از یتیم خانه تا اهدای خون در شب های ماه مبارک رمضان در کوم / آداب و رسوم دائمی ماه مبارک رمضان در کوم


ساعت: 12:42
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1819750

شاید بتوان تصور کرد که با مدرن شدن زندگی و شهرنشینی، آداب و رسوم گذشته در ماه مبارک رمضان به فراموشی سپرده شده و همدلی های گذشته از بین رفته است، اما باید گفت که علیرغم کاهش برخی از آیین ها به دلیل پیشرفت. در برخی از آداب ماه مبارک رمضان هنوز تکنولوژی پابرجاست و گاهی شکل آن تغییر کرده و زیباتر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم فردا، رمضان همواره در فرهنگ مردم قم ارزشمند و بزرگ بوده و بهترین ماه سال به شمار می رود. مراسم رصد شب قبل از آغاز ماه انجام شد که آن را «شب نیت» نامیدند; در شبی که مردم قصد داشتند یک ماه بندگی خدا را داشته باشند، شهر مقدس قم به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (ع) و مسجدالحرام به عنوان پایتخت شیعیان جهان شناخته می شود و همواره در وضعیت معنوی قرار داشته است. جمکران، اما در ماه مبارک رمضان این فضا معنوی تر شد و وضعیت قم به کلی دگرگون شد.

شاید بتوان تصور کرد که با مدرن شدن زندگی و شهرنشینی، آداب و رسوم گذشته در ماه مبارک رمضان به فراموشی سپرده شده و همدلی های گذشته از بین رفته است، اما باید گفت که علیرغم کاهش برخی از آیین ها به دلیل پیشرفت. در برخی از آداب ماه مبارک رمضان هنوز تکنولوژی پابرجاست و گاهی شکل آن تغییر کرده و زیباتر شده است.

چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل گرم سال مصادف شده است و با توجه به اینکه قم شهری گرم است، روزه گرفتن نسبت به روزهای دیگر سال سخت تر است، اما این باعث معنویت نشده است. و روزه گرفتن . .

در گذشته مردم قم در ماه رمضان آداب و رسوم زیبایی داشتند، مانند کلوخه کشیدن، خانه تکانی یا کندن خانه و مساجد برای استقبال از ماه مبارک رمضان، سحر خوانی، خواندن خروس دوم، توپ انداختن، سنت خوب غذا خوردن، نیازمندان و… مراسم زیبای خرما خوری روزه داری ضیافت عحی در نیمه ماه مبارک رمضان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام، تهیه حنا و پختن و پخش غذای باقی مانده در شب قتل ابن ملجم تمامی آداب و رسوم مردم قم در گذشته بوده است. برخی از آنها هنوز به طور کامل در روستاهای کوم اجرا می شوند و برخی دیگر با آداب و رسوم جدید همچنان پابرجا هستند.

در سال های اخیر علاوه بر آداب و رسوم قبلی، این شهر اتفاقات دیگری را نیز تجربه می کند که به دلیل گرمای هوا و ساعت های طولانی گرسنگی، آب و هوای شهر را تغییر می دهد، مغازه ها و مغازه های شهر نیز از افطار تا صحرا اشغال شده اند. فعالیت ها و شب هایی در شهر قم در ماه مبارک رمضان به کلی تغییر می کند و در این شب ها در شهر قم زندگی و طراوت خاصی وجود دارد و مردم از این مشکل احساس خوشحالی می کنند.

آداب و رسوم جدید و قدیم ماه مبارک رمضان در قم که هنوز پابرجاست.

یک رسم فوق العاده برای غذا دادن به افراد گرسنه

اگر این روزها هنگام اذان مغرب و عشاء برای نماز یا افطار بیرون از خانه هستید و به دلیل مشغله زیاد نمی توانید برای افطار به محل کار خود برگردید، موکب های موقت کوچکی را با یک جلسه، چای و لقمه ای می بینید. نان در خیابان کوم مخصوصاً در مرکز شهر و اطراف معبد حضرت معصومه سلام الله علیها به شما سلام می دهد.

در گذشته نخل برداری در مساجد انجام می شد که قبل از نماز دسته جمعی برگزار می شد. در مساجدی که قبل از نماز روزه را قطع می کنند، اول با همان افطاری کوتاه، روزه روزه داران باز می شود و سپس نماز جمعی خوانده می شود. .




5bcc55f4 743d 4c48 b2cf a76aaba8b87b خبر خاکستری

تلاوت جمعی قرآن

با آغاز ماه مبارک رمضان حلقه های تعزیه خوانی دسته جمعی در سراسر کشور ایجاد شده که علاوه بر شبکه استانی نور از شبکه های سراسری از جمله شبکه سه و همچنین شبکه های بین المللی پخش می شود.

یکی از وجوه ممتاز تلاوت در حرم مطهر حضرت معصومه (س) حضور قاریان درجه یک بین المللی است که استقبال بسیار خوبی از تلاوت آنها در داخل و خارج از کشور می شود، در این مراسم که بزرگترین مراسم تعزیه خوانی است. جهان. اسلام محسوب می شود. روزانه حدود 3000 نفر قرآن می خوانند.

b56c3c18 a559 4bda 813e e40e4b41eec0 خبر خاکستری

یتیم خانه در شب های قدر

بسیاری از جوانان استان قم که حضرت علی (ع) را الگوی خود برای یتیم خانه قرار داده اند، شب های قدر را برای کمک به یتیمان و نیازمندان انتخاب می کنند و در این شب ها اشیا و مواد غذایی را دور خود حمل می کنند. گردن نیازمندان

یکی دیگر از رسومی که چند سالی است مردم در کوم انجام می دهند، اهدای خون در شب های قدر است تا مراکز انتقال آنها در آن شب ها فعال باشد تا مردم در شب های قدر به خون خود قسم بخورند.

زندگی شبانه جمعی در اماکن مقدس

شب نشینی در شب های قدر یکی از مستحبات است، اما مردم قم در کنار دیگر روزه داران در حرم حضرت معصومه (ع) و مسجد مقدس جمکران سعی می کنند این مستحب را حفظ کنند. مسجدالحرام جمکران به عنوان محل انتظار مهدی موعود(عج) هر ساله شاهد خیل عظیم عاشقان امام و ولایت و منتظران ظهور است.

e22ad9e7 5976 408e 8ed6 992a1cb46048 خبر خاکستری

روز تبریک

روزه گرفتن در سه روز آخر یا آخرین روز از ماه شعبان و اعزام مبلغان و مبلغان دینی توسط مراجع از دیگر مراسمی بود که در آستانه این ماه انجام می شد.

تهیه حنا / پخت و پخش ضایعات در شب ترور ابن ملجم

مردم در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، شب ترور ابن ملجم، کیسه های حنا تهیه می کنند و به مساجد می برند و در این شب آش، آبگوشت و کله پاچه می پزند و توزیع می کنند، این رسم هنوز هم در بین مردم رواج دارد. مردم . . مردم کوم

هدایایی برای کوچولوهایی که عجله دارند

همچنین در قم پذیرفته شده است که در پایان ماه مبارک رمضان و روز عید سعید فطر، کودکان و نوجوانانی که مانند گنجشک در ماه مبارک روزه گرفته اند، برای تشویق از بزرگان هدیه بگیرند.

مردم قم در روز عید سعید فطر پس از اقامه نماز عید، به منزل مراجع، علما و بزرگان، بستگان و آشنایان خود رفتند و از توفیق آنان در طاعت این ماه تشکر کردند. البته هیئت ها نیز آداب و رسوم جالبی در استقبال از ماه خدا داشتند.

وسایل ضروری ماه مبارک را تهیه و ذخیره کنید

تهیه و نگهداری مایحتاج ماه مبارک از دیگر اقداماتی است که در دوران باستان انجام می شد که در قدیم گوشت را تکه تکه می کردند تا صبح ها آبگوشت و خورش تهیه شود و این گوشت ها بسیار خوش طعم بودند.

چون مردم برای صبحانه کمتر برنج مصرف می کردند و بیشتر اوقات مردم آبگوشت می خوردند و اگر غذایشان جز آبگوشت بود، انگار چیزی نخورده بودند.

تغییر ساعت کار در ماه مبارک رمضان

مردم قم در ماه رمضان به کارهای سخت و یا کارهایی مانند حفاری، برش، سوزاندن زغال و … می پرداختند که پس از افطار با گرد و غبار همراه بود.

9c9cbcfd aa88 4fd9 83a7 7b9373b2bbe4 خبر خاکستری

خانه تکانی یا حفاری برای استقبال از ماه رمضان

خانه تکانی یا حفاری برای جشن ماه رمضان یکی از رسومی است که از دیرباز در قم مورد توجه بوده است.

نظافت خانه ها، نمازخانه ها و مساجد، حسینه ها، مغازه ها، اماکن عمومی و حتی حمام های عمومی از آداب و رسومی است که امروزه رایج است، اما در گذشته رونق بیشتری داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید