آیا بایدن می خواهد عربستان را از نزدیکی با پکن به خاطر “روابط نزدیک ایران و چین” بترساند؟

روز جدید : هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته آینده از عربستان سعودی بازدید می کند، باید به چین فکر کند. دستور کار او البته شامل موارد مهم دیگری خواهد بود: تعهدات اخیر عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت، آتش بس با حوثی ها در یمن و پیشرفت در عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل.

دور فیت در فارین پالیسی می نویسد، هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هفته آینده از عربستان سعودی بازدید می کند، چین باید در ذهن او باشد. دستور کار او البته شامل موارد مهم دیگری خواهد بود: تعهدات اخیر عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت، آتش بس با حوثی ها در یمن و پیشرفت در عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل. اما رئیس‌جمهور باید از این سفر برای اثبات این موضوع استفاده کند که روابط عمیق‌تر با چین به نفع بلندمدت پادشاهی نیست و نشان می‌دهد که ایالات متحده می‌خواهد به موقعیت سنتی خود به عنوان شریک منتخب عربستان سعودی بازگردد.

در ادامه این مقاله آمده است: هدف جلوگیری از تجارت نفت بین عربستان و چین نیست. هدف بایدن باید تلاش برای معکوس کردن روابط راهبردی در حال ظهور بین دو کشور باشد. چین مهمترین مشتری نفت خام عربستان است. پکن حدود یک چهارم صادرات نفت عربستان را خریداری می کند که بیش از سه برابر سهم ایالات متحده است. این پادشاهی بزرگترین منبع واردات نفت چین در سال 2021 بود، اگرچه امسال با صادرکنندگان نفت روسی که به دنبال بازارهایی فراتر از محدوده تحریم های غرب به دلیل جنگ روسیه در اوکراین بودند، جایگزین شد. این تجارت دوجانبه برای اقتصاد هر دو کشور اساسی است و به خودی خود به منافع ایالات متحده آسیب نمی رساند.

با این حال، ایالات متحده می تواند تلاش کند از مشارکت استراتژیک گسترده تر بین چین و عربستان سعودی جلوگیری کند. انتقال تسلیحات از چین به عربستان سعودی در سال‌های 2016-2020 نسبت به سال‌های 2015-2011 386 درصد افزایش یافته است. عربستان سعودی هواپیماهای بدون سرنشین Wing Loong II چینی را در سال 2017 خریداری کرد و دو کشور قرارداد سرمایه گذاری مشترکی را برای طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در عربستان سعودی در ماه مارس سال جاری امضا کردند.

اگرچه سعودی‌ها همچنان بیشتر به هواپیماهای سرنشین‌دار عرضه‌شده توسط ایالات متحده و اروپا متکی هستند، اما برنامه‌های آنها برای تولید 300 پهپاد Wing Long نشان می‌دهد که در آینده از پهپادهای بیشتری استفاده خواهند کرد. پیشرفت قابل توجه در توسعه این پهپادها می تواند سرانجام درهای فروش پهپادهای آمریکایی را به عربستان سعودی ببندد، به ویژه با توجه به شباهت های بین Wing Loong و MQ-9 Reaper ساخت آمریکا.

ایالات متحده همچنان تامین کننده اصلی تسلیحات به عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی خلیج فارس است، اما چنین قراردادهایی با چین نشان می دهد که با توجه به تمایل این کشور برای ایفای نقش کمتر در خاورمیانه، ممکن است به زودی چین جایگزین آمریکایی ها شود. در مواجهه با تهدیدات روزانه ایران و دستیارانش، سعودی ها به منبع قابل اعتمادی از تسلیحات نیاز دارند تا از این دشمن بازدارند و در صورت شکست در برابر آن دفاع کنند. اگر چین به تامین‌کننده اصلی تسلیحات سعودی‌ها تبدیل شود، پکن ممکن است روزی ریاض را تحت فشار قرار دهد تا در صورت درگیری آمریکا و چین، صادرات نفت به اروپا و ایالات متحده را قطع کند. این باعث تضعیف وحدت متحدان و توانایی های جنگی ایالات متحده می شود.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به بایدن اعتماد ندارد، زیرا در طول مبارزات انتخاباتی وعده داده بود عربستان سعودی را “رد” کند و در اوایل ریاست جمهوری خود گزارشی منتشر کرد که ولیعهد را مسئول ترور جمال خاشقجی معرفی کرد. . هنگامی که این دو مرد ماه آینده با یکدیگر ملاقات می کنند، بایدن می خواهد محمد بن سلمان – که 43 سال از او کوچکتر است – را متقاعد کند که ماندن در مدار امنیتی ایالات متحده حرکت درستی برای عربستان سعودی است، نه فقط امروز، بلکه برای دهه های آینده. .

چگونه بایدن می تواند این کار را انجام دهد؟

اولاً، او باید علناً با ایالات متحده درگیر منافع امنیتی عربستان سعودی، از جمله از طریق فروش تسلیحات باشد. چین به سعودی ها در ساخت موشک های بالستیک در کشورشان کمک می کند و واشنگتن علاقه مند به جلوگیری از گسترش این سلاح ها است. مقامات دفاعی ایالات متحده باید تعیین کنند که بایدن چه نوع تسلیحاتی را برای فروش به سعودی ها ارائه می دهد که تمایل آنها به دانش موشکی چین را خنثی کند.

بایدن اهرمی برای ارائه اولتیماتوم در مورد موشک‌های چینی ندارد، اما انتظار می‌رود که حمایت خود از سامانه‌های دفاع موشکی و هوایی یکپارچه تحت رهبری ایالات متحده را مشروط به توقف توسعه موشکی داخلی سعودی‌ها کند. با این حال، با توجه به احساسات ضد سعودی در حزب بایدن و تهدیدهای اعضای کنگره مبنی بر جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان سعودی، ریاض ممکن است همچنان در اعتماد به او تردید داشته باشد.

بایدن می تواند با صحبت با مردم آمریکا درباره اهمیت تعامل با سعودی ها در این زمان، این اضطراب را کاهش دهد. قیمت نفت بالا است، مذاکرات هسته‌ای ایران در حال تزلزل است و چشم‌اندازی برای بهبود بیشتر روابط بین اسرائیل و دوستان عرب سنتی آمریکا وجود دارد. رئیس جمهور همچنین ممکن است لایحه جدیدی را تصویب کند که پنتاگون را ملزم به توسعه یک سیستم دفاع هوایی یکپارچه برای اسرائیل، عربستان سعودی و هشت کشور عربی دیگر می کند.

دوم، توضیح چالش چین بر اساس شرایط ریاض مفید خواهد بود، به عنوان مثال، چین حامی ایران است که به عنوان یک تهدید مرگبار برای سعودی ها تلقی می شود. در سال های اخیر، چین به شریک اقتصادی منتخب ایران تبدیل شده است. خرید نفت چین با کمپین تحریم‌های «فشار حداکثری» آمریکا علیه تهران در تضاد است. سال گذشته، چین متعهد شد که طی 25 سال 400 میلیارد دلار در انرژی و زیرساخت ها در ایران سرمایه گذاری کند و دو کشور در حال گسترش همکاری امنیتی خود هستند. ایران، چین و روسیه در ماه ژانویه رزمایش مشترک دریایی برگزار کردند. بایدن می تواند ارزیابی های اطلاعاتی آمریکا از همکاری های اقتصادی و امنیتی چین و ایران را در اختیار عربستان سعودی قرار دهد که بر اساس آن روابط دو کشور می تواند در درازمدت به ریاض آسیب برساند.

حمایت چین از تجاوزات ایران تهدیدی آشکار برای منافع عربستان است، اما به نظر می رسد محمد بن سلمان محاسبه کرده است که مزایای کمک های نظامی چین اکنون بیشتر از هزینه های آن است. بایدن باید راهی برای تغییر این محاسبات بیابد.

سوم، بایدن باید منافع استراتژیک ایالات متحده را با نگرانی های حقوق بشری مشروع در مورد عربستان سعودی متعادل کند. آمریکایی ها به درستی نگران حقوق بشر هستند. اما رهبران دولت باید این اصول را با نیاز به رقابت با سایر قدرت ها متعادل کنند. بایدن در حین دیدار با ولیعهد، می‌توانست حقوق بشر را از طریق بحث در مورد فعالان مظلوم کشور و همچنین استفاده از فرصت برای رد وعده انتخاباتی خود مبنی بر تبدیل عربستان سعودی به کشور «رانده‌شدگان»، ارتقا دهد.

با توجه به واقعیت های راهبردی، سیاست «رد» قابل دفاع نیست و در ارتقای حقوق بشر مؤثر نخواهد بود. چین از طریق وعده “عدم مداخله در امور داخلی” مشارکت با کشورهای غیر دموکراتیک را ترویج می کند. هل دادن عربستان سعودی به بازوهای استراتژیک چین، که مسلمانان اویغور را در سین کیانگ نسل کشی می کند و خواستار استرداد آنها از عربستان سعودی است، نه به نفع ایالات متحده است و نه به منافع حقوق بشر شهروندان و ساکنان سعودی. از منافع اویغورهای مقیم عربستان سعودی است.

عربستان سعودی علناً به چین پیشنهاداتی داده است، اما بسیاری از آنها قابل برگشت هستند. در ژانویه سال جاری، خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی قول داد که روابط نظامی کشورش با چین را تعمیق کند. وزیر خارجه عربستان سعودی در راس هیاتی از کویت، عمان، بحرین و شورای همکاری خلیج فارس به پکن رفت. وزرای خارجه عربستان سعودی و چین در ماه مارس در پاکستان دیدار کردند و تقریباً در همان زمان گزارش شد که عربستان سعودی در حال بررسی تبدیل معاملات نفتی خود به یوان است که تهدیدی برای سلطه دلار آمریکا است.

تفسیر چین از این نشست ها بر پیشرفت به سوی توافق تجارت آزاد با شورای همکاری خلیج فارس تاکید دارد. هیچ یک از اینها هنوز به یک توافق بزرگ منتج نشده است، اما می توان انتظار داشت که اگر مقامات آمریکایی نتوانند روابط استراتژیک ایالات متحده با عربستان سعودی را اصلاح کنند، گفت و گو به اقدام منجر شود.

بایدن می تواند در طول این سفر و قبل از سفر احتمالی شی جین پینگ، رهبر چین به عربستان سعودی، این روابط را اصلاح کند. (گزارش‌ها حاکی از آن است که سعودی‌ها شی را در ماه مارس دعوت کردند، اما سفر او به هنگ کنگ در ماه گذشته اولین باری بود که از چین پس از شیوع ویروس کرونا خارج شد.) آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اخیراً زمینه این تغییرات را فراهم کرد و گفت، رئیس‌جمهور. قصد دارد روابط با عربستان سعودی را “حفظ” کند، “زیرا به ما کمک می کند کارهای بسیار مهمی انجام دهیم.”

در حالی که ایالات متحده و عربستان سعودی در مورد تحریم نفتی در دهه 1970، صدور ایدئولوژی اسلام گرای رادیکال در دهه 2000 و آخرین ترور خاشقجی اختلاف نظر دارند – بهبود روابط اکنون به نفع هر دو کشور خواهد بود. استدلال کرد که ایالات متحده دیگر یک شریک استراتژیک قابل اعتماد نیست. وظیفه بایدن این است که به عربستان سعودی نشان دهد که چرا باید نفوذ آمریکا در منطقه بر نفوذ چین در اولویت قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید