صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه: خشکسالی مردم منطقه را با مشکل مواجه کرده است. آماده آبرسانی هستیم

صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه: خشکسالی مردم منطقه را با مشکل مواجه کرده است.  آماده آبرسانی هستیم

روز جدید : آمادگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته در ابعاد مختلف اقتصادی برای رونق دیپلماسی و همکاری های اقتصادی با همسایگان در قالب دیدارهای متقابل مقامات ارشد کشور و به ویژه کنفرانس اخیر روسای هیات های کشورمان در منطقه. دولت ها منعکس شد. بیان شد: وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران از همه گونه همکاری های تجاری با کشورهای منطقه استقبال کردند و تنوع صادرات و واردات را با کمک دستگاه های مختلف در کشورمان آغاز کردند.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ایران آماده همکاری با همسایگان خود در زمینه‌های مختلف است.

به گزارش «انتخاب»؛ صفری در مقاله ای در روزنامه دولت گفت: رئیس جمهور، همکاری خوب و همکاری گسترده با همسایگان را نقطه کانونی دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم دانستند. چنین رویکردی در روند انتخابات مطرح شد و مورد استقبال گسترده قرار گرفت. وی بلافاصله پس از انتصاب به عنوان رئیس جمهور با صدور حکمی وزارت امور خارجه به عنوان متولی اصلی موضوع و سایر فعالان اقتصادی خارجی را موظف به برنامه ریزی و اجرای این روند فعالیت منطقه ای کرد.

دکتر امیرعبدالیان وزیر امور خارجه مجلس شورای اسلامی به صراحت به سهم ۴۰ درصدی دیپلماسی اقتصادی در برنامه های وزارت امور خارجه اشاره کرد. وی بارها اعلام کرده است که جان مردم با برجام گره نخورده و جمهوری اسلامی ایران از توانمندی های خدادادی بی پایان خود برای آبادانی کلی کشور و منطقه استفاده خواهد کرد.

بدین ترتیب تغییر فاز دیپلماسی اقتصادی کشور به کنشگری هوشمندانه، متوازن، هدفمند و البته تلاش مستمر برای دستیابی به اهداف و منافع مشروع ملی کشورمان با هدف تعامل حداکثری با همسایگان آغاز شد.

همکاری اقتصادی با همسایگان سرلوحه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بود و عمل گرایی برای تحقق شعار انقلابی 1400 مقام معظم رهبری برای تولید، حمایت و برچیدن وارد فاز عملیاتی شد.

آمادگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته در ابعاد مختلف اقتصادی برای شکوفایی دیپلماسی و همکاری های اقتصادی با همسایگان در سفرهای متقابل مقامات ارشد کشور و به ویژه در کنفرانس اخیر روسای هیئت ها در دولت های منطقه نمود پیدا کرد. بیان شد: وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران از همه گونه همکاری های تجاری با کشورهای منطقه استقبال کردند و تنوع صادرات و واردات را با کمک دستگاه های مختلف در کشورمان آغاز کردند.

علاقه همسایگان ما به تبادل دانش و فناوری، تولید مشترک، همکاری در زمینه های تصفیه، ماشین آلات و مهندسی، خدمات، کشاورزی و غیره و همچنین تلاش برای رفع موانع و مشکلات تجارت خارجی تشریح شد. .

کمبود آب و خشکسالی کار را برای ساکنان منطقه سخت کرده و به همین دلیل کشورمان آماده همکاری در زمینه تامین آب، تامین آب و جایگزینی آب است.

موقعیت استراتژیک ایران برای خدمت به شکوفایی منطقه با توسعه و تقویت کریدورهای ترانزیتی و مختلف و خطوط انرژی به همسایگان خود منعکس شده و آموزش های لازم ارائه می شود. در این راستا تنوع مبادی ورودی و خروجی کالا، مسافر و انرژی و تنوع بخشی به صادرات و واردات هدفمند در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد.

جذب سرمایه برای پروژه های جذاب در کشورمان، سرمایه گذاری در پروژه های مختلف در کشور، سرمایه گذاری مشترک با کشورهای همسایه برای افزایش تولید و افزایش حجم تولید مشترک جایگاه برجسته ای در اهداف و برنامه های اجرایی جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است.

در راستای دستیابی به اهداف حداکثری دیپلماسی اقتصادی کشورمان، امضای قراردادهای میان مدت و بلندمدت با همسایگان با جدیت پیگیری خواهد شد و به زودی خبرهای خوبی اعلام خواهد شد. مصمم به امضای قراردادهای تجارت آزاد ترجیحی و انعقاد آن با سایر کشورها از طریق ورود اصلی نمایندگی های کشورمان و همچنین نهادهای مسئول در کشور هستیم.

رفع موانع صادرات کالا و خدمات، جذب سرمایه و حل مشکلات استاندارد صادرات کالا، توسعه کشاورزی برون مرزی و امنیت غذایی و دارویی کشورمان از طریق همکاری اقتصادی با همسایگان و کشورهای همسایه در هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در کشورمان، نهادها. بررسی، تصمیم گیری و اجرا می شوند.

معاون وزیر دیپلماسی اقتصادی مصمم است با تقویت تعامل با بخش‌های اقتصادی کشورمان در بخش دولتی و خصوصی، روند تجارت خارجی کشورمان را تسهیل کند. در این راستا از همه فعالان عرصه اقتصاد خارجی می‌خواهیم تا برای رفع موانع و مشکلات همکاری با همسایگان کمک کنند.

دستیابی به رونق اقتصادی در کشور و منطقه یک برنامه عملیاتی عملی و هوشمندانه است و لذا آمادگی کشورمان برای همکاری حداکثری اقتصادی با کشورهای همسایه در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، برق، آب و آب، کشاورزی، خدمات فنی مهندسی، حمل و نقل، توسعه همکاری در مناطق ویژه و آزاد با همسایگان، بانکداری مالی، پزشکی و تجهیزات پزشکی، گردشگری و رونق همکاری ها تاکید داریم.

خوشبختانه سیاست تعامل حداکثری با همسایگان در بعد تجاری و اقتصادی در مدت زمان محدود اخیر نتایج ملموسی را به همراه داشته است که در گزارشات رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به اختصار تشریح شد.

تردیدی نیست که سیاست های اعتمادساز دولت در کشور و منطقه در کنار دیپلماسی فعال اقتصادی، ابتکارات، ایده ها و برنامه های جاری، منافع عمیقی برای مردم کشورمان و منطقه به همراه خواهد داشت.

در مسیر تعامل سازنده با همسایگان فرصت بسیار خوبی برای موفقیت وجود دارد و امیدواریم همچنان شاهد استقبال حداکثری همسایگان در این مسیر باشیم. امیدواریم تداوم دوستی و همکاری بین مردم و کشورهای منطقه به شکوفایی روزافزون منطقه منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید