پکن پس از تقویت شراکت با تهران و ریاض اکنون در تلاش برای نزدیک شدن به تل آویو است / احتمال امضای توافقنامه تجارت آزاد بین چین و اسرائیل تا پایان سال جاری / چرا اسرائیل حتی نگران خراب کردن ماه عسل خود با آمریکا نیست اگرچه شما نزدیک چین هستید؟

پکن پس از تقویت شراکت با تهران و ریاض اکنون در تلاش برای نزدیک شدن به تل آویو است / احتمال امضای توافقنامه تجارت آزاد بین چین و اسرائیل تا پایان سال جاری / چرا اسرائیل حتی نگران خراب کردن ماه عسل خود با آمریکا نیست اگرچه شما نزدیک چین هستید؟

روز جدید بر اساس گزارش ها، اسرائیل و چین از سال 2016 در حال کار به سمت توافق تجارت آزاد هستند. اکنون به نظر می رسد که این توافق در آستانه تحقق است. در واقع، گزارش شده است که یکی از نمایندگان کنسولگری اسرائیل در هنگ کنگ به ساوت چاینا مورنینگ پست گفته است که اسرائیل و چین امیدوارند تا پایان سال جاری یک توافق تجاری امضا کنند.

نشنال اینترست در بلیز فایننس می نویسد اسرائیل و چین از سال 2016 بر روی یک توافق تجارت آزاد کار می کنند. اکنون به نظر می رسد که این معامله در آستانه تحقق است. در واقع، گزارش شده است که یکی از نمایندگان کنسولگری اسرائیل در هنگ کنگ به ساوت چاینا مورنینگ پست گفته است که اسرائیل و چین امیدوارند تا پایان سال جاری یک توافق تجاری امضا کنند.

در این مقاله همچنین آمده است: توافقنامه تجارت آزاد اسرائیل و چین نشان دهنده رسمی شدن روابط رو به رشد بین دو دولت است. بر اساس داده های گمرک چین، تجارت سالانه بین اسرائیل و چین از 250 میلیون دلار در دهه 1990 به بیش از 20 میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در آسیا است.

این مذاکرات نشان دهنده آخرین گام در تلاش های چین برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه، پس از تلاش ها برای تقویت مشارکت با دیگر بازیگران اصلی منطقه، از جمله ایران، عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس (GCC) است. مقاله ساوت چاینا مورنینگ پست انگیزه مذاکرات چین با اسرائیل را چیزی فراتر از جاه طلبی اقتصادی تفسیر می کند. نویسنده آن خاطرنشان می کند که چنین پیمان تجاری کار با کشورهای خاورمیانه را در موضوعات گسترده تر آسان تر می کند و نشان می دهد که چین نه تنها مانند گذشته با کشورهای عربی همسو نیست.

آیا نزدیکی فزاینده اسرائیل با چین روابط این کشور با ایالات متحده را به خطر می اندازد؟ خیلی بعید است در ژانویه 2022، هاآرتص گزارش داد که اسرائیل “از معاملات عمده ای که با چین انجام می دهد به واشنگتن اطلاع می دهد و می گوید در صورت مواجهه با مخالفت ها، این قراردادها را بررسی خواهد کرد.” سپس، در ماه اوت، تایمز اسرائیل به دلیل فشار روسای جمهور متوالی ایالات متحده اشاره کرد. ، ابتدا دونالد ترامپ و اکنون جو بایدن، بسیاری در اسرائیل معتقد بودند که “دوره ماه عسل” بین دولت آنها و پکن به پایان رسیده است.

با این حال، در زمان گزارش هاآرتص در اوایل سال، میدل ایست آی معتقد بود که «در نهایت، تعهد اسرائیل به ایالات متحده در مورد چین یک قول کوته بینانه برای گرفتن امتیاز از دولت بایدن به قیمت سیاست بلندمدت اسرائیل است. اصطلاح منافع اقتصادی در نتیجه، گزارش‌های مربوط به توافقنامه تجارت آزاد چین و اسرائیل حاکی از آن است که چین و اسرائیل ممکن است امیدوار باشند که منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار دهند، اگرچه هنوز مشخص نیست که چنین توافقی تا چه حد به این نتیجه منجر خواهد شد.

احتمالاً بیش از یک توافق تجاری به طور قابل توجهی بر روابط اسرائیل و ایالات متحده تأثیر می گذارد. اما این هفته وزارت امور خارجه به دلیل آنچه که به عنوان پاسخ ناکافی به قتل روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی در ماه مه توسط نیروهای دفاعی اسرائیل تلقی شد، مورد انتقاد قرار گرفت. یک مقاله اخیر در مجله Mosaic توسط اساف اوریون، مدیر مرکز سیاست اسرائیل و چین در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، استدلال می کند که ترس از “سقوط اسرائیل در مدار چین” زیاد است. جبار می نویسد: دولت یهود به نتایج واقع بینانه ای رسیده است که مبتنی بر شناخت خطرات و مزایای ارائه شده توسط چین و ساختاربندی سیاست خود بر این اساس است. به طور مشابه، اسرائیل مجبور نیست بین واشنگتن و پکن یکی را انتخاب کند، زیرا قبلاً اولی را انتخاب کرده است. اما اگر اسرائیل بخواهد با چین معامله تجاری کند، برخلاف میل دو دولت متوالی ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

علاوه بر این، حتی تصور روابط نزدیکتر بین اسرائیل و پکن می تواند بر روابط آمریکا با هر یک از این کشورها و شاید نقش ایالات متحده در خاورمیانه به طور کلی تأثیر بگذارد.

تمرکز بر چین ابزار مفیدی برای کسانی است که ایالات متحده را برای حفظ یک سیاست خارجی و دفاعی قوی تحت فشار قرار می دهند. به عنوان مثال، با افزایش حضور چین در آفریقا در سال های اخیر، مقامات دولت سابق استدلال کرده اند که ایالات متحده باید برای مقابله با اقدامات پکن به عنوان راهی برای متعادل کردن نفوذ خود آماده باشد. در واشنگتن نیز اجماع مبنی بر اینکه ظهور چین چالش‌های جدی برای ایالات متحده ایجاد می‌کند، منجر به تصویب قانون علم و تراشه، یک لایحه سرمایه‌گذاری 280 میلیارد دلاری در فناوری، با حمایت دو حزب شد.

برخی در ایالات متحده قبلاً استدلال می کنند که درخواست برای کاهش حضور ایالات متحده در خاورمیانه در را به روی چین باز کرده است تا به دنبال منافع اقتصادی و سیاسی خود در منطقه باشد و نفوذ آمریکا را با نفوذ خود جایگزین کند. امضای یک توافق تجاری دوجانبه با نزدیک ترین شریک منطقه ای ایالات متحده قطعا این صداها را تشویق خواهد کرد.

از دیدگاه اسرائیل، این نیز یک تحول جالب است. در ژانویه، عمر برغوتی، یکی از بنیانگذاران جنبش بایکوت، به میدل ایست آی گفت که اسرائیل به طور پیشگیرانه و ناامیدانه در تلاش است تا از لحاظ استراتژیک به سمت چین، هند و سایر کشورهای غیر غربی حرکت کند تا از دست دادن حامیان خود در غرب جلوگیری کند. جبران کردن [..]این تلاش شانس کمی برای موفقیت دارد. در این کشورها، برخلاف آمریکا و اروپا، اسرائیل مطلقاً هیچ اهرم استراتژیکی ندارد.

اگرچه اسرائیل همچنان با محکومیت بین‌المللی به دلیل نقض حقوق بشر و خشونت‌های مورد تایید دولت مواجه است، اخبار اخیر حاکی از آن است که پیش‌بینی برغوتی مبنی بر اینکه «چین از کشور منفور مانند اسرائیل سود چندانی نخواهد برد» ممکن است نادرست باشد. در واقع، اسرائیل و چین علیرغم نوسانات قبلی بین محکومیت و سکوت در مورد نقض حقوق بشر چین در سین کیانگ و حمایت مداوم چین از ایجاد کشور فلسطین، موفق به حفظ یک رابطه همکاری شده اند.

با این حال، برای اسرائیل، چین نمی‌تواند جایگزین ایالات متحده شود – و در تلاش نیست. بنابراین، اگر گزارش‌های ماه‌های اخیر دقیق باشد، اسرائیل بدون تأیید واشنگتن وارد یک توافق تجاری بالقوه تأثیرگذار نخواهد شد، در هر صورت، اگر توافق تجاری چین و اسرائیل قریب‌الوقوع باشد، همچنان مشکوک است.

دیدگاهتان را بنویسید