دبیر ستاد عمرو به معروف: بزرگترین ضعف لایحه حجاب این است که از منظر جرم شناسی به آن توجه می شود/کسی که انقلاب را قبول ندارد نمی تواند بگوید حجاب را رعایت نمی کند. مثل اینکه نمی تواند بگوید کمربند ایمنی نمی بندد و مالیات نمی پردازد

دبیر ستاد عمرو به معروف: بزرگترین ضعف لایحه حجاب این است که از منظر جرم شناسی به آن توجه می شود/کسی که انقلاب را قبول ندارد نمی تواند بگوید حجاب را رعایت نمی کند.  مثل اینکه نمی تواند بگوید کمربند ایمنی نمی بندد و مالیات نمی پردازد

حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی، دبیر جدید امر به معروف، بزرگترین ضعف لایحه عفاف و حجاب را این است که در محل تهیه نشده و گروهی از کارشناسان آن را از نقطه نظر بررسی کردند. دیدگاه جرم شناسی .

دبیر جدید عمرو به معروف بزرگترین ضعف لایحه عفاف و حجاب را عدم تهیه آن در صحنه می داند و گروهی از کارشناسان آن را از منظر جرم شناسی بررسی کردند.

حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره لایحه عفاف و حجاب که توسط قوه قضائیه تدوین شده و برای تصویب به مجلس ارسال می شود، اظهار کرد: شاید بزرگترین ضعف لایحه عفاف و حجاب تهیه نشدن آن باشد. در منطقه یعنی گروهی از کارشناسان در گوشه ای نشستند و بر اساس مصادیق جرم از منظر جرم شناسی به موضوع نگاه کردند و مصادیق بی حجابی، بی حجابی و حجاب گشایی را فقط جرم تشخیص دادند. در حالی که اگر برداشت های اجتماعی و حقوقی را در نظر می گرفتند باید بسیار مؤثر بود.

وی با طرح این پرسش که تا چه اندازه مسائل شرعی در این لایحه گنجانده شده است، افزود: مسئله مهم این است که همه مومنان به این موضوع اهتمام دارند. ما در جایگاه تصمیم گیرنده سیستمی نیستیم که بگوییم این کار انجام شود، اما به عنوان یک درخواست کننده می توانیم با همان نگاهی که مطرح شد، درخواست بررسی این لایحه را داشته باشیم.

طاهری ادامه داد: آیا می توان در نظام جمهوری اسلامی تصمیمی گرفت که شامل وصیت شهدا نباشد؟ آنها خون خود را برای این نظام داده اند و باید خواسته های عموم مردم و مؤمنان و حتی مخالفان نظام شنیده شود. در زمان امیرمومنان (ع) و زمانی که اهل کتاب در آن دوره زندگی می کردند، احکامی حاکم بود و آنها آزاد بودند. امروز کسی که انقلاب را قبول ندارد نمی تواند بگوید حجاب را رعایت نمی کنم. مثلاً اگر کسی انقلاب را قبول نداشته باشد، نمی تواند بگوید کمربند ایمنی نمی بندد و مالیات نمی پردازد.

وی افزود: ما معتقدیم کسانی که لایحه عفاف و حجاب را در قوه قضائیه نوشتند، ممکن است به مسائل نپرداخته باشند و ضمن طرح موضوعات این لایحه، تعاملی با شورای اسلامی و علمای دینی صورت گیرد و آنها هم لایحه را ببینند. . اگر با این قانون اساسی و اصول آن این نظام را به عنوان نظام اسلامی بپذیریم، باید توجه داشته باشیم که آیا این لایحه با آن اصول سازگار است یا خیر؟

بهزاد پورسید معاون حقوقی و قضایی شورای قضایی چند روز پیش گفت: تهیه لایحه قضایی عفاف و حجاب با موافقت سران قوا به قوه قضائیه محول شد و این لایحه با محوریت جرم انگاری است. ضمن اینکه در بحث عفاف و حجاب باید به جنبه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیز توجه شود.

وی در خصوص تاریخچه این لایحه گفت: از نیمه دوم سال گذشته بحث عفاف و حجاب در دستگاه های مختلف در سطح کلان دولت از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی به صورت جدی مطرح شد. شورای امنیت ملی و شورای سران قوا و آنچه مورد توافق قرار گرفت. نتیجه این بود که بین افرادی که به دلیل تفاوت در انگیزه ها و رویکردهای افراد دست به حجاب می زنند باید تمایز قائل شد و به هیچ وجه به دنبال برخورد فیزیکی و انضباطی نباشیم و اولویت را به ادارات دولتی بدهیم زیرا قوانین موجود وظایفی را برای این افراد در نظر گرفته است. نهادها

پورسید با تاکید بر تمایز جنایت و جنحه، اظهار کرد: رویکرد در نهایت این بود که کمتر به سمت طرح دعوی قضایی و صدور محکومیت کیفری حرکت کنیم که سوابق بدی را برای مردم به جا می گذارد. پروژه های متعددی در نهادهای مختلف تهیه شد و گزارشی از سوی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی ارائه شد که در آن پیشنهادی در این خصوص ارائه شد و از آنجایی که مجلس وارد عمل شد، اقدام قوه قضاییه کند بود، اما به دلایل داخلی مجلس، در اجرای این طرح انجام نشد و در نهایت موضوع در جلسه سران قوا مطرح شد و قرار شد این لایحه توسط قوه قضائیه تنظیم شود. آنچه وظیفه قوه قضائیه شده تدوین لایحه قوه قضائیه است و نگاه قوه قضائیه بیشتر جرم انگاری است، البته تفاوت جنحه و جنایت نیز در این لایحه ذکر شده است.

وی در خصوص تغییرات دولت در این لایحه گفت: متن قوه قضائیه 9 ماده و متن دولت 15 ماده است. با توجه به اینکه پیش نویس قانون پیش از این برای سران قوا ارسال شده و نظراتی نیز دریافت شده بود، مقرر شد این لایحه با کمترین اصلاحات اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید