اروپا: پیامد افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به 90 درصد، بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

اروپا: پیامد افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به 90 درصد، بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

رویترز نوشت: سه مقام اروپایی گفتند: اگر تهران اورانیوم را تا حد مطلوب برای تسلیحات هسته ای غنی کند، تحریم های سازمان ملل علیه ایران را باز می گرداند.

به نظر می رسد دیپلمات های اروپایی قصد دارند به ایران در مورد عواقب احتمالی غنی سازی 90 درصدی هشدار دهند. در آن زمان مقامات سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کردند که کشف ذرات اورانیوم با خلوص 83.7 درصد در تاسیسات هسته ای ایران سهوی بوده و ایران قصدی برای غنی سازی اورانیوم تا این حد ندارد.

رویترز در ادامه این گزارش می نویسد که در موضوع ایران بین مقامات آمریکایی و مشاوران جو بایدن در کاخ سفید اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که برخی از چهره‌های تاثیرگذار ترجیح می‌دهند موضوع ایران و مذاکرات برای احیای برجام را در اولویت‌های جو بایدن قرار ندهند، برخی از مقامات و تحلیلگران آمریکایی چنین فکری نمی‌کنند.

یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه به رویترز گفت که ایالات متحده و متحدانش «درگیر اوکراین و روسیه هستند و در حال حاضر قصد بازگشایی جبهه دیگری را ندارند. بنابراین فعلا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا ایران را از غنی‌سازی اورانیوم تا 90 درصد جلوگیری کنند.»

سه مقام اروپایی گفتند فرانسه، بریتانیا و فرانسه به ایران هشدار داده‌اند که حرکت به سمت سطوح بالاتر غنی‌سازی اورانیوم به معنای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران است.

در همین زمینه، یک مقام ارشد هسته‌ای ایران به رویترز گفته است که تهران چنین اقدامی را انجام نخواهد داد و در برابر بازگشت احتمالی تحریم‌های سازمان ملل واکنش شدیدی نشان خواهد داد. این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود، افزود: اگر کشورهای دیگر بخواهند به هر بهانه ای اقدامی مشابه انجام دهند و تحریم های سازمان ملل علیه ایران را فعال کنند، همه عواقب و مسئولیت ها متوجه آنها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید