شوری آب روستای مبارک آباد کوم در ماه مبارک رمضان


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819470

مشکل آب همواره یکی از معضلات روستای مبارک آباد قم بوده است و این روزها به گفته اهالی، شوری آب در ماه مبارک رمضان، تهیه آب شیرین را برای روستاییان سخت کرده است. سطل

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، مبارک آباد روستایی از توابع شهرستان قم است این روستا در دهستان کنوات قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۲۸ نفر (۱۴۷خانوار) ​​بوده و در سال‌های اخیر جمعیت این روستا بوده است. به سرعت در حال رشد است و خطر حاشیه نشینی یکی از تهدیدات این روستا است.

تپه قلعه مبارک آباد در بخش مرکزی قنوات و در حدود 200 متری روستای مبارک آباد و شرق قم در سمت راست جاده سراجه قم قرار دارد و فاصله آن تا شهر قم 6 کیلومتر است. قدمت این تپه بر اساس آثار به دوران ساسانیان می رسد. همچنین در سطح تپه قطعات سفال مربوط به 7.4 هجری قمری و قطعات شکسته و ناقص آجر به ضخامت 4 سانتی متر و نمونه ای به عرض 10 سانتی متر و ضخامت 3 سانتی متر و مستطیل شکل یافت شد. مشاهده گردید.

سد مبارک آباد مربوط به دوره قاجاریه و در بخش مرکزی روستای مبارک آباد در شهر قم قرار دارد و این اثر در تاریخ 2 آبان 1382 با شماره ثبت 10570 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با وجود اینکه روستای مبارک آباد کمتر از 10 کیلومتر با قم فاصله دارد، سال هاست که اهالی آن با کمبود آب مواجه هستند. به گفته مسئولان این روستا مشکل اصلی کمبود آب نیست، نبود زیرساخت های لازم و به روز رسانی شبکه آبرسانی است که مشکل جدی شده است اما در ماه های اخیر به گفته اهالی اتفاقات خوبی افتاده است. در منطقه.

مشکلی که هر از چند گاهی پای مسئولان را به روستاها باز می کرد و هر بار فقط به وعده های قبلی وعده می داد، محقق نشد. برخی از اهالی این روستا به خبرنگار سایت کوم پیام می دهند فردا رمضان شکایت کرد.

یکی از اهالی این روستا در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: آب روستای مبارک آباد بسیار شور است. از طرفی در این روستا و اطراف روستا کارت آب و آب شیرین وجود ندارد و برای خرید آب باید به مغازه ها مراجعه کنیم و برای هر سطل 20 لیتری باید پنج هزار تن خرج کنیم. اگر سطل 20 لیتری آب در روز تهیه کنیم، ماهانه فقط 150 هزار تن آب آشامیدنی باید پرداخت کنیم.

مشکل عدم دسترسی به آب کافی مشکلی بود که سال ها زندگی روستائیان را با مشکل مواجه کرده بود و چندین سال روستاییان در تابستان گرم کوم دچار قطعی مکرر آب می شدند و گاهی اوقات تا ساعت 12 شب رنگ آب را نمی دیدند. با وجود رفع برخی مشکلات مشکل آب همچنان پابرجاست و مردم این روستا همچنان صبور هستند به امید اینکه دوباره آب بیاید و تخلیه شود.

به گفته اهالی، سال هاست که آبرسانی روستا با هزینه های مردم ساخته می شود، اما همچنان از تامین آب با فشار و کیفیت مناسب محروم هستند و مجبورند وقت خود را با آب انبار و آب سپری کنند.

آب بخش قنات از کهک است و روستای مبارک آباد در انتهای این مسیر آبرسانی قرار دارد و چون روستای مبارک آباد از نظر ارتفاع از قنات بالاتر است در تابستان که مصرف زیاد است آب کاهش فشار و اوج مصرف در اواسط روز در برخی از کوچه ها که شبکه توزیع تکمیل نشده و قدیمی است، فشار آب بسیار کمتر است.

به گفته کارشناسان سه روستای مبارک آباد، حاجی آباد آقا و سراجه به دلیل افزایش جمعیت در سال های اخیر از آب شهری محروم شده اند که در حال حاضر آبرسانی در حال انجام است. در حال حاضر گاهی آب از این لوله ها می چکد که مشکلات زیادی را برای ساکنین ایجاد می کند. کمبود آب باعث ایجاد بیماری و شدت آن می شود و روستائیان اغلب برای شستشو از آب کشاورزی اطراف برداشت می کنند. علاوه بر این هیچ مخزن آب شرب حتی به بهانه چکیدن آب به این منطقه ارسال نمی شود و در ماه مبارک رمضان مردم این روستا از آب شیرین محروم می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید