بیانیه اتحادیه اروپا به شورای حکام درباره ایران: تحولات جدید دستیابی به راه حل دیپلماتیک را به طور فزاینده ای دشوار کرده است/ گسترش ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

بیانیه اتحادیه اروپا به شورای حکام درباره ایران: تحولات جدید دستیابی به راه حل دیپلماتیک را به طور فزاینده ای دشوار کرده است/ گسترش ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

اتحادیه اروپا استدلال کرد که به دنبال کاهش تعهدات ایران در برجام و حذف تجهیزات نظارتی، دانش دائمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران از بین رفته است و افزود: در صورت اجرای مجدد تعهدات برجام، یک اقدام جدید باید مبنایی برای راستی آزمایی ایجاد شود، که درجه قابل توجهی از عدم قطعیت در تفسیر ایجاد می کند

اتحادیه اروپا در ابتدای بیانیه‌ای که وب‌سایت سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران منتشر کرد، گفت: «اتحادیه اروپا از لحاظ دیپلماتیک و سیاسی برای بازگرداندن محدودیت‌های لازم بر برنامه هسته‌ای ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که این برنامه انجام می‌دهد. به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند ادامه دارد”.

در این بیانیه که روز سه شنبه (6 ژوئن) به شورای حکام آژانس ارائه شد، آمده است که خطر بحران اشاعه هسته ای در منطقه در نتیجه تقویت مسیر هسته ای ایران افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا با بیان اینکه همچنان به برجام پایبند است، ابراز تأسف کرد که «ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده و برعکس، به تشدید چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «این اتفاق علی‌رغم حمایت سیاسی اعضای اتحادیه اروپا و تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی قوی برای احیای اجرای کامل برجام، از جمله تلاش‌های (جوزف بورل)، نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده، رخ داد. کمیسیون مشترک برجام.

اتحادیه اروپا همچنین مدعی است که تحولات جدید دستیابی به راه حل دیپلماتیک را دشوارتر کرده است.

پس از آن بیانیه، اتحادیه اروپا در گزارش های آژانس نسبت به «تشدید نگران کننده» برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی عمیق کرد.

این گزارش نگرانی‌هایی را در مورد گسترش ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران مطرح می‌کند و استدلال می‌کند که اقدامات ایران هیچ توجیه مدنی معتبری ندارد.

در بخشی دیگر از این بیانیه، اتحادیه اروپا گزارش این آژانس را که اظهارات ایران در مورد وجود ذرات اورانیوم 83.7 درصدی در تاسیسات فردو را مغایرت با یافته های این نهاد ندارد، شناسایی کرده و بر نگرانی خود در این زمینه تاکید کرده و گفته است که این موضوع به این معنا نیست که انحراف ایران در این زمینه باید توسط آژانس تایید شود.

در بخشی دیگر از این بیانیه، اتحادیه اروپا بر تعهدات ایران ذیل توافق پادمان تاکید کرده و می‌افزاید که لازم است آژانس هر اقدامی را که با هدف تقویت فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام می‌شود، شناسایی و به موقع گزارش دهد.

اتحادیه اروپا همچنین نسبت به “کار قابل توجه” گزارش شده قبلی بر روی فلز اورانیوم و “دستاوردهای دانش غیرقابل برگشت” مرتبط با آن ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست که کار بیشتر مربوط به تبدیل UF6 در UF4 برای تولید فلز اورانیوم را آغاز نکند. و به فعالیت مربوط به تولید فلز اورانیوم ادامه ندهد.

اتحادیه اروپا همچنین عدم تطابق ادعایی بین میزان اورانیوم طبیعی اعلام شده توسط ایران در آزمایشگاه چندمنظوره جباربان حیان و میزان تایید شده توسط آژانس را اعلام کرد و از ایران خواست تا طبق درخواست آژانس بین‌المللی این موضوع را روشن کند. انرژی اتمی.

بروکسل استدلال کرد که در پی کاهش تعهدات برجامی ایران و حذف تجهیزات نظارتی، دانش دائمی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران از بین رفته است و افزود که اگر قرار باشد تعهدات برجام مجدداً اجرا شود، مبنای جدیدی برای بررسی ایجاد خواهد شد. ایجاد شده است که درجه قابل توجهی از عدم قطعیت را در نظر می گیرد

اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران خواسته است که به صورت مستمر و مستمر با آژانس تعامل داشته باشد تا تمامی تعهدات مندرج در بیانیه مشترک 13 اسفند 1392 این نهاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بدون انجام آن عمل کند. تاخیر انداختن. بروکسل همچنین از ایران خواست اقدامات نظارتی و راستی آزمایی مربوط به برجام و همچنین پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید