدپرس افزود: چندین ماه است که کارشناسان منع گسترش سلاح های هسته ای می گویند ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده دارد. 60 درصد که برای ساخت حداقل یک بمب اتمی کافی است. در همین حال، تهران اصرار دارد که برنامه هسته ای اش برای اهداف صلح آمیز است

گروسی ادامه داد: یک چیز درست است. آنها (ایران) مواد اورانیوم مورد نیاز برای چندین بمب اتمی را جمع آوری کرده اند. در این مرحله بمب نیست.

وی درباره برنامه هسته ای ایران گفت: ما باید بسیار محتاط باشیم.

آسوشیتدپرس ادامه داد که هشدار گروسی نشان می دهد که ایران موفق شده است ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده خود را افزایش دهد.

آسوشیتدپرس نوشت: گروسی سپس به سخنرانی معروف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل در سال 2012 اشاره کرد، زمانی که نتانیاهو نقاشی یک بمب با فیوز را برای توضیح برنامه هسته ای ایران نشان داد و روی بمب خط قرمز کشید تا از جهان بله برای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران از داشتن اورانیوم با غنای بالا.

آسوشیتدپرس افزود: توافق هسته ای برجام (2015) موفق شد ذخایر اورانیوم در سطح بالا ایران را به مقادیر زیادی کاهش دهد و غنی سازی اورانیوم تهران را به سطح 3.67 درصد محدود کند، اما لابی نتانیاهو موفق شد رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند که از برجام خارج شود. .

گروسی اضافه کرد: شما موضوع تصویب (محدودیت تعیین شده برای برنامه هسته ای ایران) را به خاطر دارید و آقای نتانیاهو آن خط قرمز را در سازمان ملل ترسیم کرد… خب، الان خیلی وقت است. آنها (ایران) 70 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در سطح 60 درصد دارند. این جلد وجود دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در سازمان ملل در سال 2012 تصویری از برنامه هسته ای ایران ارائه کرد.

وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که آنها سلاح هسته ای دارند.

پس از خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران، تهران نیز از تعهدات خود در برجام درباره محدودیت‌های هسته‌ای خارج شد.

با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس دولت آمریکا، مذاکرات برای احیای برجام بین ایران، گروه 1+4 و آمریکا آغاز شد، اما این مذاکرات اکنون به حالت تعلیق درآمده و به بن بست رسیده است.

مذاکرات برای احیای برجام با هدف بازگشت ایالات متحده به عضویت در برجام، لغو تحریم‌ها علیه ایران علیه برجام و بازگرداندن ایران به محدودیت‌های هسته‌ای برجام است.

مقامات اسرائیلی ایران را به هدف قرار دادن برنامه هسته ای تهران برای ساخت بمب اتمی متهم می کنند، اما ایران معتقد است که هدف از این برنامه هسته ای تولید انرژی و سایر اهداف صلح آمیز است.

دیدگاهتان را بنویسید