آژانس انرژی اتمی تولید اورانیوم 60 درصد در فردو را تایید کرد


ساعت: 22:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1913029

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکومتی قرار داد، تولید اورانیوم 60 درصد در تأسیسات فردو را تأیید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سخنگوی آژانس انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: رافائل گروسی در آخرین گزارش خود به کشورهای عضو (شورای حکومتی) درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام اعلام کرد که ایران از دو آبشار موجود در ایران استفاده خواهد کرد. -6 سانتریفیوژ در کارخانه غنی سازی سوخت فردو (FFEP) شروع به تولید اورانیوم با غنی سازی 60 درصد کرد.

وی افزود: بر اساس این گزارش، ایران همچنین در نظر دارد با نصب 14 آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6، تولید اورانیوم کم غنای UF6 با غنی سازی 5 یا 20 درصد در فردو را به میزان قابل توجهی توسعه دهد. آبشارهای سانتریفیوژهای (نسل پایین) IR-1 را جایگزین کنید.

سخنگوی آژانس گفت رافائل گروسی ایران را از تمایل آژانس برای افزایش فعالیت های بازرسی در تاسیسات فردو مطابق با توافقنامه پادمان مطلع خواهد کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش فوق‌الذکر اعلام کرد که ایران به پیشبرد فعالیت‌های غنی‌سازی خود در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز (FEP) ادامه می‌دهد و قصد دارد تأسیسات دومی را نصب کند که بتواند بیش از 100 آبشار گریز از مرکز را در خود جای دهد.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ساعاتی پیش اعلام کرد که تولید اورانیوم 60 درصد در نیروگاه فردو از روز دوشنبه آغاز شد. وی در گفتگو با خبرنگاران درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی در مراکز فردو و نطنز توضیح داد: در روزهای اخیر شاهد صدور قطعنامه ای علیه ایران بودیم که با واکنش متقابل ما مواجه شد، بنابراین در روزهای اخیر تولید اورانیوم غنی شده UF6 60 درصد در فورد از سر گرفته شد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را در 26 نوامبر با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب کرد.

پس از قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران و در واکنش به این اقدام سیاسی و غیر سازنده، سازمان انرژی اتمی در گام نخست اقدامات متعددی را در دستور کار قرار داد و روز یکشنبه 8 آبان، آنها با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع ها انجام شد و غنی سازی در نطنز و فردو انجام شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشستی با خبرنگاران گفت: صدور مصوبه در شورای حکام کمکی به حل مسائل فنی و امنیتی نمی کند و تنها در روند همکاری های فنی اختلال ایجاد می کند. کشورها قبلاً چنین اقدامات غیرسازنده ای را انجام داده اند و ایران نیز بر اساس قوانین شورای اسلامی اقدامات متقابل نشان داده است.

سخنگوی دیپلماسی کشورمان کشورهای اروپایی را به رفتار با درایت و درایت و رفتن به سمت دیپلماسی دعوت کرد و هشدار داد: روی آوردن به رفتارهای غیرسازنده به روند دیپلماسی آسیب می زند.

دیدگاهتان را بنویسید