آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در همدان; از جادوی خواندن تا کیف دوختی با برکت و سنت های ماندگار ملایری


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: 1401/01/20
کد خبر: 1820600

آداب و رسومی که باید آواز تعطیلات خدا را خواند

زیبایی ماه عید خدا در آداب و رسومی است که از قدیم الایام به یادگار مانده است. آیینی که امروز که بیش از هر زمان دیگری به همدلی و کمک نیاز داریم، یادآور همدلی، دستگیری و انسجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; ماه رمضان در راه است تا مردمی که توشه ندارند در این ایام توشه های خود را جمع کنند و تجدید تقوا کنند..

شب های احیای این ماه مبارک در میان مردم اهمیت ویژه ای دارد و بسیاری از مردم به راز و نیاز این شب ها توجه می کنند..

در بیشتر شهرها و استان های ایران با اقوام مختلف، آداب و رسوم خاصی دارند و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ علاوه بر این، هر یک از شهرها آیین خاصی دارند

آنها خود را دارند.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، تعطیلات قبل از ماه مبارک رمضان «کله دان» نام دارد که در بیشتر نقاط ایران از جمله همدان در آخرین روز شعبان سال قمری برگزار می شود.

می شود؛ تعطیلی که در متون کهن ذکر نشده و یا نویسنده از آن اطلاعی نداشته است. برای اکثر مردم همدان رسم بر این بود که غذای خود را درست می کردند و می رفتند

شهر و روستا، مخصوصاً مزارع و باغات، رفتند و با چای و غذا آشنا شدند..

در این مراسم، غروب برآمده را برمی داشتند و قصد داشتند تا آخر ماه اشتباه نکنند و پس از آن برآمدگی را محکم به زمین کوبیدند. قدیم ها معتقد بودند که وقتی توده ای را بشکنی، خواسته های نفسانی توست

میل پیروی از روح را زیر پا می گذارند و در هم می شکند.

عده ای از مردم همدان، از کوچک تا بزرگ، هنگام غروب غروب چوبی به دست می گرفتند و رو به قبله می ایستادند و از خدا می خواستند که گناهان و بدی های گذشته از بین برود.

شکستند، برای عبادت و روزه ماه رمضان آماده شدند، سپس آن توده را به زمین کوبیدند تا له کنند..

کیف را با برکت بدوزید

دوخت کیسه برکت از دیگر آداب و رسوم رایج در همدان است که در 27 این ماه برگزار می شود. این رسم مخصوص زنان و کسانی است که می خواهند آن را انجام دهند

هنگام نماز ظهر و عصر به مسجد می روند و با خود پارچه و نخ و سوزن می برند و بین نماز ظهر و عصر کیسه ای از تبرک می دوزند..

مقداری پول در این کیسه می گذارند و معتقدند خیر و برکت را زیاد می کند. سپس این پول بین اعضای خانواده تقسیم می شود تا همه آنها مورد برکت قرار گیرند.

غذاهای ویژه ماه مبارک رمضان

مردم همدان و همچنین مردم سایر نقاط کشور برای ماه رمضان غذاها و خوراکی های خاصی دارند که برخی از آنها را در سفره افطار و برخی دیگر را در سفره صحرا می گذارند..

این محصولات شامل آش رشته، بلغور، ترخالوا، کباب کچل، شامی کباب، سرداشی، بورانی و شیر برنج برای افطار و رشته و آب مرغ برای شکر است..

همچنین کماج، پیشه پیچ، پنجه خاله، نیس (نیست) در جهان و آگرده به همراه زولبیا و بامیا از رایج ترین شیرینی های همدان هستند. در مناطق روستایی، نان در افق هنوز گرده چرب است

و شات نیز پخته می شود.

برای سفره افطار خرده نان جمع کنید

مردم همدان اعتقاد جالبی دارند که همین باور باعث ظهور رسمی آنها شده است.

برخی از خانواده ها پس از هر افطار خرده های سفره را جمع می کنند و در ظرف مخصوصی می ریزند و در بهداشت کامل نگهداری می کنند تا خرده نان ها تمیز بماند.

و سلامت باشید.

سپس در روز عید قربان این خرده ها را بیرون آورده و با آبگوشت مخصوصی که از گوشت قربانی تهیه می شود مخلوط می کنند. لازم به ذکر است هوای همدان سرد و خشک است.

بر این اساس نان ها در صورت نگهداری در مکان مناسب و بدون کپک برای مدت طولانی قابل نگهداری هستند..

در زورخانه های همدان گل می دهد

همدانی ها در یکی از شب های ماه مبارک رمضان به ورزش باستانی در زورخانه می پردازند و در این بین کمک های مالی جمع آوری می کنند تا در نهایت کمک کنند.

زندانیان خرج کردند.

هر یک از شهرهای همدان نیز در ماه رمضان آداب و رسوم خاصی دارند. مثلا مردم ملایر معتقد بودند که در ماه رمضان به نماز می روند

خداوند آنها را عزت می دهد، اگر گروهشان حنا نباشد از خدا بی نصیب می مانند و با این ایمان سعی کردند رنگ حنا را تا پایان ماه رمضان حفظ کنند..

آش ترش عید فطر در بسیاری از نقاط استان همدان به ویژه روستاها مرسوم است و برای دستگاه گوارش مفید است و امروزه نیز ادامه دارد..

یکی از آداب و رسومی که در این سال ها به وجود آمد حضور مردم و نمازگزاران در شب های قدر در جوار مزار شهدا بود که هر سال بیشتر به چشم می خورد..

انتهای پیام//

دیدگاهتان را بنویسید