احساس می شود عقلانیت به سیاست خارجی بازگشته است / توافق با عربستان نباید جایگزین برجام شود / اینکه برخی فکر می کنند بهبود روابط با چین و عربستان باعث تحول در اقتصاد می شود یک سراب است.

احساس می شود عقلانیت به سیاست خارجی بازگشته است / توافق با عربستان نباید جایگزین برجام شود / اینکه برخی فکر می کنند بهبود روابط با چین و عربستان باعث تحول در اقتصاد می شود یک سراب است.

دلفی: به نظر می‌رسد سعودی‌ها تنش‌های پنهانی با آمریکایی‌ها دارند و موضوع ترور خاشقجی و انتشار گزارش 11 سپتامبر و سایر موارد بین بن سلمان و دموکرات‌ها باعث نارضایتی دو کشور شده است. سعودی ها مدت هاست که با منافع آمریکا در منطقه مخالفت کرده اند و سفر رئیس جمهور چین به منطقه و توافقاتی که با سعودی ها انجام داده و تامین بیشتر نفت چین از عربستان نشان دهنده این موضوع است.

هفته آخر سیاست خارجی همه اخبار را در همه زمینه ها به خود اختصاص داده است و با دو توافق پرحاشیه بین ایران و آژانس انرژی اتمی و ایران و عربستان سعودی، این احساس که عقلانیت سیاسی به مجموعه سیاست خارجی بازگشته است، قوت گرفته است. . فرصتی برای افتتاح در این زمینه

ابوالکاسم دلفی، دیپلمات سابق و سفیر سابق ایران در فرانسه به «انتخاب» گفت: در دو هفته اخیر برخلاف روال ماه های گذشته و شاید یک سال و نیم اخیر خبرهای خوبی در کشور شنیده شد. اولین خبر بحث سفر آقای گروسی به تهران و توافقات حاصل از آن سفر بود، اما فرصت ها و امتیازاتی به آژانس داده شد تا مصوبه شورای حکام را بپذیرد و در فضای بین المللی و مذاکرات ما با آژانس. ، اتفاق خوشایند و پایانی بود. بستگی به نظر نهایی کارشناسان آژانس دارد و اگر نظرشان قطعی باشد اظهار خوشحالی آژانس درست بوده است اما در مجموع خبری متفاوت از گذشته بوده و شاید این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

وی افزود: رویداد دوم مذاکرات سه جانبه ایران، چین و عربستان بود که منجر به اعلام رسمی برقراری روابط ما با عربستان شد. در واقع در منطقه و در همسایگی ما با عربستان به عنوان یک کشور رقیب، در نهایت به توافق رسیدیم که دیپلمات های خود را با حسن همجواری بازگردانیم. این موضوع از نظر ظاهری خبر نسبتا خوبی است، به هر حال شاید مردم و محافل سیاسی احساس کنند که عقلانیت در روند سیاست خارجی کشور در حال ظهور است.

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: با تجربه ای که در یک سال و نیم اخیر داشته ایم باید با دید بازتر و توجه بیشتر به این دو پدیده نگاه کنیم. باید موضوع آژانس را برای سفر کارشناسان و گزارش کتبی آنها به تعویق بیندازیم. اما آنچه در مورد عربستان سعودی صادق است این است که دو طرف این مثلث یعنی سعودی ها و چینی ها بر اساس منافع مشخص و تعریف شده این قرارداد را امضا کردند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد سعودی‌ها تنش‌های پنهانی با آمریکایی‌ها داشته‌اند و موضوع ترور خاشقجی و انتشار گزارش یازده سپتامبر و موارد دیگر بین بن سلمان و دموکرات‌ها، کینه‌ای بین این دو کشور وجود دارد. سعودی‌ها مدت‌هاست که با منافع آمریکا در منطقه موافق نیستند و سفر رئیس‌جمهور چین به منطقه و توافق‌هایی که با سعودی‌ها منعقد کرد و تامین بیشتر نفت چین از عربستان نشان‌دهنده این موضوع است. موضوع.

وی در ادامه درباره نقش آمریکا در این توافق افزود: علیرغم اینکه هنوز مفاد توافق خیلی روشن نیست و آنچه فاش شده خیلی روشن نیست. البته مشخص است که امتیازاتی داده شده است. سعودی ها در منطقه مسائلی برای برقراری ارتباط با ما دارند، از جمله موضوع یمن و موضوع هسته ای که چیزی جز خط قرمز برای سعودی ها نیست. باید منتظر بمانیم تا ببینیم سعودی ها قبل از آن چه امتیازاتی داده اند.

دلفی افزود: رسانه های سعودی در چند روز اخیر دو نکته را برجسته کرده اند، اول اینکه می فهمند در سیاست خارجی ما اختلاف نظر وجود دارد و سرمقاله العربیه این موضوع را به صراحت بیان کرده است. بنابراین سعودی ها می دانند که سیاست عملی ما ممکن است در کشور و به طور کلی اتفاق نظر نداشته باشد.

این دیپلمات سابق گفت: اعراب به خاطر این توافق به آمریکا تهمت زدند و با چین به توافق رسیدند و تنش را با ما کاهش دادند زیرا می خواهند به سمت اهداف بلندمدت حرکت کنند. چینی‌ها نیز باید در همین چارچوب و در غیاب آمریکا جای پای خود را در منطقه تقویت می‌کردند و این سؤال را نیز مطرح می‌کرد که چرا آمریکا بخشی از این توافق نبود؟ سعودی ها در مواضع رسانه ای خود پاسخ دادند که چینی ها با ایران و عربستان روابط خوبی دارند اما آمریکایی ها این ظرفیت را ندارند بنابراین نمی توانند وارد این بازی شوند. آمریکایی ها نیز این توافق را دوست ندارند و منتظر شنیدن جزئیات بیشتر هستند. علاوه بر این گفتند که انتظار داریم این توافق بر اوضاع یمن تاثیر بگذارد، یعنی به گفته آمریکایی ها برقراری روابط ایران و عربستان منجر به صلح در یمن شود. البته برخی معتقدند سرنوشتی که پس از خروج آمریکایی ها در افغانستان رخ داد، ممکن است برای یمن نیز در نظر گرفته شده باشد، یعنی ایجاد دولتی در یمن که بتواند منافع همه را تامین کند.

دلفی در پایان درباره منافع مادی و سیاسی ایران و طرفین این توافق گفت: با این حال توانستیم با عربستان ارتباط برقرار کنیم و قطعا سعودی ها برای این امر شروطی از جمله حضور میدانی و نظامی ما در برخی را اعلام کردند. کشورهایی از جمله یمن، لبنان و سوریه. مشخص نیست چه امتیازی گرفتیم اما مهم این است که ارتباط با عربستان باعث شد آمریکایی ها نسبت به ما حساس شوند. اینکه ممکن است دوباره در منطقه با تحریک آمریکا مواجه شویم، نمی تواند نشانه خوبی باشد، زیرا در بحث توافق با آژانس به نظر می رسید که قصد داریم برجام را احیا کنیم، اما با موافقت عربستان سعودی. به نظر نمی رسید که آمریکایی ها خیلی مشتاق این کار باشند

وی با اشاره به اینکه برخی فکر می کنند بهبود اوضاع با چین و عربستان باعث بهبود اقتصاد کشور می شود، سرابی است، خاطرنشان کرد: اینکه عده ای خوشحال می شوند که آمریکا و غرب در مذاکرات با عربستان حضور نداشته باشند، تنها این موضوع است. زیبا در نگاه اول کاهش تحریم ها و تاثیر و نتیجه مذاکرات در برجام اتفاق خواهد افتاد. به نظر من، اگر تصور این باشد که توافق با عربستان جایگزینی برای برجام است، این یک ایده زودرس است که آینده وضعیت را روشن‌تر می‌کند، زیرا چینی‌ها هم توانایی این را ندارند که ما را از وضعیت تحریم خارج کنند. و نه برای بازگرداندن ما به وضعیت موجود با عربستان، آنها اقتصاد بهتری را به ارمغان خواهند آورد.

دیدگاهتان را بنویسید