یادداشت رئیس جمهور در روزنامه چینی: دو ملت ایران و چین در سرنوشت خود شریک هستند/ تهران و پکن در شرایط سخت با هم دوست هستند. دوستان خیلی در خنده هستند اما کمی در سختی

یادداشت رئیس جمهور در روزنامه چینی: دو ملت ایران و چین در سرنوشت خود شریک هستند/ تهران و پکن در شرایط سخت با هم دوست هستند.  دوستان خیلی در خنده هستند اما کمی در سختی

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در روزنامه مرادم چین نوشت ایران و چین یکجانبه گرایی و توسل به اقدامات قهرآمیز از جمله تحریم های سرکوبگرانه را ریشه بحران و ایجاد ناامنی می دانند و بر ضرورت تلاش متقابل برای دستیابی به چندجانبه گرایی واقعی و تحقق عدالت و بین المللی تاکید کردند. بر عدالت و استقرار حکومت عادلانه جهانی تاکید شده است.

رئیس جمهور در روزنامه مرادم چین نوشت ایران و چین یکجانبه گرایی و توسل به اقدامات قهرآمیز از جمله تحریم های سرکوبگرانه را ریشه اصلی بحران و ایجاد ناامنی و همچنین لزوم تلاش مشترک برای دستیابی به چندجانبه گرایی واقعی می دانند و تاکید کرد: تحقق عدالت و انصاف بین المللی و استقرار حکومت عادلانه جهانی.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری رسمی دولت ایرنا، متن مقاله «دوستان قدیمی بهترین شریک برای آینده ای روشن هستند» به قلم سید ابراهیم رئیسی امروز – دوشنبه – در آستانه مقام ریاست جمهوری. سفر به پکن، در روزنامه معروف و پرتیراژ (People) به عنوان ارگان رسمی حزب حاکم در چین منتشر شد.

متن این مقاله به شرح زیر است:

بسیار خوشحالم که در آغاز سال نوی چینی و عید بهاری، به دعوت رسمی آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور افتخاری جمهوری خلق چین، میهمان ملت تمدن چین هستم. فرصتی برای دیدار با دولتمردان، متفکران و صاحبان مشاغل چین. از طرف ملت متمدن ایران، ضمن تبریک صمیمانه به دولت و ملت چین، برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم سال جدید شاهد جهشی در روابط مستحکم بین دو ملت باشد. ایران و چین به عنوان دو تمدن زنده و پویا بشری در یک ابتکار تاریخی از طریق جاده ابریشم کهن به هم پیوند خوردند و سعادت و سعادت بشر به عنوان یک کالای عمومی تجزیه ناپذیر که با تعامل و همکاری محقق می شد در حافظه تاریخ ثبت شد. تحویل داده شده

چین از طریق جاده ابریشم باستانی جهانی شد و این شادی و کامیابی از گذر ایران ثبات یافت. اکنون با احیای این ابتکار در دنیای جدید، دو ملت بار دیگر در سرنوشت خود شریک می شوند. دولت های ایران و چین که برنامه جامع مشارکت راهبردی را به عنوان الگویی برای تعاملات پایدار خود انتخاب کرده اند، ویژگی های مشترک و رویکردهای مشابهی در توسعه بین المللی دارند. هر دو طرف مخالف هژمونی و یکجانبه گرایی هستند و بر لزوم رعایت حقوق و منافع همه کشورها تاکید دارند. هم ایران و هم چین عمیقا بر این باورند که با اولویت دادن به ارزش‌های معنوی- انسانی و رعایت حق توسعه ملت‌ها، می‌توان صلح، عدالت و عدالت جمعی را در جهان گسترش داد.

هر دو طرف یکجانبه گرایی و توسل به اقدامات قهرآمیز از جمله تحریم های سرکوبگرانه را ریشه اصلی بحران و ایجاد ناامنی می دانند و بر ضرورت تلاش مشترک برای دستیابی به چندجانبه گرایی واقعی و تحقق عدالت و انصاف بین المللی و استقرار حکومت عادلانه جهانی تاکید می کنند.

ایران و چین که از دیرباز با یکدیگر در ارتباط و تعامل بوده و آشنایی و تفاهم مستقیم داشته اند، اکنون شایسته است در عصر جدید مستقیماً همدیگر را بشناسند نه اینکه از طریق یکدیگر آشنا شوند. اشخاص ثالث شناخت ضمنی منجر به شکل‌گیری درک طرفین بر اساس چارچوب فکری و منافع اشخاص ثالث می‌شود. برای دستیابی به این هدف، دولت من از روابط مردم با مردم به ویژه تعامل بین دانشگاه و گردشگری ایران و چین حمایت جدی می کند.

در این راستا برای شناخت بهتر اهداف والای ملت و دولت ایران به چند نکته اشاره می کنم: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که پیشرفت در ابتدا امری درون زا و برون زا است. بر این اساس ملت ها باید برنامه توسعه خود را بر اساس ارزش ها و الگوی حکمرانی محلی و فرهنگ داخلی تدوین و اجرا کنند. منافع و حقوق اساسی ملت ها از جمله حق توسعه غیرقابل مذاکره است و هرگونه چالش زورگویان برای سیاسی کردن و در نهایت سلب حقوق ملت ها با سوء استفاده از سازوکارهای بین المللی محکوم است.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین اسلامی و احترام به همه ادیان و فرهنگ ها، مخالف افراط گرایی و تروریسم است و آنها را مغایر با اسلام ناب محمدی و سعادت بشری می داند و اسلام ناب با تروریسم و ​​اقدامات افراطی و تکفیری مخالف است. ما معتقدیم که تنها راه تضمین امنیت تکیه بر بازیگران منطقه ای است. تجربه ما در غرب آسیا نشان داده است که مداخله خارجی تنها باعث افزایش ناامنی و گسترش تروریسم می شود.

تجربه موفق ایران در مبارزه با تروریسم تکفیری داعش و جلوگیری از گسترش آن به شرق و غرب جهان نشان می‌دهد که قدرت ایران یک نیروی امنیت‌ساز است و ظرفیت منطقه‌ای آن حامی صلح و ثبات در کشورهاست و تنها باید برای مقابله با تهدید استفاده شود. قدرت های مسلط جمهوری اسلامی به دنبال تعامل حداکثری با همه کشورهای جهان به ویژه با قدرت های دوست مانند چین است. پکن همیشه نشان داده است که چگونه یک کشور می تواند بدون استعمار – که مشخصه قدرت های غربی است – پیشرفت کند و به توسعه دیگران نیز کمک کند. این رویکرد از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود.

روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین همواره خوب بوده و در حال گسترش است. همسویی دو طرف در وضعیت جدید نظم بین المللی می تواند به تقویت این روابط منجر شود.

تاکید می کنم سیاست جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به تحولات منطقه ای و بین المللی به تقویت روابط دوجانبه ادامه خواهد داد. ما معتقدیم که رشد اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی چین برای مردم این کشور و سایر کشورها مفید است و از ابتکارات چین برای ارتقای صلح، امنیت و توسعه جهانی استقبال می کنیم. امیدواریم این روند مثبت با مدیریت رئیس جمهور آینده نگر چین برای دستیابی به اهداف عالی در سال های آینده ادامه یابد. ما معتقدیم که در کنار همکاری های سیاسی و احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، ایران و چین مکمل های راهبردی خوبی برای یکدیگر در مسیر رشد اقتصادی خواهند بود و می توانند خدمات ارزشمند توسعه متقابلی را به یکدیگر ارائه دهند. استقلال سیاسی، قدرت ایجاد امنیت، نیروی کار تحصیلکرده، هزینه پایین تولید، ذخایر انرژی، موقعیت ترانزیت و زیرساخت های صنعتی تنها بخشی از توانمندی های ایران است که می تواند به تقویت مشارکت راهبردی ایران و چین منجر شود. جمهوری اسلامی ایران از نقش چین در عبور از بحران کرونا، پیوستن ایران به سازمان شانگهای و پیوستن به نبض بریکس بسیار قدردانی می کند و آمادگی دارد روابط دوجانبه با چین به ویژه در زمینه تولید صنعتی و فناوری پیشرفته را در سایه تقویت کند. از 25 – برنامه جامع سالانه برای مشارکت استراتژیک. اولویت سیاست خارجی دولت من سیاست حسن همجواری است و در این راستا دست دوستی به سوی همه همسایگان دراز کرده ام و امیدوارم با تلاش جمعی همگرایی منطقه ای محقق شود.

جناب آقای شی همچنین مسیرهای جدیدی را برای توسعه جمعی و مشارکت حداکثری کشورها برای دستیابی به سرنوشت مشترک انسانی با طرح کمربند و جاده معرفی کردند. جمهوری اسلامی ایران ابتکار یک کمربند یک جاده را نه تنها به عنوان یک کریدور بین المللی، بلکه بستری برای توسعه و ایجاد تحولات تمدنی و صنعتی در این مسیر می داند. همزمان با انتشار این یادداشت، ملت ایران چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیرد. انقلاب اسلامی برای رهایی ملت ایران از چنگال حکومت های ظالم چند هزار ساله و وابسته به قدرت های مسلط جهان به وقوع پیوست. ملت ایران بهایی پرداخت تا دوباره روی پای خود بایستد.

ایران روز استقلال ندارد زیرا هرگز مستعمره نبوده است. دلیل دشمنی قدرت های سلطه گر این است که ملت ایران تصمیم گرفته سرنوشت خود را ترسیم کند و در آن مسیر موفق بوده است. ملت ایران در این سالها هم پیشرفت و هم مقاومت را تجربه کرد. جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف از جمله علم و فناوری پیشرفت های چشمگیری داشته است. ایران امروز در علومی مانند سلول های بنیادی، صنایع فضایی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، علوم هسته ای و بسیاری از علوم مدرن پیشرو است. ایران سرزمین دانش و هنر است. ایران با کمک استعداد جوانان و تلاش دانشمندان رتبه پانزدهم جهان را در تولید علم دارد. در فناوری فضایی، ایران در باشگاه محدود قدرت‌های فضایی جهانی قرار دارد و ماهواره‌هایی را بر اساس فناوری بومی طراحی و پرتاب می‌کند. در تحقق همه این تحولات، زنان ایرانی همواره پیشگام بوده و نقش بسزایی در پیشرفت ایران داشته اند. این دستاوردها و ظرفیت عظیم علمی می تواند زمینه ساز همکاری های گسترده دو ملت ایران و چین در علوم پیشرفته باشد. فرهنگ دوستی و جوانمردی ایران به قدمت تمدن آن است. ایران و چین در شرایط سخت با هم دوست هستند: «دوستان در جشن ها و خنده ها زیادند، اما در سختی ها کم.» روابط دوستانه دو ملت بر اساس اراده مشترک، فرصت های زیادی را برای تعمیق اعتماد متقابل استراتژیک و آینده ای روشن برای روابط دو کشور ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید