امیر عبدالخیان: در فضای همکاری تهران و پکن انتظار نداشتیم که بیانیه 2014 کشورهای منطقه کپی شود/ اعتراض خود را به صورت رسمی با ارسال یادداشت اعتراضی به چین اعلام کردیم.

امیر عبدالخیان: در فضای همکاری تهران و پکن انتظار نداشتیم که بیانیه 2014 کشورهای منطقه کپی شود/ اعتراض خود را به صورت رسمی با ارسال یادداشت اعتراضی به چین اعلام کردیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما همیشه این اطمینان را داده ایم که آماده اعتمادسازی با همسایگان خود در منطقه از جمله منطقه خلیج فارس هستیم تا یک بار برای همیشه تفکر امنیت خارج از منطقه از بین برود. مایلم اعلام کنم که آمادگی برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر همسایگان را داریم.

حسین امیرعبدلاخیان در مراسم افتتاحیه مجمع گفت و گوی تهران گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان به اعتماد سازی و تقویت پایه های آن می اندیشد. دوستی با همسایگان خود در منطقه است و در این راستا گام های قاطعی برمی دارد. ما در غرب آسیا همسایگان خود را که با آنها اشتراکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی داریم برادر خود می دانیم و امنیت و رفاه آنها را امنیت و رفاه خود می دانیم. ایران همواره یکی از پایه های ثبات و امنیت در منطقه و خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش بوده است. ایران همواره در خط مقدم مبارزه با انواع تروریسم در منطقه و جهان بوده است.

وی ادامه داد: ما همیشه این اطمینان را داده ایم که آماده اعتمادسازی با همسایگان خود در منطقه از جمله منطقه خلیج فارس هستیم تا یک بار برای همیشه فکر امنیت از خارج منطقه دور شود. که آمادگی برگزاری نشست مشترک وزرای امور خارجه و دفاع بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر همسایگان را داریم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در خصوص موضوع فلسطین گفت: موضوع فلسطین و حقوق پایمال شده مردم مظلوم آن همچنان شرم آور بر پیشانی بشریت است و رژیم صهیونیستی با سکوت سیستماتیک مدافعان حقوق بشر به سیاست تهاجمی خود ادامه می دهد. .

امیر عبدالاخیان گفت: دولت دکتر رئیسی از ابتدای کار خود به گرمی با همسایگان دست می دهد و آمادگی داریم از مسیر گفت و گو بیش از پیش بر روی گام های عملی در جهت توسعه همه جانبه همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تمرکز کنیم. و همکاری سازنده و مترقی. در مورد اوکراین، سیاست ایران از ابتدای بحران ثابت بوده و سیاست ما این است که به زور متوسل نشویم و بحران را از طریق سیاسی حل کنیم. از ابتدای بحران، با اتخاذ سیاست بی طرفی، گفته ایم که نگرانی های مشروع دو طرف باید از طریق گفت وگو برطرف و حل شود. نگاه تک بعدی به بحران راه حل نیست.

رئیس دیپلماسی کشورمان در خصوص جنگ اوکراین نیز گفت: سر و صدای ارسال پهپادهای ایرانی در شرایطی که سلاح های میلیارد دلاری از غرب برای ادامه جنگ به اوکراین ارسال شده است، هدف دیگری جز پوشش ندارد. اقدامات این کشورها را افزایش دهد. امنیت زمانی تضمین می شود که امنیت همه تضمین شود.

امیر عبدالخیان گفت: در افغانستان می بینیم که 20 سال حضور اشغالگران نتیجه ای در ایجاد زیرساخت های امنیتی و رفاهی برای مردم رنج دیده این کشور نداشته است و اکنون مردم این کشور در حال زندگی هستند. شرایط کاملاً نامناسب و شرایط هشداردهنده.» آمریکا افغانستان را ترک کرده است اما با ابزار استفاده از گروه های تروریستی و ایجاد چالش برای کشورهای منطقه به دنبال ادامه حضور خود در آن کشور است.

وی ادامه داد: ما مردم افغانستان را که تاریخ، فرهنگ و… را با آنها شریک هستیم مردم خود می دانیم و در قبال سرنوشت آنها مسئولیم. طی یک سال و نیم گذشته، ایران تعداد زیادی پناهجوی افغان را پذیرفته است و در حالی که ایران در شرایط سخت تحریم قرار دارد، آنها را سخاوتمندانه پذیرفته است. راه ثبات و امنیت در افغانستان با مردم آن کشور و با تشکیل یک دولت فراگیر مسیر خاصی را طی می کند.

وزیر امور خارجه در خصوص روابط ایران و چین گفت: تهران و پکن در سال های اخیر سطح همکاری ها را به سطح بالایی رسانده اند. در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه 2014 کشورهای منطقه کپی پیست و تکرار شود. ضمن تاکید بر ادامه همکاری راهبردی با چین، هیچ اعتراضی در خصوص تمامیت ارضی ایران نداریم.

وی افزود: نارضایتی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به صورت رسمی و با ارائه یادداشت رسمی و اعتراضی به طرف چینی اعلام کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید