اقدامات رژیم صهیونیستی مصداق ۳ جنایت بزرگ یعنی نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است

وی افزود: امروز جهان اسلام در موقعیت حساسی قرار دارد و غزه در محاصره است و زنان و کودکان و سالخوردگان بی‌گناه و افراد غیرنظامی؛ مظلومانه و بی‌رحمانه کشته می‌شوند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: طبق اظهارات مسئولان و تحلیل‌گران غربی متجاوزان صهیونیست و حامیان آن‌ها جبهه جنگ را در عرصه افکار عمومی باخته‌اند و مظاهر این شکست را می‌توان در خیزش ملت‌ها علیه حاکمان خود در اروپا و آمریکا به نفع مردم مظلوم فلسطین مشاهده کرد.

وی ادامه داد: اقدامات این رژیم، نقض تمام قواعد شناخته شده حقوقی و مصداق ۳ جنایت بزرگ یعنی نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است و قوه قضاییه براساس رسالت و صلاحیت جهانی و در چهارچوب قواعد بین‌المللی صلاحیت تحقیق و رسیدگی در مورد جنایات رژیم صهیونیستی را برای خود محفوظ دانسته و در حال جمع‌آوری اسناد و مدارک برای اقدام لازم است.

مصدق ضمن تقدیر از خدمات و زحمات خیل عظیم قضات شریف و کارکنان خدوم دستگاه قضایی در مسیر خدمت به مردم در سراسر کشور اظهار کرد: مهمترین سرمایه ارزشمند دستگاه قضایی نیروی انسانی توانمند و متعهد است و نقش دادسرای انتظامی قضات با تأکید بر سند تحول قوه قضاییه در راستای صیانت از این سرمایه عظیم مهم و حیاتی است.

حجت‌الاسلام‌ جعفر قدیانی دادستان انتظامی قضات نیز در این نشست هم‌اندیشی با اشاره به جایگاه خطیر قضا در مفاهیم اسلامی گفت: جایگاه قضاوت جایگاه نبی یا وصی اوست از این رو جایگاهی والا و خطیر محسوب می‌شود و بر این اساس انتظار می‌رود همه قضات مطابق با موازین شرعی و قانونی اقدام و عمل کنند.

وی با اشاره به سیره علمی و عملی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری گفت: همه ما باید در تصمیم‌گیری‌ها و قلم‌زدن‌ها رضای خداوند متعال را در نظر داشته باشیم و با رعایت عزت و استقلال دستگاه قضایی رفتار کنیم.

دادستان انتظامی قضات بیان کرد: رسالت اصلی قضاوت در جامعه اسلامی به تبعیت از نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) فصل خصومت است و باید ظرایف این نکته بسیار مهم برای افکار عمومی تشریح شود.

وی با اشاره به حجم قابل توجه ورود پرونده به دستگاه قضایی عنوان کرد: برخی افراد در مراجعه به قوه قضاییه از پیش خود را محق می‌دانند، اما در مواجهه با قانون و در پی عدم کسب نتیجه مطلوب اظهار نارضایتی می‌کنند که این موضوع یک انگاره نادرست بوده و باید اصلاح شود.

قدیانی ادامه داد: دادسرای انتظامی قضات در چهارچوب موازین قانونی و مبانی شرعی خود را همیار قضات شریف در سراسر کشور می‌داند.

وی خاطر نشان کرد: برنده‌ترین سلاح یعنی قانون در دست قاضی قرار گرفته تا رسالت خود را که همانا فصل خصومت است به انجام برساند و در این مسیر همه تلاش ما باید حاکمیت شرع و قانون باشد.

حجت‌الاسلام‌ حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در مراسم افتتاحیه نشست هم‌اندیشی دادسرای انتظامی قضات و واحدهای نظارت و ارزشیابی قضات سراسر کشور با اشاره به لزوم حاکمیت اخلاق و قانون در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی گفت: برای رشد اجتماعی و تعالی انسانی باید بیش از پیش به تعلیمات قانونی و اخلاقی توجه کنیم.

وی با اشاره به برخی از این تعالیم دینی اظهار کرد: گزاره‌های اخلاقی و آموزه‌های دینی در کنار قانون باید رفتارسازی شده و در عملکرد افراد به منصه ظهور و بروز برسد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی با تشریح رابطه معنادار پایبندی به قانون و گزاره‌های اخلاقی و تأثیر آن در جامعه تصریح کرد: هر میزان تعالیم اخلاقی و تقیّدات قانونی افزایش پیدا کند میزان تخلفات و ناهنجاری‌ها کاهش می‌یابد.

وی به پیچیدگی‌های جامعه امروز اشاره و تاکید کرد: ما باید در چهارچوب سند تحول قوه قضاییه و با یک نگاه تحول‌گرا به دنبال برطرف کردن موانع و متغیرهای منفی در زمینه تحقق رفتارسازی براساس گزاره‌های اخلاقی و تعالیم قانونی باشیم.

خلیلی در رابطه با معیارهای قضاوت گفت: مجموعه‌ای از شاخص‌های ارزشمند به عنوان معیارهای جایگاه قضاوت در نهج‌البلاغه مورد اشاره قرار گرفته است.

وی افزود: بر این اساس حاکمیت باید با عزتمندی، تمام نیازهای قاضی را برطرف کند چرا که قاضی در یک جایگاه پراهمیت و سخت قرار گرفته که لازم است علاوه بر احتیاط کامل، مراقبت‌های لازم را در فعالیت‌های قضایی داشته باشد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: هر میزان قاضی در سیستم قضایی عزیز و گرامی داشته شود قطعاً شاهد رسیدگی‌های عادلانه و احکام عادلانه خواهیم بود.

وی با اشاره به جایگاه رفیع دادسرای انتظامی قضات در حفظ کرامت و سلامت دستگاه قضایی تصریح کرد: با تمام توان در مجموعه قضایی استان در راستای تحقق اهداف متعالی سند تحول قوه قضاییه تلاش می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید