شمخانی: سازوکار جدیدی برای جمع آوری مطالبات ایران از عراق ایجاد کرده ایم/ سفرهای انجام شده به چین و امارات به دستور رئیس جمهور و با اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی دستاوردهای چشمگیری داشته است.

شمخانی: سازوکار جدیدی برای جمع آوری مطالبات ایران از عراق ایجاد کرده ایم/ سفرهای انجام شده به چین و امارات به دستور رئیس جمهور و با اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی دستاوردهای چشمگیری داشته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به توافق ایران و امارات برای تسهیل مبادلات تجاری دو کشور با استفاده از ارز درهم، از تعیین سازوکارهای جدید برای استفاده از منابع به دست آمده از مطالبات ایران از عراق خبر داد. بر اساس آن، علاوه بر همکاری تجاری با امارات، وضعیت بازار ارز کشور را بهبود می بخشد.

دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که روز دوشنبه 7 اسفندماه در راس هیاتی سیاسی، اقتصادی و امنیتی به عراق سفر کرده بود، در پایان سفر یک روزه خود به کشور ضمن تشریح دستاوردها. کرد از دیدارهای خود با مقامات ارشد عراقی گفت: سفر به عراق در چارچوب دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه سفرهایی که به دستور رئیس جمهور و با اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی به چین و امارات انجام شده، نتایج قابل توجهی داشته است و بر این اساس تصمیم گرفته شده است که این روند ادامه یابد. سفر به عراق.”

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در این سفر فشرده یک روزه که به همراه مسئولان حوزه های اقتصادی، بانکی، سیاسی و امنیتی کشور انجام شد، ضمن گفتگو با مقامات ارشد عراقی توانستیم برای رفع برخی موانع راه حل های مشترک و موثری پیدا کنیم و در مسیر همکاری همه جانبه هستیم.

شمخانی با اشاره به توافقات انجام شده در سفر به امارات برای تسهیل تجارت دو کشور با استفاده از ارز درهم، گفت: تعیین سازوکارهای اجرایی جدید برای استفاده از منابع درخواستی ایران از عراق برای خرید کالاهای اساسی و رفع مشکلات ارزی کشور تجار ایران گام دیگری بود که همراه با توافقات منعقده با مقامات اماراتی، وضعیت بازار ارز کشور را بهبود می بخشد.

وی افزود: علاوه بر گفتگوهای بسیار مهم اقتصادی و سیاسی که در این سفر با روسای قوای مجریه، مقننه، قضائیه و بانک مرکزی و بازرگانی عراق انجام شد، تفاهم نامه همکاری امنیتی بین مسئولان کشور منعقد شد. امنیت ملی دو کشور که قطعا اتفاق بسیار مهمی است.

شمخانی افزود: دو طرف با امضای این قرارداد که ابعاد مختلفی دارد، با برنامه ای ملموس تلاش می کنند تا شر گروهک های ضد انقلاب که اقدامات ضدامنیتی علیه ایران انجام می دهند را از خاک اقلیم کردستان از بین ببرند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان این گفتگو با تبریک فرارسیدن سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان، سال آینده را سال توسعه روابط همه جانبه با همسایگان نامید و در سایه ابراز امیدواری کرد. همدلی روزافزون، وفاداری و نزدیکی ملی و تداوم تلاش های مؤثر دولت و غیره. استحکام کشور، مسیر توسعه و پیشرفت را باید با سرعت بیشتری نسبت به گذشته طی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید