آداب و رسوم شاهرودی در ماه رمضان / از دوخت کیسه ماسه تا ابن ملجم کوشون


ساعت: 12:22
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819701

ماه رمضان در هر گوشه از ایران حال و هوای خاصی دارد و هر قوم و گروهی از قدیم الایام تا به امروز با سنت های دیرینه خود به استقبال این ماه می روند. در استان سمنان مجموعه ای از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در این ماه گرانبها و گرانقدر به خانه های کویرنشینان دیارکم معنویت می بخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; ماه رمضان در هر نقطه از ایران حال و هوای خاصی دارد و هر قوم و گروهی از قدیم الایام تا به امروز با سنت های دیرینه خود به استقبال این ماه می روند، هرچند برخی از این سنت ها در حال رنگ باختن است، اما با این آداب زمینه همبستگی در اسلام را فراهم می کند. جامعه، به ویژه در میان ملل مسلمان.

ماه مبارک رمضان در استان سمنان نیز رنگ و بوی خاصی دارد و همراه با رنگین کمان غذاهای محلی بر سر سفره های افطار و شکر، مجموعه ای از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در این ماه گرانبها و گرانبها، به خانه های کویر معنویت می بخشد. مردم کوم

مردمانی که دلشان به وسعت دشت کویر و سادگیشان به بلندی کوه های سر به فلک کشیده البرز جنوبی است و سفره الهیشان در ماه رمضان رنگین تر از همیشه است چرا که این مردم به خوبی می دانند که رمضان فرصتی است برای یادآوری بازی با دوستان.


استقبال از رمضان با خانبندی


6c7aa565 46d8 421e 9678 0eaf7a86ee73 خبر خاکستری

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به آیین سنتی مردم شاهرود که دسته های چند نفره در خانه جمع می شوند و با ذکر صلوات برای میهمانی الهی تزئین می کنند.


تلاوت دسته جمعی قرآن

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود همچنین گفت: یکی دیگر از مراسمی که شاهرودی ها در ماه رمضان برگزار می کنند، ختم قرآن در قالب جلسات خانگی، مسجد و امامزاده است. اکثر مردم استان در این ماه بیش از یک قرآن تلاوت می کنند و برای آرامش دل هایشان از مردگان، پدران، مادران و اموات تلاوت می کنند.


کیف را بدوزید


5e580a52 20b7 4bee b7e0 284d2b8f15e3 خبر خاکستری

حسنی در خصوص رسم کیف دوختن نیز گفت: برخی معتقدند که نزول قرآن در آن شب بوده و بر این اساس عده ای احیا می شوند و تا پاسی از شب در مساجد زندگی می کنند. گفتنی است برخی از بانوان شاهرود در بین نماز ظهر و عصر کیسه کوچکی با پارچه و نخ و سوزن دوخته و داخل آن سکه ای به نیت تبرک می گذارند. او را نزد خود نگه می دارند.


شوخی، منشی در آستانه فراموشی

به گفته حسنی، کتابخوانی یکی از آداب و رسوم کهن در شهرستان شاهرود است که اکنون با پیشرفت فناوری و ارتباطات رو به افول گذاشته و تنها در برخی مناطق به صورت نمادین اجرا می شود.

وی در خصوص این رسم اذعان می کند: نمایش خوانی به گونه ای است که یکی از سادات بزرگتر با چند نفر دیگر در کوچه و خیابان قدم می زند و با خواندن ابیاتی مردم را برای صبحانه بیدار می کند.

حسنی خاطرنشان کرد: این رسم در کشورهایی مانند لبنان و سوریه و با طبل و طبل برگزار می شود که به استثنای منطقه کلاته حج در استان سمنان کمتر رایج است.


e7bf349b 0174 4bcf 8cc6 8e7705625e38 خبر خاکستری

وی با بیان اینکه در تلاوت از اشعار و ابیات زیبایی استفاده شده است، افزود: قاریان همراه با سنج، شیپور و دوهل در مکان ها و روی پشت بام ها با ابیاتی زیبا، مردم را از سحر آگاه می کردند و به قرائت اشعار می پرداختند. اسناد قدیمی‌تر کمتر در دسترس هستند و هر آنچه که امروز وجود دارد از پدر به پسر منتقل می‌شود، اما می‌توان آن را به شعرهایی مانند: «تو خدایی، تو مردی، تو خردمندی» ترجمه کرد. از مورچه ای که در ته چاه نفس می کشد. آیا از استنشاق مور یا الله آگاه هستید؟ «پروردگارا، گناهانم را در ارسط نصف کن، نصف حسن، نصف حسین را ببخش.

این پژوهشگر و مردم شناس شاهرودی در ادامه به آیین آزار در شاهرودی و به ویژه در بسطام اشاره می کند و می گوید: آزار و اذیت یکی از ادیان دیگر مردم بود که در گذشته که وسایل ارتباطی بسیار ضعیف بود، در این ضرب و شتم صدا می زدند. از مردان بیدار شدند.


شفا از بند جوشن کبیر

این پژوهشگر و مردم شناس شاهرودی در ارتباط با اقدامات مردم این منطقه از دیار کومس در شب قدر اذعان داشت: .

رئیس میراث فرهنگی شاهرود خاطرنشان کرد: مردان و زنان لیالی قدر هنگام خواندن دعای جوشن کبیر، در ظرف قند، نبات، حکایت یا خرما می دمند و خوردن را به نیت شفا و برکت توصیه می کنند. و گاه زنان در حال خواندن دعای جوشن کبیر ظرفی از آب زعفران به دست می گیرند و بر آن می دمند و هر آیه دعا را می خوانند تا به منزله تبرک ببرند.


کله پاچه خوری یا مراد کشون در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان


febea6b0 c5d9 4284 befc 0c53af365e89 خبر خاکستری

وی به نقاشی مراد کشون در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان اذعان داشت: در این شب که دعای جوشن کبیر را می خوانند، نخ بلندی در دست می گیرند و با خواندن هر بیت از دعا، یک گره می بندند. پایان هزار گره و سپس با جمع کردن این نخ ها طنابی درست می کنند و با آن ابتدا مرد ابن معجم را به دار آویخته و سپس می سوزانند و او اغلب در افطار غذای ناسالم می خورد و مراسم به غذای مضر نیز معروف است.


21 رمضان کار حرام است

به گفته وی، در شب شهادت امام علی (ع) به صورت نمادین تابوت امام علی (ع) را حمل می کنند و لباس نو نمی دوزند اما فعالیت در این ورزش ممنوع است.


آیین عید سعید فطر در شهرستان شاهرود

به گفته این مردم شناس و پژوهشگر شاهرودی، در آخرین روز از ماه مبارک رمضان، مردم در نقاط مختلف کشور خود را برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان آماده می کنند. برای این منظور غسل می کنند، لباس تمیز یا نو می پوشند و به جشن عید فطر می روند.

وی در پایان گفت: اهالی هر مکان در عید سعید فطر برای دیدن خانواده هایی که اخیرا یکی از عزیزانشان را از دست داده اند و به اصطلاح عزیزان هستند عجله دارند. عیادت از بیماران و گرفتن هدیه برای جوانان از دیگر آداب و رسوم روز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید