نه خدا می تواند آن را بخواند و نه انسان می تواند آن را بگوید.


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: 1400/11/26
کد خبر: 1808812

سیره حضرت علی (ع) از گذشته تا آینده در ابعاد مختلف الگویی جامع و کامل برای همه آزادگان جهان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، حضرت علی (ع) شخصیتی فراگیر دارد و اسطوره ای نمونه در تاریخ بشریت به شمار می رود که کتاب زندگی اش پر از درس هایی است که هرگز کهنه نمی شود.

امام علی (ع) اگرچه دارای ویژگی های شخصیتی فراوانی بود، اما عدالت یکی از ویژگی های واجب جوامع امروزی است که یا ظالم هستند و یا مظلوم، او مولای متقیان علی (ع) است.

و البته در وصف حال خوب شیعیان حضرت علی علیه السلام لقب ابوتراب آشکارتر است، زیرا طبق تفسیر آیه … ابوتراب حسود است.


bdffa1dd 0bfd 4e45 b67d 3f6e744f4106 خبر خاکستری


حضرت علی (ع) الگویی جامع و کامل برای همه آزادگان است

زهرا جنجانی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: از چند جنبه می توان به شخصیت حضرت علی (ع) نگاه کرد، اما قابل توجه برای همه مردان و آزادگان، باید گفت که امام علی (ع) جامع و همه جانبه است. مدل کامل؛ مردی که در نقش پدر و همسر بی نظیر است و احساسات و عواطف خود را به همسر بزرگوار خود ابراز می کند و همچنین به فرزندان ابراز محبت می کند، امروز بی نظیر است.

وی افزود: امام علی (ع) اشدا علی الکفار و رحمه در میان خود بودند به این معنا که نسبت به دشمنان خود بسیار ظلم کردند تا جایی که بسیاری ضربه شمشیر حضرت علی (ع) و شمشیر آن حضرت را کشور می دانستند. بسیار مهربان بودند و یتیمان کوفه را با دستان مبارکشان اطعام می کردند و بار پیرزنی را بر دوش می کشیدند و با فرزندانش بازی می کردند و برای آنان نان می پختند، با اینکه پیشوایان جامعه بودند، اما در برابر عموم مردم متواضع و متواضع بودند. .

جانجانی گفت: امیرالمومنین علی (ع) در بلاغت بی نظیر بود. در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) اهل بیان و اهل بیان نبود. در واقع ادب ایشان در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مقرر داشته که اهل سکوت و اطاعت باشند.


1750fc86 7576 4383 be73 0477cad05bad خبر خاکستری

وی گفت: اگر کتاب شیعیان امام علی (ع) خوانده شود و مردم امروز از بیانات حضرت علی (ع) در نهج البلاغه استفاده کنند، متوجه می شویم که دستورات کامل و جامع زیادی برای عبادت زندگی آن حضرت وجود دارد. ، نامه ها و گفتارها.حکمت هر چند بسیار مختصر است اما بسیار آموزنده است.

این کارشناس مذهبی گفت: سخاوت، علم بی اندازه، عدالت و احترام به مخالفان از ویژگی های فردی حضرت علی (ع) است. تا آنجا که می‌بینیم حرجیان بدترین رفتار را با او داشتند، اما حضرت علی (ع) سعی می‌کرد از درگیری با آنها پرهیز کند و وقتی حق مظلوم ضایع شد، شمشیرها را بیرون کشیدند، در واقع بسیار بردبار بودند. از دشمنانشان

جانجانی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در عدالت عالی بود و از سیاست زدگی دوری می کرد تا جایی که می گفت ما به دین عمل می کنیم وگرنه اگر عمل بر اساس سیاست باشد دنیا می فهمد که چگونه می توانیم از سیاست استفاده کنیم.(ع) فقط به شیعیان و دوستداران آنها نبود، بلکه می گفتند اگر حلهالی به ناحق به دست یک دختر یهودی کشته می شد و مردی به آن صورت می مرد، به ناحق نمی مرد، که این درسی است از اهتمام که از آن می آموزیم. امام علی (ع).

وی افزود: عدالت خواهی، حمایت از مظلوم از زمان وفاداری به حکومت از ویژگی های شخصیتی حضرت علی (ع) است تا جایی که وقتی مردی را می بینند که نسبت به همسرش بی ادبی می کند. چند بار با زبان نرم به او گوشزد کن، وقتی می بینند مرد قبول نمی کند که شمشیر بکشد و اجازه نمی دهد کسی با دیگران حتی به همسرش ظلم کند. یا حکومتی که وقتی شخص گفت درخواستش خصوصی است، حضرت علی (ع) چراغی را که در دست داشتند خاموش می کردند.


4c57da70 ee8b 4069 8c26 a5a59dfd2b2b خبر خاکستری

جانجانی گفت: من نیز علی (ع) را در شخص برادرم عقیل دارم، وقتی او درخواست کمک می کرد با ذغال آب شده جواب می داد، به عدالت و قانون بیت المال احترام می گذاشت و البته نامه هایی که برای مالک اشتر یا محمد می فرستاد. ابن ابی بکر یا سایر والیان آن را فرستادند که نشان می دهد حضرت علی (ع) در همه موارد به رعایت بیت المال و عدالت برای مردم توصیه می کند.

فرمود: امیرالمومنین بسیار پرمشغله و ارزان بودند، چندین چاه حفر کردند و وقف فقرا کردند، اما در خانه خودشان صرفه جو بودند، تا آنجا که در شب آخر گفته شد که مهمان ایشان بودند. خانه دختر عزیز… نوع غذا آورده بود. شیر و نان و نمکی که دارم علی (ع) می فرماید هرگز دو نوع غذا در سفره من نبود، شیر می گرفتند و نان و نمک می چشیدند، هر چند می شد مثل عوام که تمکن مالی داشتند رفتار کرد. من علی (ع) را نسبت به کمترین مردم دارم.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بر اساس روایات حضرت علی (ع) گاهی در شب هزار رکعت عبادت می کردند و نماز می خواندند و همچنین دعاهایی که از حضرت علی (ع) نقل شده از جمله نماز شعبانیه که از عاشقانه ترین دعاها هستند و دعای کمیل بسیار پرمعنی است.

جانجانی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) بین حفظ اسلام و خواسته های شخصی برای حفظ اصل اسلام رفتار می کند تا جایی که غاصبان ولایت حتی به ایشان و اهل بیتش ظلم می کنند، آنها را به حفظ اسلام توصیه می کنند و بر اساس آن. او وزیر خلفا را می‌دانست، در آن زمان اغلب سؤالاتی مطرح می‌شد که کسی نمی‌توانست پاسخ دهد، اما او نه به عنوان خلیفه مسلمین، بلکه به عنوان کسی که به شرح دین و در کتاب حضرت امیر(ع) می‌پرداخت، به سؤالات پاسخ می‌داد. احکام المومنین علی(ع) گاهی که حکومت نتوانسته پاسخ های درستی بدهد، امیرالمومنین(ع) از افرادی که شاید با او نبوده اند غافل نمی شود.


8b178f66 7b30 40d6 8aed 1858aed561d9 خبر خاکستری

وی افزود: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی مقام امام علی (ع) را بیان کرد، فرمود علی با حق است و حق با علی است. ع) یا طبق آیات قرآن، آیه به آیه، آیه مباهله الله، امیرمؤمنان به روح پیامبر خطاب می کنند.

جانجانی بیان کرد: اگر بخواهیم در هر عرصه ای اسطوره و قهرمان را الگو قرار دهیم، وجود حضرت علی (ع) در همه عرصه ها نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جهان افسانه است.

وی افزود: جایگاه و علم ایشان باید تبیین شود چرا که یکی از راه های گسترش دین مبین اسلام از طریق افراد سعادتمندی چون حضرت علی (ع) است.


جامعه ما باید ویژگی های امام علی (ع) را اعمال کند.

حجت الاسلام مهدی توسلی نیز در گفت و گو با مرصاد گفت: رجب ماه خدا، ماه خیر و برکت، ماه خیر و برکت و شادی است و یکی از موهبت های خداوند در این ماه حضرت علی (ع) است.

وی افزود: هر چه درباره حضرت علی (ع) بگوییم و بنویسیم، نمی توانیم درست عمل کنیم.

این کارشناس مسائل دینی گفت: ابن اباالحدید شاعر و ادیب معتزلی است که در فقه، مذهب شافعی و کلام معتزلی بوده و احادیث ارزنده فراوانی در وصف حضرت علی (ع) داشته است.

حجت الاسلام توسلی می گوید: در یکی از روایاتی که ابن اباالحدید معتزلی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است، آمده است که علی به خاطر نبوتش از شما برتری دارد و شما بر مردم برتری دارید. به خاطر صفات تو و هیچ قریش با تو برابری نمی کند.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) از نظر ایمان بالاترین است، افزود: این که می گویند امام علی (ع) اولین مسلمان بوده اشتباه است زیرا بر اساس اعتقادات ما ایشان در بیت الله الحرام به دنیا آمدند و می گویند: داستان: «آنها مثل بچه ها بت ها را می شکستند.


c7983e24 5d29 43c6 b64a bb4688088cae خبر خاکستری

این کارشناس مذهبی گفت: امروز جامعه ما نیازمند ویژگی هایی است که حضرت علی (ع) داشتند از جمله برابری رفتاری که بندگان ما باید در رفتار خود از خود نشان دهند، چرا که وقتی ام هانی خواهر امام علی(ع) خواستار مطالبات بیشتری شد. بیت المال آنها را نپذیرفت و به درخواست برادرشان عقیل مبنی بر طلب بیشتر از بیت المال پاسخ نداد و بویژه در بین مسئولان، مسئولان باید اعتماد مردم را به اسلام ناب محمدی جلب کنند.

حجت الاسلام توسلی گفت: امام علی (ع) با مردم منصفانه برخورد کرد و امروز قوه قضائیه به این موضوع نیاز دارد.

وی افزود: بر اساس گزارش ها زمانی که سوده همدانی نزد امام علی (ع) رفت و از استاندار شکایت کرد، امام علی (ع) با توجه به صحت اطلاعات استاندار، نامه ای مبنی بر عزل استاندار ارسال کرد و البته امروز استانداران، فرمانداران، وکلا و همه باید در برابر قانون برابر باشند و عدالت را برای مردم اجرا کنند، مسئولان نباید به فکر حزب باشند، بلکه فقط به فکر مردم باشند تا مردم را نجات دهند.

وی با تاکید بر اینکه امام علی (ع) از نظر بصیرت بی نظیر است، افزود: خلیفه اول در 27 ماه خلافت خود 14 مورد، خلیفه دوم در 125 ماه خلافت خود 85 مورد و خلیفه سوم در 144 ماه خلافت خود مشورت کردند. دولت خودش در هشت مورد با حضرت علی (ع) مشورت کرده است، پس امروز چپ و راست، اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدال، کارگزار و غیر کارگزار، معنایی ندارد. همه باید در کنار هم باشیم، زیرا همه دشمنان ما در کنار هم ایستاده اند.


498f4ef5 51cd 4c2e b8e6 a056e3697767 خبر خاکستری

این کارشناس مذهبی گفت: امام علی (ع) فرمودند اگر روم به معاویه حمله کند دوشادوش معاویه برای حفظ اصل اسلام می جنگم. امروز این موضوع باید سرلوحه کار ما باشد و همه در کنار هم باشیم.

حجت الاسلام توسلی گفت: امام علی (ع) در نزد خداوند متعال بالاترین مقام را دارد و امروز جامعه برتری است که رفتار و منش آن علوی است تا به مستضعفان دنیا برسد، مردم آن می توانند با عدالت، برابری و برادری در کنار هم کار کنند. زندگی کنید و جهانی عاری از خشونت، تبعیض و نژادپرستی داشته باشید.

وی افزود: امیدواریم با الگوگیری از حضرت علی (ع) در حکومت داری و حکومت داری، خانه و خانواده، اقتصاد و سیاست جامعه هر روز به سمت قله های پیشرفت و توسعه حرکت کنیم.


آیات بسیاری از قرآن به زیبایی در وصف عظمت حضرت علی (ع) بیان شده است.

معلم عبدالرحمن مرادی در گفت و گو با مرصاد گفت: از دیدگاه برادران عزیز شیعه 13 رجب سالروز ولادت با سعادت امیرالمومنین علی (ع) به عنوان مردی بزرگ در تاریخ بشریت و جهان است.

وی با اشاره به لزوم بزرگداشت این ایام افزود: در چنین روزهایی و با تولد بزرگان تاریخ بشر تغییر می کند و برگ جدیدی شکل می گیرد.


291696cf 5da6 495a a6a3 a141a6133e2e خبر خاکستری

ماموستا مرادی گفت: حضرت علی (ع) پسر عمو و شوهر حضرت زهرا (س) و پدر حسنین (ع) و خلیفه و امام مسلمین است و از اولین مؤمنان به اسلام و از طرفداران بسیار قوی اسلام هستند. پیامبر (ص).

وی افزود: از آنجایی که حضرت علی (ع) هرگز بتی را عبادت نکرده است، پس از آن حضرت (ع) نیز او را وجه الله می خوانیم زیرا آنها هرگز بت های باطل را نپرستیده اند و به دلیل فضایل و تکبر آنها، داستان های زیادی نقل شده است. در کتب اسلامی اعم از شیعه و سنی آمده است، اما همه آنها قابل توصیف نیست.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: آیات بسیاری از قرآن و بیانات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و یارانش در وصف بزرگ حضرت علی (ع) به زیبایی بیان شده است.

ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: باید از امام علی (ع) درس های زیادی آموخت که از آن جمله می توان به علم، شجاعت، سخاوت، گذشت و سخاوت اشاره کرد.

وی افزود: حضرت علی (ع) در خانه شوهری درستکار و پدری نیکو و در بیرون از جوانمردی غیور و شجاع، در محراب عبادت وجه پاک خداوند و در کارزار جهاد و مبارزه با امام زمان (عج) بود. شیر بهبود کامل آنها دوست و دشمن بود.

ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: قدرت فوق العاده و مطیع الهی در جنگ خیبر عظمت و عظمت خود را به رخ جهانیان کشید و در دوران حکومتشان عدالت بی بدیل و بی بدیل آنها عنوان همه حاکمان و مردمان عادل شد.

وی گفت: باید در همه زمینه ها از امام علی (ع) الگوی خود باشیم و از کلام و خطبه های ناب و سرشار از محبت و علم و معرفت و بصیرت ایشان بهره ببریم و با اطاعت کامل از ایشان لوح تقدیر دریافت کند. کمک در جهان دیگر پروردگار را بگیر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید