ما 25 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد تولید کرده ایم. به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته ای، هیچ کشوری نمی تواند آن را تولید کند

ما 25 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد تولید کرده ایم.  به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته ای، هیچ کشوری نمی تواند آن را تولید کند

نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای ایران با عنوان «نمایشگاه در مسیر پیشرفت» با حضور جمعی از نمایندگان مجلس از جمله «مجتبی ذوالنوری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اساتید دانشگاه، جمعی از دانشجویان و بسیجیان برگزار می شود. و همچنین با حضور فرزند شهید فهری زاده و فرزند شهید علی محمدی در کانون شهید فخری زاده 13 آبان مجتمع بسیج سازمان دانش آموزی (لانه جاسوسی) افتتاح شد.

کمالوندی در بخشی از این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اسلام، انقلاب، مزارها و شهدای هسته ای و به رهبری شهید فهری زاده به بیان تاریخچه مبارزات پیش از انقلاب پرداخت و تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان را انقلاب دوم خواند. .

وی با اشاره به سابقه 40 ساله خود در عرصه دیپلماسی بین المللی گفت: سلطه ای که آمریکا آرزوی آن را داشت امروز نه تنها از بین رفته بلکه روز به روز در حال کاهش است. آمریکا امروز چیزی بیش از یک تصویر نیست. مولفه های قدرت در این کشور ضعیف تر و کشوری انقلابی است که جمهوری اسلامی در این مولفه ها قوی تر شده است. کشور ما در مولفه های قدرت نرم برتری دارد. قدرت کشوری که با انگیزه ایمان اهداف خود را دنبال می کند با کشوری که با هدف مادی کاری انجام می دهد قابل مقایسه نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تسخیر لانه جاسوسی را اقدامی علیه نظام سلطه دانست و گفت: این سلطه نمادی بود که باید حذف می شد. امروز نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور نمونه ای از تلاش جوانان با انگیزه جهادگرانی است که گاه تا سه شیفت در این صنعت فعالیت می کنند. ما دستاوردها و فرصت هایی داریم که در هیچ کشور دیگری وجود ندارد. متأسفانه ما اغلب در مورد غنی سازی و سانتریفیوژ صحبت می کنیم، در حالی که دستاوردهای زیادی در بخش “غیر انرژی” داریم.

کمالوندی گفت: دوتراها که قیمت برخی از آنها ده ها هزار دلار است و در اختیار ما قرار نگرفته است، اکنون در حال تولید 150 نوع دوتری هستند، کیت غربالگری نوزادان که می تواند بیش از 100 نوع بیماری را تشخیص دهد. ما بهترین آب سنگین جهان را داریم که در مدرن ترین آزمایشگاه آمریکایی تایید شده است و در مورد کاربردهای آن در بهداشت، صنعت و حتی ارتش حرف هایی برای گفتن داریم. به طور خلاصه پیشرفت این صنعت معجزه آسا است. و این صنعت در حال رشد و پیشرفت است. مدتی محدودیت هایی داشتیم اما خوشبختانه قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دست ما را باز کرد. طبق قانون از ما خواسته شد که 120 کیلوگرم را 20 درصد بپردازیم در حالی که اکنون از 210 کیلوگرم فراتر رفته ایم. تاکنون 25 کیلوگرم 60 درصد تولید کرده ایم که جز کشورهای دارای سلاح هسته ای هیچ کشوری قادر به تولید آن نیست.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حوزه هسته ای به عنوان حوزه قدرت، خاطرنشان کرد: هر چه در فناوری های پیشرفته مانند هسته ای، نانوفناوری و … به دست آورده ایم و پیشرفت کرده ایم، مانند یک سلاح است و بازدارندگی ایجاد می کند. در این صنعت کیفیت 20 درصد بالاتر از سایر صنایع است. این بدان معنی است که شما باید 120٪ از آن مطمئن باشید. به همین دلیل می خواستند آن را از ما بگیرند. اما آنها اعتراف کردند که نمی توانند. در این سازمان ما آنچه را که می خواهیم انجام می دهیم.

قائم مقام سازمان انرژی اتمی افزود: به این نتیجه می رسیم که اگر بخواهیم کاری انجام دهیم به فضل الهی امکان پذیر است. تا زمانی که ما به منبع قدرت بی نهایت ایمان داریم، قوی هستیم و هیچ کس با ما مخالفت نخواهد کرد. ما در سخت ترین شرایط پیش می رویم. قطار انقلاب سلامت و با تکیه بر خون شهدا در حال پیشروی است. دانش آموزان به همین کار ادامه می دهند.

این نمایشگاه برخی از دستاوردهای مهم و قابل فروش صنعت هسته ای کشور از جمله در زمینه کاربرد پرتو، کشاورزی هسته ای، سانتریفیوژهای صنعتی و پزشکی، رادیوداروهای تشخیصی و درمانی، جراحی لیزری پزشکی پروستات، چرخه سوخت هسته ای، سوخت سنگین را به نمایش می گذارد. تولید آب، تولید کیک زرد، مجتمع سوخت، فیزیک هوایی، همجوشی هسته ای و نیروگاه اتمی بوشهر با مدار 10 گریز از مرکز IR1، مدل سانتریفیوژ آبشار، کیت غربالگری، مدل واحد تولید داتر استون، مدل فناوری کوانتومی و ابزار اندازه گیری چگالی سنج در صنعت پتروشیمی تقطیر این نمایشگاه تا 10 آبان ماه همه روزه از ساعت 10 الی 18 پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

در این مراسم حسینی، ذوالنوری و جمعی از مدعوین با گرامیداشت یوم الله 13 آبان و مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند.

در بخشی از این مراسم از کتاب جاسوسی و سامانه اسناد رونمایی شد. به دو نفری که با موضوع 13 آبان و لانه جاسوسی کار رسانه ای و مستند داشتند نیز جوایزی اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید