عید سعید فطر و آداب و رسوم مردم آذربایجان غربی / از رویت ماه تا آرامش


ساعت: 10:09
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836215

عید سعید فطر یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان است و جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، ضیافت خدا، ماه بخشش و رحمت و ماه بندگی خالصانه با خدا را به پایان رساندیم و با تماشای هلال ماه شوال، عید سعید فطر برای روزه داران این ماه فرا رسید. از برده داری

عید سعید فطر یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان است و در بین مسلمانان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این روز به شدت برگزار می شود و به مناسبت این عید فرخنده و فرخنده مراسم خاصی برگزار می شود.

مراسم ویژه ای که به مناسبت عید سعید فطر در نقاط مختلف جهان برگزار می شود، ریشه در فرهنگ این منطقه دارد و این مراسم در آذربایجان و به همین دلیل در میاندوآب جایگاه ویژه ای دارد و مردم به خاطر یک ماه بندگی آداب و رسوم قدردانی می کنند. برخی از مردم این جشن را جشن می گیرند.


به عید سعید فطر خوش آمدید

مانند همه اعیاد در آستانه عید سعید فطر و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، زنان برای جشن عید فطر شروع به کار و نظافت خانه کرده و خانه را برای مهمانان عید فطر آماده می کنند.

در شب آخر ماه مبارک رمضان که شب عید فطر است از خانه ها بوی برنج می جوشانند و رسم بر این است که خانواده ها برنج را به عنوان غذای اصلی شب عید انتخاب می کنند و برای خانم‌ها با خورش‌های مختلف آن را تهیه می‌کنند و برای آخرین افطار ماه مبارک رمضان آماده می‌شوند.


دیدن هلال شائول

دیدن ماه و رؤیت هلال ماه شوال مهمترین ویژگی عید سعید فطر است که امروزه نیز با تلسکوپ و دستگاه های نجومی پیشرفته انجام می شود.

در همین راستا در گذشته در منطقه آذربایجان رسم بر این بود که بزرگان در شهرها به ویژه روستاها به پشت بام می رفتند و ماه را می دیدند و وقتی ماه دیده می شد به چهره آن نگاه می کردند. یک کودک و تعدادی آینه

اگرچه امروزه دیگر این رسم یافت نمی شود، اما اگر از بزرگان در مورد آداب و رسوم این روزها بپرسید، قطعاً از مقامی که می خواستند ماه را در آن ببینند، نام می برند.


زکات فطری

در آخرین شب ماه مبارک رمضان، سرپرست خانواده به گفته مراجع تقلید، میزان غریزه اعضای خانواده را برای جدا کردن آن از قوت سالانه خانواده یا پول محاسبه می کند و در جایگاه ویژه قرار می دهد. .

پذیرفته شده است که وقتی سرپرست خانواده مقدار غریزه را محاسبه می کند و از آن کم می کند، افراد خانواده به آن دست می زنند تا غریزه آنها بر کسی نیفتد.


جلوه های زیبای بندگی در نماز عید سعید فطر


a35c276b 8a88 4fa6 a847 09caa61acfca خبر خاکستری

اقامه نماز عید فطر مهمترین و بارزترین ویژگی عید فطر است که در واقع زیباترین جلوه روز عید است.

صبح اول شوال عطر مطبوع بردگی و بندگی از سراسر جهان شهر را فرا می گیرد و صدای بندگی بهشت ​​و زمین و هر چه در آن است را به جوش می آورد.

در این روز همه مردم اعم از کودکان و بزرگسالان می آیند تا این عید بزرگ، عید سعید قربان را به یکدیگر تبریک گفته و با هم فریاد «اللهم اهل الکبریه و بزرگی» سر دهند.

در این روز مردم قبل از طلوع آفتاب در مکان های اقامه نماز عید فطر جمع می شوند و قبل از نماز عید نیز نماز صبح را در مسجد می خوانند.

در این میان حتی می توان به نذوراتی اشاره کرد که عده ای ترجیح می دهند قبل از خواندن نماز نذورات خود اعم از نان، کلوچه و … را در بین نمازگزاران بدهند.


طنین تکبیرهای «الله اکبر» در مساجد شهر

تكبیر خواندن عید فطر از سنت های مسلمانان عید فطر است كه در منطقه آذربایجان جلوه خاصی دارد.

صبح روز عید سعید فطر از سراسر شهر نوای دلنشین تکبیر «الله اکبر الله اکبر الله اکبر – لا اله الا الله الله اکبر الله اکبر و الله الاکبر کبیر و الحمدلله کتیرا» که ضبط شده از آیه ای از قرآن کریم از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد.


بازدید می کند

یکی از مهم ترین ویژگی های عید، زیارت و صله رحم است که در عید سعید فطر به عنوان یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان نمود بیشتری دارد.

بعد از نماز عید فطر رسم است که کوچکترها به دیدار بزرگترها می روند و عید را به آنها تبریک می گویند، ماه مبارک رمضان بزرگترین مهمان خانواده است.


شناسه برای جوانان روس

رسم بر این است که جوانان خانواده هدیه ای مانند عید قربان دریافت می کنند و در روز عید فطر نیز این گونه است و خانواده ها در روز عید فطر برای جوانان عیدی می گیرند.

این اعیاد عمدتاً شامل شیرینی و لباس است و توسط خانواده داماد تهیه می شود و معمولاً خانواده داماد چند زن عید را به خانه داماد می برند.


شب عید مردگان جدید

یک روز قبل از عید سعید فطر، مراسم شب عید قربان یا به زبان محلی کارا بایرام در نقاط مختلف شهرها و روستاها برای بزرگداشت درگذشتگان سال گذشته برگزار می شود، هرچند برخی ترجیح می دهند مراسمی را در طول این سال برگزار کنند. روز عید را جشن بگیرید

از سوی دیگر در روز عید برخی از خانواده های شهدا بر سر مزار شهدا رفته و بر مزار شهدا عطر و غبار می پاشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید