به نظر می رسد وارد دوره ای از روابط نسبتا سرد با چین شده ایم / جبران خواسته های یک رئیس جمهور از پکن برای آنها غیرممکن است.

به نظر می رسد وارد دوره ای از روابط نسبتا سرد با چین شده ایم / جبران خواسته های یک رئیس جمهور از پکن برای آنها غیرممکن است.

ملائک گفت: «ما باید کنترل کنیم که مواضع چین در قبال ما در سازمان‌های بین‌المللی، از جمله موضوع هسته‌ای که ممکن است چندان مهم نباشد، و ما در حال رسیدن به پایان برجام هستیم.» اما مواضع آقای شی جین پینگ در عربستان سعودی در 5 یا 6 موضوع برای ما حیاتی است.”

سفیر سابق ایران در چین در خصوص آینده روابط دو کشور اظهار داشت: مواضع آقای رئیسی مواضع سختی است و جبران آنچه از آنها خواسته می شود برای چینی ها غیرممکن و به سختی ممکن است.

حسین ملائک در گفتگو با «اناخت» در پیش بینی آینده روابط ایران و چین با توجه به تحولات اخیر گفت: به نظر می رسد باید دوران نسبتاً سردی را پشت سر بگذاریم. چون مواضعی که آقای رئیسی گرفتند مواضع سختی است و جبران آنچه از آنها خواسته می شود برای چینی ها غیر ممکن و به سختی ممکن است. بنابراین یک دوره نامشخص در رابطه خواهیم داشت که ممکن است مثلاً چندین سال یا یک سال طول بکشد.

وی همچنین در خصوص مواضع چین در سازمان‌های بین‌المللی در قبال ایران اظهار داشت: باید کنترل کنیم که مواضع چین در سازمان‌های بین‌المللی در رابطه با ما چگونه خواهد بود، از جمله در موضوع هسته‌ای که شاید خیلی مهم نباشد و به پایان نزدیک شده‌ایم. پایان. اما مواضعی که آقای شی جین پینگ در عربستان سعودی اتخاذ کرد در 5 یا 6 موضوع برای ما حیاتی است.

سفیر سابق ایران در چین این مسائل حیاتی را اینگونه بیان کرد: یکی مسئله یمن است، موضعی که چین اتخاذ کرده کاملاً علیه ایران است. البته به طور مشخص نام ایران را نخواهیم گفت، اما از آنجایی که یک طرف عربستان است و طرف دیگر مدعی است که ایران حوثی ها را محافظت می کند، بنابراین این موضع کاملاً ضد ایرانی و به نفع عربستان است. در مورد تسلیح گروه های غیرقانونی در منطقه، سخنان آنها آشکارا علیه ایران است.

ملائک ادامه داد: در خصوص حمله به آبراه ها و خطوط بین المللی از یک سو عده ای ایران را مقصر دانستند و از سوی دیگر اسرائیلی ها به کشتی های ایرانی در دریای سرخ حمله کردند. یعنی ممکن است چینی ها بگویند که نه تنها ایران درگیر است، بلکه دیگران نیز در کار هستند. همچنین در موضوع ارائه پهپاد به گروه‌های غیرقانونی، ایران همچنان مقصر است. بنابراین باید دید در صورت مطرح شدن نام ایران در بیانیه های آتی کشورها یا سازمان های بین المللی، مردم چین چه رای خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید