پاسخ آژانس انرژی اتمی به ادعای کشف اورانیوم غنی شده 84 درصد در ایران

پاسخ آژانس انرژی اتمی به ادعای کشف اورانیوم غنی شده 84 درصد در ایران

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین واکنش به انتشار گزارش رسانه‌های آمریکایی درباره کشف اورانیوم غنی‌شده با خلوص بیش از ۸۰ درصد در ایران، اعلام کرد که پس از انتشار این خبر در حال مذاکره با ایران است. گزارشی در مورد غنی سازی با خلوص بالا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد صبح یکشنبه به وقت ایران اعلام کرد که در حال مذاکره با ایران بر سر گزارش کشف اورانیوم غنی‌شده با خلوص نزدیک به 84 درصد است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی نوشت: آژانس از گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در مورد سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران آگاه است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر را با ایران مورد بحث قرار خواهد داد و در صورت لزوم، شورای حاکم آژانس را مطلع خواهد کرد.

پس از انتشار این توییت، آژانس بین المللی انرژی اتمی از اظهار نظر بیشتر در مورد موضوع ایران خودداری کرد.

پیش از این، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال بررسی چگونگی غنی سازی اورانیوم ایران تا 84 درصد است.

این گزارش به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی، گفت که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته مقادیری اورانیوم غنی‌شده را پیدا کردند که کمی کمتر از مقدار مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای بود.

این دیپلمات‌ها همچنین از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران انتقاد کردند و آنها را عامل یک بحران جدید خواندند.

در ادامه این گزارش آمده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش است تا مشخص کند ایران چگونه اورانیوم غنی شده با خلوص 84 درصد تولید و ذخیره کرده است، زیرا این سطح غنی سازی بالاترین سطح غنی سازی اورانیومی است که تاکنون در ایران کشف شده است. غلظت آن تنها 6 درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای سلاح است.

همزمان با سوء نیت مقامات اروپایی و آمریکایی و عدم پایبندی و اجرای برجام از سوی غرب، ایران پیشتر به طور رسمی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود که سانتریفیوژهای خود برای غنی سازی اورانیوم تا 60 تنظیم شده است. ٪ خلوص.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که بازرسان آژانس اکنون باید تعیین کنند که آیا ایران عمداً غنی‌سازی را انجام داده است یا اینکه غلظت اورانیوم غنی‌شده نتیجه تجمع تصادفی لوله‌هایی است که صدها سانتریفیوژ را به هم متصل می‌کند.

بلومبرگ همچنین با ادعای اینکه این دومین بار در یک ماه گذشته است که ناظران آژانس فعالیت‌های مشکوک مرتبط با غنی‌سازی را در ایران شناسایی می‌کنند، افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه نشست شورای حکام خود در حال تهیه گزارش فصلی درباره ایران است. 6 مارس در وین است.”

در عین حال، به گفته یکی از دیپلمات‌ها، ایران مکاتبات لازم برای اعلام قصد خود برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در دو تأسیسات نزدیک شهرهای نطنز و فردو و به گفته یک دیپلمات دیگر، حتی در صورت وجود مواد، انجام نداده است. این مشکل که به دلیل مشکلات فنی در عملکرد آبشارهای سانتریفیوژ کشف شده است، نشان دهنده خطر تصمیم احتمالی ایران برای تولید اورانیوم بسیار غنی شده است.

در همان زمان یکی از دیپلمات ها به بلومبرگ گفت که اگر اورانیوم 84 درصدی ایران در نتیجه تجمع اورانیوم غنی شده در لوله های اتصال سانتریفیوژ اتفاق افتاده باشد، تجمع این اورانیوم مشکل جدیدی نیست. و قبلا هم اتفاق افتاده .

همچنین در پی ادعای کشف اورانیوم غنی شده 84 درصد در ایران، بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره ادعای بلومبرگ گفت: مایه تاسف است که آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان یک موضوع سیاسی مورد سوء استفاده قرار می گیرد. ابزاری برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران.

وی با اشاره به اینکه مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف بی اعتباری و تحریف واقعیت ها صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران در خصوص وجود ذره یا ذرات اورانیوم با غنی سازی بیش از 60 درصد در محل مطرح کرده است. شیر معمولاً محصول با نمونه برداری جمع آوری می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: وجود ذرات اورانیوم بالای 60 درصد در فرآیند غنی سازی به معنای غنی سازی بالای 60 درصد نیست.

کامالوندی در توضیح بیشتر اظهار داشت: این مشکل در فرآیند غنی سازی امری بسیار طبیعی است که حتی با کاهش لحظه ای تغذیه آبشارهای سانتریفیوژ می تواند رخ دهد. اما آنچه مهم است محصول نهایی است که جمهوری اسلامی ایران برای غنی سازی آن بیش از 60 درصد تلاش نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی بهتر از هرکسی می داند که چنین مواردی در محل کار رخ می دهد. مانند گذشته پرونده های متعددی از جنایات مختلف کشف شده است که این پرونده اخیر نیز حتماً حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع از نوع مطالبی نیست که آژانس در اختیار اعضای خود قرار می دهد، ادامه داد: ارائه این مطالب در رسانه ها بار دیگر نشان داد که متأسفانه آژانس مدت هاست موضع تخصصی و بی طرف خود را رها کرده و بر روی آن متمرکز شده است. محتوا و اطلاعات فنی در اختیار رسانه های غربی قرار می دهد و بدون شک این روش باعث بی اعتباری این سازمان مهم بین المللی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید