کمالوندی در مورد ادعای بلومبرگ: در جایی که شیر جمع آوری می شود ذره یا ذرات اورانیوم غنی شده بالاتر از 60 درصد معمول است، تا کنون سعی نکرده ایم آن را بالاتر از 60 درصد غنی سازی کنیم.

کمالوندی در مورد ادعای بلومبرگ: در جایی که شیر جمع آوری می شود ذره یا ذرات اورانیوم غنی شده بالاتر از 60 درصد معمول است، تا کنون سعی نکرده ایم آن را بالاتر از 60 درصد غنی سازی کنیم.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره ادعای بلومبرگ گفت: مایه تاسف است که آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان یک ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف بی اعتباری و تحریف واقعیت ها صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران در خصوص وجود ذره یا ذرات اورانیوم با غنی سازی بیش از 60 درصد در محل مطرح کرده است. شیر معمولاً محصول با نمونه برداری جمع آوری می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: وجود ذرات اورانیوم بالای 60 درصد در فرآیند غنی سازی به معنای غنی سازی بالای 60 درصد نیست.

کامالوندی در توضیح بیشتر اظهار داشت: این مشکل در فرآیند غنی سازی امری بسیار طبیعی است که حتی با کاهش لحظه ای تغذیه آبشارهای سانتریفیوژ می تواند رخ دهد. اما آنچه مهم است محصول نهایی است که جمهوری اسلامی ایران برای غنی سازی آن بیش از 60 درصد تلاش نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی بهتر از هرکسی می داند که چنین مواردی در محل کار رخ می دهد. مانند گذشته پرونده های متعددی از گانای مختلف بوده است که حل شده و این مورد اخیر نیز قطعا حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع از نوع مطالبی نیست که آژانس در اختیار اعضای خود قرار می دهد، ادامه داد: ارائه این مطالب در رسانه ها بار دیگر نشان داد که متأسفانه آژانس مدت هاست موضع تخصصی و بی طرف خود را رها کرده و بر روی آن متمرکز شده است. محتوا و اطلاعات فنی در اختیار رسانه های غربی قرار می دهد و بدون شک این روش باعث بی اعتباری این سازمان مهم بین المللی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید