دوست دوست، دوست علی سنت قدیمی یزدی ها در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان است


ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: 1401/02/08
کد خبر: 1835056

دوست دوست، دوست علی سنت قدیمی یزدی ها در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان است که همچنان برای رفع نیازهای اهل بیت برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، یکی از سنت هایی که از قدیم الایام در استان یزد رواج داشته و جوانان و نوجوانان یزدی به آن پایبند بوده اند، سنت علی دوست دوست است.


1bf5bf4b 5b47 40a0 aad6 13d78ecaefd9 خبر خاکستری

«دوست دوست، دوستعلی» یکی از آداب و رسومی است که در پایان ماه مبارک رمضان و در شب بیست و هفتم این ماه برگزار می شود. با در دست گرفتن فنجان و کیف برای دریافت جوایز به خانه هایشان به نقاط مختلف شهر می روند و شعر «دوست دوست، دوست علی» را زیر دماغشان زمزمه می کنند.


کودکان و نوجوانان در سنت «دوست دوستعلی» جای پای محکمی دارند.

از قدیم الایام هنگام اجرای این آیین، کودکان و نوجوانان به منازل خود می رفتند و در مدح امام علی (ع)، اشعار «یار، دوست، دوست، دوست؛ دوست؛ دوست، یار، دوست، یار، دوست، دوست، دوست، دوست، دوست، دوست، یار، دوست، یار، دوست، یار، دوست، یار و یاور» را در مدح حضرت علی (ع) می خواندند. دوستعلی دوست چه خوشگله این خونه این همه شربت شکر الهی علی ننوشته خدای متعال ما 10 تایی (هر چی که هستن) مدی یا بریم؟! می خوانند و هدیه و جایزه می خواهند.

این افراد که گاه حتی صورت خود را می پوشاندند، به هر خانه ای که می آمدند می رفتند و شعار «مشرق دوست دوست علی- امام اول امام علی» یا «این خانه شربت و شکر، امام علی در را نبند» سر می دادند. یا «من درویش هستم، کلاه.» «تا ریش نگیرم طرد نمی شوم.» هدیه می خواهند.

صاحبان خانه معمولاً با گشاده رویی و گشاده رویی به غذایی که برای شب آماده کرده اند پاسخ می دهند: «می دهیم، صبر می کنیم». «به مکه بروید».

«الله کریم، ما هفت نفریم، نان نداریم، شب می خوریم، صبح نداریم، صبح می خوریم، شب نداریم، شب نداریم، می بینیم یا برویم» شعر دیگری است که در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در استان یزد.


دو سال توقف سنت “دوست دوست” به دلیل تاج

برخی معتقدند که این امر موجب برآورده شدن حاجات و دلسوزی با یتیمان کوفه و همدلی با مولا علی (ع) می شود. امشب رحلت ابن ملجم لعنت است و این آیین برای تبریک قصاص قاتل امیرالمومنین علیه السلام است.

با توجه به اینکه در این دو سال ولیعهد بر کشور حکومت می کرد و عملا حفظ این سنت غیرممکن بود، امسال به دلیل از بین رفتن بیماری تب تاج، شاهد برگزاری آن در خیابان ها و محله های استان یزد خواهیم بود.


1fafe62f 7b02 4062 924c 1ba9fbc089a4 خبر خاکستری


بیان علاقه حضرت علی (ع) در دهه 80 و 90

متأسفانه در برخی شهرها این سنت کم رنگ شده و به فراموشی سپرده شده است، اما به دلیل ایمان بسیاری از خانواده ها به خیر و صلاح ناشی از آن، همچنان می بینیم که دهه هشتاد و نود پای ثابت او برای نشان دادن عشق به پیامبر بود. (ع) اعلام کند.

انجام مناسکی مانند دوست دوست علی دوست با این باور که نیازها برآورده می شود همراه است، اما اساسا به تقویت روابط اجتماعی افراد کمک می کند. این در حالی است که امروزه نسل جوان بیشتر سرگرم بازی های رایانه ای و سرگرمی در فضای مجازی است و همین عوامل باعث کاهش بخشی از آینه های ریشه شده در سنت های قدیمی شده است.

انتهای پیام/ خ

دیدگاهتان را بنویسید