در این مدت کار وزارت خارجه ما از حرفه ای گری دور شد/ دولت از نیروهای کارآمد و متخصص کمتری در وزارت امور خارجه استفاده کرد/ وزارت امور خارجه اختیارات خود را برای تصمیم گیری های سیاست خارجی از دست داد.

در این مدت کار وزارت خارجه ما از حرفه ای گری دور شد/ دولت از نیروهای کارآمد و متخصص کمتری در وزارت امور خارجه استفاده کرد/ وزارت امور خارجه اختیارات خود را برای تصمیم گیری های سیاست خارجی از دست داد.

نعمت الله ایزدی دیپلمات سابق در انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت می گوید که کار وزارت خارجه کشورمان در این مدت از حرفه ای گری فاصله گرفته است. نیروهای کارآمد، متخصص و با تجربه در وزارت امور خارجه به دلایل مختلف کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند، شاید گرایش های سیاسی دولت نیز وارد عمل شده است. علاوه بر این، با روی کار آمدن دولت جدید و وزیر جدید، وزارت امور خارجه بخشی از اختیارات خود را حداقل برای اجرای تصمیمات سیاست خارجی از دست داد.

نعمت الله ایزدی در گفت وگو با «برگزیده» در ارزیابی عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم، گفت: عملکرد دیپلماسی دولت سیزدهم بحث مفصلی است و شاید نتوان به این راحتی تحلیل کرد. اما معتقدم در یک جمله کلی می توان گفت که اتفاقات رخ داده، موضوع پهپاد و اظهارات جنجالی و موضوعاتی که در این مدت مطرح شد نشان می دهد که کار وزارت خارجه ما در این مدت از حرفه ای گری دور شده است. .

این دیپلمات سابق افزود: دو اتفاق در این زمینه افتاد. یکی اینکه نیروهای کارآمد، متخصص و با تجربه در وزارت امور خارجه به دلایل مختلف کم استفاده شده اند، شاید گرایش های سیاسی دولت در این امر نقش داشته باشد.

کار وزارت خارجه کشورمان در این دوره از حرفه ای گری دور شد/ دولت از نیروهای کارآمد و متخصص کمتری در وزارت امور خارجه استفاده کرد/ وزارت امور خارجه صلاحیت خود را برای تصمیم گیری های سیاست خارجی از دست داد.

یزدی در دومین انتقاد خود از عملکرد وزارت امور خارجه دولت سیزدهم اظهار داشت: نکته دوم این است که با آمدن دولت جدید و وزیر جدید، وزارت امور خارجه بخشی از اختیارات خود را از دست داده است. حداقل تصمیمات سیاست خارجی را اجرا کنند. این اقدامات سیاست خارجی در جاهای دیگر به جز وزارت امور خارجه نیز اتفاق می افتد. این حادثه قطعاً تأثیر خود را خواهد داشت زیرا یک صدا از رژیم خارج می شود و با قدرت عمل می کند.»

سفیر سابق ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در مورد فروش پهپاد به روسیه شاهد بودیم که برخی بخش‌ها آن را تایید و برخی دیگر آن را رد کردند. به نظر می رسد خود وزیر امور خارجه در بلاتکلیفی به سر می برد، زیرا وقتی می گفت ما پهپاد ندادیم، یکی از مخالفان خلاف این را گفت. بعد باید می گفتند ما قبل از اینها دادیم. «به نظر من این یکی از اتفاقاتی بود که اقتدار وزارت امور خارجه را زیر سوال برد.

وی در پایان تاکید کرد: شاید چاره ای جز این نباشد که این ارگان برگردد و وزارت امور خارجه نگرش حرفه ای تری داشته باشد تا به همان مسیر بازگردد و بتواند کار خارجی ها را پیش ببرد. سیاست.”

دیدگاهتان را بنویسید