آداب و رسوم قزوین در ماه مبارک رمضان / از گل گرفتن تا دوخت پیراهن مراد برای دختران شاد

ماه رمضان از جمله مناسبت هایی است که مردم قزوین با آداب و رسوم خاصی به استقبال و پایان این ماه میهمانی خدا می روند.

محمدحسن سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بیشترین شعائر مذهبی و اجتماعی را در کشور دارد، گفت: آیین های ماه مبارک رمضان در قزوین از قبل از آغاز این ماه آغاز شده و این اتفاق در سایر شهرهای کشور کمتر مشاهده می شود. کشور.

وی افزود: از نیمه شعبان به بعد مردم قزوین ضمن رسیدگی به قبوض و دفاتر، بدهی خود را پرداخته، کدورت ها را رفع کرده و حرکت می کنند، شرایط را برای ورود به ماه مبارک رمضان فراهم می کنند و به استقبال او می روند.


گل هندانی عید طبخ غذاهای لذیذ قبل از ماه رمضان است

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به پخت نان در ماه مبارک رمضان گفت: در گذشته که نانوایی های عمومی وجود نداشت مردمی که تنور داشتند هر ماه نان می پختند اما پخت نان در ماه رمضان و نوروز پر رنگ تر می شد.

سلیمانی ادامه داد: شیرینی، نان پنجه دار، نان لواش و نان شیرمال از جمله نان هایی بود که مردم قزوین برای ماه مبارک رمضان تهیه کردند.

وی با اشاره به عید گلخندانی گفت: این عید که در برخی نقاط کشور به آن دست و پا گیر می گویند در آخرین جمعه ماه شعبان برگزار شد و مردم با تهیه غذاهای لذیذ و در واقع برای کسانی که آن را می خواستند به تفریح ​​پرداختند. برای اولین بار ورود باشکوهی به ماه مبارک رمضان بود.


طبل زدن رسمی برای بیدار کردن مردم در سحر

این محقق بیان کرد: طبل که بیداری رسمی مردم در سحر بود از دوره صفویه به بعد رایج شد و در دوره قاجار با شلیک توپ انجام می شد.

سلیمانی افزود: این آیین در قزوین در دو نوبت برای بیداری مردم قبل از سحر و افطار انجام شد. اما با گذشت زمان، همسایه‌ها این مراسم را به گونه‌ای دیگر انجام می‌دادند، در خانه‌شان را می‌کوبیدند یا با تلفن تماس می‌گرفتند.

وی با اشاره به وجود دو توپ در عمارت نادری (قلعه بیگی) و قلعه میمون قزوین گفت: در ماه مبارک رمضان سال 1334 هجری شمسی 62 گلوله توپ از این دو دستگاه شلیک شد.

سلیمانی در خصوص دیگر آداب و رسوم قزوین گفت: در بین بانوان قزوینی در ماه مبارک رمضان رسم وجود داشت که 4 تا 7 امام شامل امامزاده حسین، سلطان سید محمد، امامزاده اسماعیل و 4 امامزاده منسوب به امام بابی شهربان، آمنه هاتون بودند. حلیمه هاتون و بی بی زبید زن را ملاقات می کنند.

وی افزود: زنان نیز در این ماه در 30 یا 40 مسجد نماز خواندند زیرا معتقدند اعضای بدن شهادت می دهند و در روز قیامت شهادت می دهند.

این کارشناس با بیان اینکه زنان در ماه مبارک رمضان با توجه به اندازه و توان مالی خود سفره های رنگی تهیه می کردند، ادامه داد: وی گفت: در گذشته زنان قزوینی برای افطار آش حلیم می پختند و علاوه بر آن شیر برنج، شعله زرد، آش و مشک دارم که مخصوص خانواده های ثروتمند بود، در سفره های افطار می گذاشتند.

سلیمانی گفت: در زمان های قدیم که بعد از افطار کافه ها شلوغ می شد، مردم به گفتن داستان های حماسی شاهنامه می نشستند که توسط قصه گوها اجرا می شد.


برگزاری گل از آیین های مهم ماه مبارک رمضان در زورخانه

این پژوهشگر تاریخ در ادامه به دیگر آیین های قزوین در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: برگزاری گلریزان در زورهانه از دیگر کارهایی بود که افراد خیر برای کسانی که در زندگی خود مشکل داشتند انجام دادند.

وی گفت: در گذشته خانواده های قزوینی که تازه عروس داشتند چندین بار برای عروسشان افطاری می فرستادند که شامل سوپ و سایر غذاها می شد.

سلیمانی گفت: در قزوین بزرگان از اواسط ماه مبارک رمضان به افطاری دعوت می کنند اما امروز آغاز ماه دعوت است و کسانی که به افطار دعوت می شوند با یک دعوت متقابل سعی در جبران آن دارند. “

وی افزود: مردم قزوین شب 27 ماه مبارک رمضان مصادف با قصاص ابن ملجم مرادی را جشن گرفتند و به همین مناسبت غذای قراضه ای را به عنوان نذر تقدیم کردند.

محقق داستان ادامه داد: استخوان های حاصل از مواد فرعی که در این مراسم خورده شد توسط باغداران سوزانده شد و خاکستر آن برای تقویت زمین و خاک استفاده شد.


رضا مراد، رسمی دختران شاد در ماه مبارک رمضان

سلیمانی با اشاره به پیراهن کشی مراد گفت: سادات قزوینی در 27 ماه رمضان به بازار رفت و در مسجد از او پارچه خرید و پیراهنی دوخت و دختران را شاد کرد تا سال آینده به خانه برود.

وی در پایان گفت: پس از افطار، تفسیر قرآن و جلسات برگزار شد و در این بین زنان نیز در منازل خود روزه می گرفتند و به تلاوت قرآن می پرداختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید