آداب و رسوم خوزستان در ماه مبارک رمضان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ماه میهمانی خدا، آداب و رسوم ویژه این ماه در اقصی نقاط ایران برگزار می شود.

در برخی نقاط و شهرهای خوزستان و همچنین در سایر شهرهای کشورمان آداب و رسوم خاصی وجود دارد که یکی از برکات بزرگ این ماه شگفت انگیز الهی است.

7263e68b ebde 4dc1 8904 ed0d02d145df خبر خاکستری


برچسب های مردم دسفول / برگزاری مراسم معنوی در اماکن متبرکه

قرائت روزانه جزء قرآن کریم است که همه ساله در ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر در مساجد، امامزاده ها یا منازل مردم انجام می شود.

همچنین دعوت از روحانی در ماه مبارک از سوی مردم و قرار دادن وی در منازل شخصی از آداب و رسوم برخی از روستاها و اماکنی است که در محل سکونت خود روحانی وجود ندارد.


جلسات تا سر عبادت

یکی دیگر از رسوم مردم دسفول در شب‌های تعطیلی خدا این است که در برخی مناطق اقوام و همسایگان گروه‌ها به خانه‌هایی که اخیراً یکی از عزیزان خود را از دست داده‌اند سر می‌زنند و به کسانی که در اولین ماه تعطیلی خدا نیز از دست داده‌اند دلداری می‌دهند. برای دیدن فضای آزاد مورد علاقه خود احساس درد کنید.

8cd1d334 86c2 4a76 bf8d 2bf05c32c9b5 خبر خاکستری


شب های احیا

شب زنده داری و خدمت در شب های قدر در ماه مبارک رمضان در کنار سایر نقاط کشورمان ایران از دیگر سنت های مردم دزفول است که با خواندن دعا و نیایش در مساجد و زینبیه برگزار می شود.

برگزاری مراسم افطاری در منازل و مساجد و نذری دادن به همسایگان و اهالی از روز نوزدهم تا بیست و سوم از دیگر آداب ویژه ماه مبارک رمضان در دسفول است.


مادرانی که نخ را با زمزمه الغوث می بندند

در برخی از مراسم بانوان شب های قدر هنگام خواندن دعای جوشن کبیر، در میان نمازگزارانی که دستان خود را بالا می برند و الغوت را بر لب زمزمه می کنند، مادرانی هستند که در حال خواندن دعا ریسمانی در دست دارند به امید باز شدن گره. زندگی و آرزوی سلامتی و خوشبختی فرزندانشان به این رشته گره خورده است.


به عید باشکوه خوش آمدید

همچنین یکی دیگر از عادت های مردم محلی و اصیل این شهر پوشیدن لباس عزا از پیکر اهالی آشنا و داغدار محل، دادن لباس و لباس نو است که در روزهای پایانی ماه و به مناسبت عید سعید قربان انجام می شود. فطر نزدیک است

یکی دیگر از آداب زیبایی که بعد از فرضیه نماز عید سعید فطر انجام می شود این است که در برخی از روستاها مردم دسته دسته به استقبال و زیارت درب خانه هایی می روند که در اول ماه مبارک رمضان غمگین نیستند و عضویت داشتند. از خانواده یا بستگان آنها

14530cd6 e667 47e1 8b86 2dafbe5e75e9 خبر خاکستری


گرگیان/ مذهب مشترک مردم عرب اهواز و چند شهر دیگر

گرگیان مذهب رایج مردم عرب زبان اهواز، کارون، کرخه، شوش، هویزه، امیدیه، شادگان، حمدیه، سوسنگرد و آبادان است که هر ساله در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با میلاد ولادت با سعادت برگزار می شود. امام حسن مجتبی (ع) در این شهرهاست.

گفته می شود این مراسم به زمان پیامبر اکرم (ص) و زمان ولادت نوه آن حضرت امام حسن (ع) برمی گردد.

در این شب بچه ها با لباس های سنتی به خانه های محله می روند و شیرینی می گیرند و در می زنند.

بچه ها با یک کیسه برای جمع آوری شیرینی و سایر تنقلات.

آنها با سردادن شعارهایی خطاب به صاحبان و ساکنان خانه ها عیدی و شیرینی و غذا جمع آوری کردند.

6f95349f d618 4187 8505 70c02012dc0a خبر خاکستری


ام الخلاص یا روز طهارت

مردم عرب خوزستان در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان علاوه بر جشن گرفتن ماه مبارک رمضان و آیین گرگیان، در روزهای اخیر جشن سنتی فانوس را نیز برگزار می کنند.

مردم عرب خوزستان دو روز مانده به عید را «ام الوش» و یک روز قبل از عید را «ام الحلاس» صدا می زدند. «ام الوصخ» به معنای «روز کثیف» است که در آن اعراب خانه های خود را تمیز می کنند، کالای نو برای خانه می خرند و خانه را برای فرا رسیدن عید و آبروی مهمانان تمیز و آماده می کنند.

ام الحلاس نیز نامی محلی و قدیمی برگرفته از ایام ماه مبارک رمضان است که به معنای روز بهداشت فردی و مراقبتی است که جوانان در این روز مراقب ظاهر خود هستند.

یکی از لحظات جالب این روزها این است که خریدهای زیادی از عید فطر در شهر اهواز انجام می شود و بسیاری از شهروندان به اهواز می آیند و پس از اتمام خرید به شهر خود باز می گردند.

شاید این سفرها نوعی سنت باشد که از دیرباز در خوزستان وجود داشته است. مثلاً در تاریخ طبری نام «بازار الاحواز» آمده است که به معنای بازار اهواز است و از آن زمان به عنوان بازاری بزرگ بین شهرها و روستاها جای خود را پیدا کرده است.

با توجه به سابقه طبری و همچنین خریدهای عید سعید فطر می توان این تردد بین شهرها و اهواز را کارمندی دیرینه دانست.

09e69411 0a1d 45ac 9719 08d22e235f3f خبر خاکستری


عید فطر

عید سعید فطر عید اصلی اعراب استان خوزستان است، او به خرید تنقلات، لباس های نو و تماشا و بازدید از آثاری که می سازند، می پردازد.


برچسب های مردم بهبهان در ماه رمضان

مردم بهبهان وقتی هلال ماه رمضان را می بینند به نیت وجود ماه مبارک حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) سه بار به صورت خود آب می پاشند. و نیز به قصد دور زدن خانه خدا و تقدیس عدد 7. هفت بار نیز صلوات فرستادند.


بارداری (فقط آب)

این لغت به معنای «فقط آب است» و تنها به معنای توانایی نوشیدن آب است.

این اصطلاح را در صبح بهبهان برای اعلام سحر به کار می برند که بدانند تا اذان صبح زمان زیادی نمانده و نمی توانند صبحانه بخورند و مهلت نوشیدن آب است.

a7b00edd 9391 441a 9b4b 583cafcb328e خبر خاکستری


هوف مجتو / هفت مسجد

در فرهنگ سنتی بهبهان، زنان و دختران در این شب اغلب به صورت دسته جمعی قصد برآوردن حاجات خود را دارند و به هفت مسجد می روند و دو رکعت نماز حاجت یا عبادت می خوانند و دعا می کنند که درب مسجد مستجاب شود. مطالبات خود را باز و بسته می کنند.


محصولات جانبی

مردم این شهر به نیت ابن مجلم سر را می خورند و وقتی می خورند ابن مجل را لعن می کنند.

برخی خانواده ها نیز به عنوان ثواب یا صدقه برای اموات خود غذای ناسالم تهیه می کنند و روزه داران را به افطار دعوت می کنند که قدیمی های بهبهان به این زباله ها می گفتند.


شب وداع / شب زنده داری و طلب مغفرت برای اموات

شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در بهبهان را شب وداع می گویند.

برخی از افرادی که در سال های اخیر یکی از اعضای خانواده یا بستگان خود را از دست داده اند، احیا را در خانه انجام می دهند.

در این مراسم صاحب خانه عده ای را دعوت می کند و عده ای از قاریان نیز نماز می خوانند و سحر می خورد و سپس یکی از قاریان به پشت بام می رود و فریاد می زند خداحافظ این و آن و مردم می گویند در جواب: خدا رحمت کند این و آن را و باز قاری می گوید: کی مرده، کی زنده است تا سال آینده، و در آن هنگام عده ای این گفته را تصدیق می کنند و می گویند: ها از خدا.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید