تحریم های یکجانبه علیه ایران جنایت علیه بشریت است

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: «اقدامات قهری یکجانبه، چه در قالب تحریم‌های یکجانبه یا اقدامات محدودکننده که جمعیت غیرنظامی را به عنوان بخشی از یک سیاست گسترده‌تر یا سیستماتیک هدف قرار می‌دهد و باعث رنج بیشتر مردم می‌شود، تخلف است». حقوق بین الملل صریح، از جمله حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی.

ته روانچی گفت: همه تحریم ها چه یکجانبه و چه چندجانبه بر مردم عادی اثر نامطلوب می گذارد و به طور نامتناسبی بر کودکان، زنان، سالمندان، بیماران و فقرا تأثیر می گذارد. تحریم ها عواقب انسانی جدی نیز دارد. در یک بحران اپیدمی مانند کووید-19، تحریم‌ها عواقب بلندمدتی دارند و سلامت و جان مردم را بیش از دیگران در معرض خطر قرار می‌دهند.

وی افزود: علاوه بر این، فعالان بشردوستانه اغلب در محیطی که تحریم ها بر آن حاکم است، مشکل دارند. عواقب ناخواسته چنین اقداماتی ممکن است ارسال کمک های بشردوستانه را در جایی که بیشتر مورد نیاز است، مختل کند و تأثیر بازدارنده ای بر نیازمندان بگذارد.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: در حالی که ماده 41 منشور سازمان ملل، شورای امنیت را اختیار اعمال تحریم ها می کند، اختیارات مندرج در ماده 24 منشور تاکید می کنند که «شورای امنیت وظایف خود را مطابق با اهداف و اصول خود انجام می دهد. سازمان ملل متحد اقدام خواهد کرد». به بیان ساده، شورای امنیت فراتر از قوانین بین المللی نمی رود و اختیارات تحریمی آن باید مطابق با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد اعمال شود.

ته روانچی تاکید کرد: در این راستا، اعمال تحریم‌های شورای امنیت که معادل «مجازات دسته‌جمعی» است و منجر به مرگ و رنج گسترده مردم بی‌گناه می‌شود، ناقض منشور و خارج از صلاحیت شورا است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: مایه تاسف است که مأموریت های مکرر شورای امنیت توسط برخی از کشورها که به دنبال منافع نامشروع سیاسی خود به ویژه علیه کشورهای در حال توسعه هستند، تحریم ها را به ابزاری مطلوب برای اعمال فشار حداکثری بر آن کشورها تبدیل کرده است. او مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: چنین رفتاری نه تنها نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و اصول اساسی حقوق بین الملل است، بلکه نشانه بی احترامی به اقتدار و اقتدار شورا و تضعیف یکپارچگی و کارایی آن است.

ما معتقدیم هیچ یک از مفاد منشور ملل متحد نمی تواند اعمال قهری یکجانبه (تحریم های یکجانبه) را که مغایر با اصول کلی حقوق بین الملل باشد، ناقض ممنوعیت مداخله در امور داخلی سایر کشورها باشد و بگوید: نقض آنها. حاکمیت باید تفسیر شود.

ته روانچی افزود: برخی از کشورهای عضو با بی توجهی به تعهدات بین المللی خود و زیر پا گذاشتن منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی اقدام به استفاده از اقدامات قهری یک جانبه علیه سایر کشورها می کنند. تحمیل چنین اقدامات غیرقانونی علیه مردم ایران نمونه ای از این امر است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و مالی چند دهه اخیر آمریکا قرار دارد که در تاریخ بی‌سابقه است. این اقدامات غیرقانونی مستقیماً بر زندگی آسیب پذیرترین شهروندان ایران از جمله کودکان، سالمندان و بیماران تأثیر گذاشته است.

ته روانچی گفت: این واقعیت تلخ است که برخی از بیماران از جمله کودکان مبتلا به بیماری های نادر بر اثر تحریم واردات دارو و ملزومات پزشکی جان گرانبهای خود را از دست داده اند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: غیرقانونی بودن این گونه اقدامات غیرانسانی توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی اجبار یکجانبه به صراحت بیان شده و گفته است «تا زمانی که حق مخالفت دولت‌ها باید رعایت شود». “ولی. آسیب به حقوق بشر غیرنظامیان عادی نباید مورد استفاده قرار گیرد. این به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی بر یک دولت هدفمند، نقض حقوق بشر بین‌المللی است.»

دیدگاهتان را بنویسید