وزیر امور خارجه عربستان: روابط ایران و عربستان فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرده است/ صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز شده است/ آماده اجرای توافقات جدید بین دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه عربستان: روابط ایران و عربستان فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرده است/ صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز شده است/ آماده اجرای توافقات جدید بین دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با امیر عبداللهیان با بیان اینکه روابط دو کشور فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد می کند، بر آمادگی کشورش برای اجرای توافقات موجود بین دو کشور تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان صبح امروز (پنجشنبه) 27 فروردین ماه برای اولین بار در پکن دیدار رسمی دوجانبه داشتند.

در این دیدار که پس از توافق اخیر دو کشور در 28 اسفند سال گذشته (1401) در پکن برگزار شد، حسین امیرعبدلاخیان با بیان اینکه روابط رسمی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از امروز به طور رسمی فعال شده است، گفت: : با توجه به گفتگوهای انجام شده و همچنین پیام رد و بدل شده بین پادشاه عربستان و رئیس جمهور کشورمان، اراده سران دو کشور توسعه و تعمیق روابط فی مابین است.

* تمایل ایران برای توسعه روابط با عربستان سعودی در همه زمینه های مورد علاقه

وی همچنین با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به وضعیت عادی، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سرمایه گذاری، آمادگی خود را برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور اعلام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین به توافقات موجود بین دو کشور اشاره کرد و افزود: اسناد اساسی موجود همراه با اراده سران دو کشور زمینه های قانونی و قانونی لازم را فراهم کرده است. برای توسعه همکاری های دو کشور در همه زمینه ها.

لازم به ذکر است که قرارداد همکاری امنیتی بین دو کشور مورخ 28 آوریل 1380 (22/1/1422 مطابق با 17/4/2001) و موافقتنامه عمومی همکاری های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، فناوری، علمی، فرهنگی ، ورزش و جوانان در در تاریخ 6 ژوئن 1377 (2 فوریه 1419 برابر با 27 می 1998) بین دو کشور امضا شد.

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای سعودی خود با اشاره به اینکه رشد روابط اقتصادی و سرمایه گذاری متقابل می تواند به تقویت روابط کمک کند، ترانزیت را یکی از زمینه های مهم همکاری ها برشمرد و گفت: موقعیت ژئوپلیتیکی ایران فرصت بی نظیری را در اختیار دارد. عربستان و سایر کشورها خلیج فارس محل همکاری تجاری با کشورهای شمالی ایران است.

وی همچنین از برگزاری این دیدار و فعال شدن روابط رسمی دو کشور در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه ای خوب و حاصلخیز برای دو کشور و کشورهای منطقه ارزیابی کرد.

* تمایل عربستان به اجرای توافقات موجود با ایران

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار با اشاره به باز شدن صفحه جدیدی در روابط دو کشور و شکل گیری افق های جدید در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عربستان بر آمادگی کشورش برای اجرای برجام تاکید کرد. از توافقات موجود بین دو کشور و تبادل هیئت‌های ارشد بین ایران و عربستان سعودی استقبال شد.

وی با اشاره به اینکه روابط جدید ایران و عربستان فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرده است، گفت: آمادگی داریم با کمک و همکاری ایران این فضای مثبت را در روابط منطقه ای تقویت کنیم.

وزرای خارجه دو کشور همچنین در خصوص بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور، فعال‌سازی تفاهم‌نامه‌های مشترک و تبادل هیئت‌های دو طرف با هدف توسعه روابط در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری تبادل نظر کردند. انجام مذاکرات هیئت های تخصصی با هدف از سرگیری پروازهای مستقیم، تسهیل صدور روادید برای اتباع دو کشور از جمله ویزای عمره و تقویت همکاری های مشترک در مجامع بین المللی به توافق رسیدند.

امیر عبداللهیان و فیصل بن فرحان نیز از دعوت های یکدیگر برای سفر رسمی دوجانبه به پایتخت ها تشکر و استقبال کردند.

در پایان این دیدار، بیانیه مشترک وزرای امور خارجه ایران و عربستان با حضور وزیر امور خارجه چین امضا شد. وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن با موافقت با بازگشایی سفارت‌های دو کشور در زمان توافق شده، بر آمادگی خود برای رفع موانع گسترش همکاری‌ها تاکید کردند. (اینجا بخوانید)

نشست وزرای خارجه دو کشور در پی توافق اخیر ایران و عربستان در 28 اسفند سال گذشته (1401) در پکن برگزار می شود. بر اساس این توافق، مقرر شد سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور حداکثر تا دو ماه دیگر افتتاح شوند و وزرای خارجه دو کشور در جلسه‌ای این موضوع را بررسی کنند. پس از توافق مارس در پکن، وزرای خارجه ایران و عربستان سه بار تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. در سومین مکالمه ای که در 13 آوریل برگزار شد، آنها موافقت کردند که به زودی با یکدیگر دیدار کنند و آن دیدار امروز در پکن انجام شد.

لازم به ذکر است امیر عبداللهیان و فرحان وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی سال گذشته در حاشیه نشست بغداد 2 در اردن دیدار و گفت و گوی کوتاهی داشتند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در ژانویه 2014 در پی تجمع در مقابل سفارت این کشور در تهران و هجوم به سفارت و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ به طور یکجانبه از سوی عربستان سعودی قطع شد. نمر

روز جمعه 28 اسفند 1401 و پس از مذاکرات فشرده ای که از روز دوشنبه 24 اسفند ماه در پکن با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی «موسی بن محمد آل ایبان» وزیر مشاور آغاز شد. و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و “وانگ یی” از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیته مرکزی روابط خارجی حزب و یکی از اعضای شورای دولتی جمهوری خلق چین، ایران و عربستان سعودی در بیانیه ای بر سر از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و حداکثر ظرف مدت دو ماه توافق شد که سفارتخانه ها و کنسولگری ها بازگشایی شوند. بر اساس این بیانیه، قرار شد وزرای خارجه دو کشور برای اجرای این تصمیم با یکدیگر دیدار و هماهنگی های لازم را برای تبادل سفرا انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید