علیرغم تحریم های یکجانبه، ایران دستاوردهای چشمگیری داشته است


ساعت: 15:13
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885949

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود اقدامات غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم ها، با تکیه بر اراده و توان داخلی خود به موفقیت های چشمگیر و دستاوردهای بزرگی در عرصه های مختلف دست یافته است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیر عبدالخیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در بیستمین نشست شورای وزیران سازمان D8 از طریق ارتباط تصویری به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن سخنان وزیر امور خارجه کشورمان به شرح زیر است:


کافی الله الرحمن الرحیم

برادر عزیزم جناب ابوالکلام عبدالمومن،
وزیر محترم امور خارجه جمهوری خلق بنگلادش

خوشحالم که در بیستمین نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (8 دسامبر) در کشور دوست و برادرمان بنگلادش شرکت می کنم. از میزبانی شما در این جلسه متشکرم. همچنین می‌خواهم از خانم شیخ حسینه، نخست‌وزیر جمهوری خلق بنگلادش، برای سخنرانی افتتاحیه و نظرات سازنده‌اش تشکر کنم.
از دبیرکل محترم سازمان ملل و همکاران ایشان در دبیرخانه سازمان D8 برای تدارک این جلسه تشکر می کنم. همچنین بیست و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان D8 را تبریک می گویم. امیدوارم سازمان D8 با قدرت و سرعت به پیشروی خود ادامه دهد.

آقای رئیس جمهور، جناب دبیرکل،


خانم ها و آقایان

دیپلماسی اقتصادی و تعمیق روابط با کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان از جمله اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. علاوه بر این، تقویت مکانیسم های چندجانبه مانند سازمان D8 برای دولت من اهمیت زیادی دارد. ما همیشه از تلاش های جمعی کشورهای در حال توسعه برای تحقق یک سیستم اقتصادی بین آنها قدردانی می کنیم بین المللی موثر و در عین حال دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، رفاه و رفاه مردم، حفظ ارزش های و فرهنگ های ملی و اشغال جایگاه مناسب در روابط بین بین المللی حمایت کرده ایم

به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال گروه های بین است بین المللی و این یک منطقه اقتصادی است، از جمله سازمان D8. در حوزه همگرایی اقتصادی و تجارت نیز در حال پی ریزی مبانی تجارت آزاد و به زودی توافقنامه منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی هستیم. اوراسیا نهایی خواهیم کرد

مخاطب عزیز


عالیجناب،

علیرغم تقسیم جغرافیایی، سازمان D8 دارای قابلیت ها و برکات طبیعی و انسانی فراوان، ذخایر انرژی، اقتصادهای مکمل و بخش خصوصی علاقه مند است. بحران کرونا محاسبات اقتصادی و برنامه های توسعه کشورها را مختل کرد و جامعه جهانی را با نوعی بلاتکلیفی مواجه کرد. ما بر این باوریم که کشورهای عضو D8 باید علاوه بر سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های ملی خود، گزینه‌هایی را برای همکاری جمعی در عصر ایران انتخاب کنند. پس از کرونا علاوه بر کرونا، کشورهای عضو با بحران ناامنی غذایی و امنیت انرژی مواجه هستند.

در این برهه حساس، جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده است تا تمامی ظرفیت ها و توانمندی های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را در خدمت رشد و توسعه و شکوفایی اقتصادی و پیشبرد ارزش های مشترک قرار دهد. یادآوری می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران علیرغم اقدامات غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم‌ها، با تکیه بر اراده و توان داخلی خود به موفقیت‌های چشمگیر و دستاوردهای بزرگی در عرصه‌های مختلف دست یافته است.

ما آمادگی خود را برای کمک به جامعه جهانی برای خروج از بحران انرژی فعلی و مقابله با تهدیدات مرتبط با ناامنی غذایی اعلام کرده ایم. موقعیت ممتاز حمل و نقل و ترانزیت ما به بازارهای مصرف خدمت می کند. علاوه بر این، ما به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی، آماده حمایت از تلاش ها برای تضمین امنیت تامین انرژی هستیم. جناب آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران “ابتکار گاز در خدمت احیای اقتصاد جهانی در دوره” بعد از کروناارائه شده در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز ما آماده هستیم تا در چارچوب ابتکار فوق گفت و گو بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را آغاز کنیم.

مخاطب عزیز
خانم ها و آقایان،

در طول 25 سال فعالیت خود، سازمان D8 به تدریج به یک پلت فرم ارزشمند برای تقویت همکاری اقتصادی موثر بین کشورهای عضو تبدیل شده است. اما با وجود پتانسیل تجاری بالا، تجارت درون سازمانی D8 همچنان زیر 10 درصد است. بنابراین ایجاد مکانیسم هایی برای تسهیل و توسعه تجارت بین اعضا ضروری است.

ما معتقدیم که بخش خصوصی باید در تجارت، انرژی، سرمایه گذاری، صنعت، کشاورزی، تعامل اجتماعی و گردشگری نیز نقش داشته باشد. به عنوان دولت های عضو، ما باید حمایت های لازم را از بخش خصوصی ارائه کنیم.

علاوه بر این، ما باید از ظرفیت پارلمان های کشورهای عضو برای توسعه و ارتقای همکاری ها نیز بهره ببریم. من پیشنهاد می کنم که دبیرخانه D8 جلسات مشترک پارلمان های 8 کشور را برگزار کند و حتی یک “بین” ایجاد کند. گردهمایی ها D8 Done را بررسی کنید صبح اجازه دهید در مورد این سوال کمک کنیم.

تمرکز بر آموزش و فناوری یکی از موضوعات کلیدی برای موفقیت سازمان D8 است. جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس سازمان، علاقه خود را به این دو حوزه با تأسیس «دانشگاه بین» اعلام کرده است. بین المللی «D8» در همدان و «شبکه انتقال و تبادل فناوری D8» در پارک فناوری فردیس. دبیرکل محترم در سفر اخیر خود به ایران از هر دو نهاد بازدید کردند.

گسترش سازمان D8 به سایر کشورها و پذیرش اعضای جدید را نیز می توان وسیله ای برای دستیابی به اهداف سازمان دانست. ما از علاقه و تمایل کشور دوست و همسایه خود جمهوری آذربایجان برای پیوستن به سازمان D8 استقبال می کنیم. سازمان D8 باید پذیرش اعضای جدید را تسریع بخشد.

جناب رئیس جمهور محترم
دوستان عزیز،

امروزه سازمان ها و ابتکارات منطقه ای نقش مهمی دارند آه تو در جهت دهی سیاست و اقتصاد بین بین المللی اجرای رویکرد فعال و سازنده جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان ها و ابتکارات منطقه ای و بین المللی بین المللی رویدادهای مختلف باعث شده است که کشورهای من برای شرکت در جلسات و ابتکارات مختلف دعوت شوند. تهران در این نشست ها تلاش می کند تا توجه کشورهای مختلف را به نقش مهم همکاری های منطقه ای برای صلح، ثبات و توسعه ملی کشورها جلب کند. همکاران محترم من اطلاعات کافی در مورد پیچیدگی های توسعه در غرب و جنوب آسیا دارند. جمهوری اسلامی ایران با همکاری همسایگان خود و سایر کشورهای منطقه از طریق همکاری های منطقه ای در تلاش است تا صلح، ثبات و توسعه ملی و منطقه ای را تحکیم بخشد. متاسف.

در نهایت اطمینان دارم که این نشست گامی دیگر در جهت دستیابی به اهداف عالی سازمان و بنیانگذاران آن و نیز ارتقای جایگاه و منزلت سازمان D8 در روابط منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

از توجه همه شما متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید