تحریم یکجانبه نمونه ای از جنایت علیه بشریت است


ساعت: 16:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897208

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: اقدامات قهرآمیز یکجانبه مصداق جنایت علیه بشریت است زیرا افراد زیادی در نتیجه آن جان خود را از دست می دهند. این قطعا مسئولیت بین المللی را برای نویسندگان و مجریان تحریم ها به همراه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کانون حقوق بشری ایران، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر کانون حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه های خود در پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز سه شنبه 22 شهریور با با سفرا و نمایندگان جنبش عدم تعهد در ژنو گفتگو کرد. گزارشگر ویژه بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر اعمال حقوق بشر نیز در این نشست حضور داشت.

غریب آبادی در این نشست در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از گزارشگر ویژه برای اقدامات قهری یکجانبه در حین ارائه گزارش سفر خود به ایران (18 تا 28 اردیبهشت) از همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواست تا حمایت کنند. این هیأت که عمدتاً از جنبش عدم تعهد تشکیل شده و در مخالفت با تحریم های یکجانبه در نشست جاری شورای حقوق بشر، مواضع خود را که مبتنی بر مواضع اصولی عدم تعهد است، بیان می کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان سپس به برخی از آثار منفی و مخرب تحریم ها بر حقوق بشر مردم ایران از جمله بر اساس یافته های گزارشگر ویژه پرداخت و گفت: تحریم های یکجانبه و همچنین تحریم های آنها تبعیت بیش از حد باعث نقض کلیه حقوق بشر مردم ایران می شود. در این چارچوب می توان به حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوق توسعه و … اشاره کرد که در نتیجه تحریم های یکجانبه نقض شده است.

وی در خصوص تاثیرات تحریم ها بر حق مردم ایران بر سلامت گفت: ایران یکی از کشورهایی است که سرمایه گذاری خوبی برای سلامت مردم خود انجام داده و امروزه دارو و تجهیزات پزشکی زیادی تولید می کند. این در حالی است که در برخی موارد مجبور به واردات مواد اولیه دارو و همچنین برخی داروهای کمیاب برای بیماران خاص از کشورهای دیگر هستیم که خودداری شرکت ها از فروش آنها حق حیات و سلامت این گروه از نیازمندان ایرانی را به شدت تهدید کرده است. .

غریب آبادی ادعای آمریکا مبنی بر معافیت بشردوستانه بخش غذا و دارو از مشمول تحریم ها را دروغی بزرگ خواند که با واقعیت های موجود مطابقت ندارد.

وی همچنین به تشریح تاثیرات تحریم ها بر شبکه بانکی و فروش نفت کشور پرداخت و اظهار داشت: این تحریم ها به طور مستقیم منبع درآمد اصلی کشور و حق توسعه و شکوفایی مردم را هدف قرار می دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر معتقد است تحریم ها مانع بزرگی برای همکاری های بین المللی به ویژه در زمینه پناهجویان و مبارزه با مواد مخدر است. وی در همین چارچوب به تشریح اثرات تحریم های یکجانبه بر سایر حوزه ها از جمله تورم، اشتغال، زیرساخت ها و … پرداخت.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در پایان سخنان خود تصریح کرد: اقدامات قهرآمیز یکجانبه مصداق جنایت علیه بشریت است که در نتیجه آن افراد زیادی جان خود را از دست می دهند. این قطعا مسئولیت بین المللی را برای نویسندگان و مجریان تحریم ها به همراه خواهد داشت.

در پایان این نشست، نمایندگان برخی کشورها مانند زیمبابوه، سوریه، کوبا و ونزوئلا با تاکید بر برخی آثار تحریم های یکجانبه بر حقوق مردم خود، حمایت و مشارکت فعال خود را در نشست شورای حقوق بشر اعلام کردند. گزارش سفر گزارشگر ویژه به ایران

دیدگاهتان را بنویسید