چگونه حذف وزارت امور خارجه از روابط مهم سیاست خارجی/شمخانی به کانون دیپلماسی ایران تبدیل شد؟

چگونه حذف وزارت امور خارجه از روابط مهم سیاست خارجی/شمخانی به کانون دیپلماسی ایران تبدیل شد؟

مذاکرات دیپلماتیک علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در منطقه ادامه دارد. سطح مذاکرات و نتایج به دست آمده، این احتمال را می دهد که گره گشایی دیپلماتیک از دستور کار دولت خارج شده و به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است.

پس از سفر موفق علی شمخانی به پکن و توافق با عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک پس از هفت سال تیرگی روابط، شمخانی عازم یکی دیگر از کشورهای منطقه با سابقه اختلافات شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه ۴ اسفند به امارات سفر کرد تا «دشمن» جایگزین «همکاری» شود.

نورنیوز، یکی از پایگاه‌های خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرد که علی شمخانی در سفر یک روزه خود به امارات با «شیخ تنون بن زاید آل نهیان» دیدار کرد و در این دیدار کشورهای منطقه را به «عضو» تشبیه کرد. یک خانواده» و خواستار «گفتگو، حسن». نیت و مدارا» برای حل «اختلافات خانوادگی» شد.

روابط ایران و امارات همزمان با قطع روابط با عربستان سعودی تیره شده است. امارات یکی از کشورهای بلوک متحد عربستان سعودی در جنگ یمن است. ایران در این جنگ از انصارالله یا حوثی ها حمایت می کند. در اوج تنش های جنگ داخلی یمن، امارات از حملات حوثی ها مصون نماند.

به گزارش صفحه توئیتر نور نیوز، هیئتی متشکل از «مقامات ارشد اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی را همراهی می کردند». گفته می شود منظور از مقامات ارشد، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات خارجی زیرمجموعه وزارت اطلاعات و دستیار وزیر امور خارجه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس است.
حذف دیپلماسی ریاست جمهوری از روابط مهم سیاست خارجی

غیبت دستگاه دیپلماسی دولت ابراهیم رئیسی با دانستن اینکه امارات آخرین مقصد سفر منطقه ای شمخانی نیست بیشتر به چشم می خورد. یک منبع آگاه در دفتر مشاور امنیت ملی عراق به Middle.East.I گفت: «علی شمخانی برای امضای توافقنامه امنیتی مهم با عراق به بغداد سفر می کند».

عراق میلیاردها دلار بدهی گاز و برق به ایران دارد که به بهانه تحریم های آمریکا در بانک های عراق انباشته شده است. موضوع آزادسازی دلارهای ایران به عراق یکی از وعده های مکرر دولت ابراهیم رئیسی است اما ظاهرا این گره از سوی دولت باز نشده و مسئول دیگری برای بازکردن آن تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: توافق ایران و عربستان در غیاب وزارت خارجه!/ چرا امیر عبدالخیان از مذاکرات تهران-ریاض دور ماند؟

در جریان تمهیدات دیپلماتیک و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی، جای خالی وزیر خارجه دولت رئیس جمهور بسیار مشهود است. آنچه شمخانی عهده دار آن بود دستور کار موکد نظام دیپلماسی کشور است که در یک سال و نه ماه عمر دولت راه به جایی نبرده و به وضوح ظرفیت مدیران ارشد نظام را به پایان رسانده است. ماموریت دیپلماتیک منطقه به شمخانی سپرده شده است در حالی که امیر عبدالخیان مدعی کارشناس منطقه است. وی معاون عربی آفریقایی در وزارت امور خارجه ظریف بود و برکناری وی از این سمت با حمله همه جانبه جریانات نزدیک به رایضی در دوران ریاست جمهوری روحانی مواجه شد. اما ظاهراً به همین دلیل مشخص شد که این اخراج تنها به دلایل سیاسی نبوده و بیشتر به دلیل بی کفایتی بوده است.

غیبت امیر عبدالخیان در تصمیمات مهم سیاست خارجی یک ماه اخیر خبری نیست که مورد توجه خود وزیر امور خارجه قرار نگرفته باشد. انتقادها آنقدر شدید است که صدای امیر عبدالخیان به گوش می رسد. وی گفت: همه چیز در داخل نظام و زیر نظر رئیس جمهور است. هماهنگی وجود دارد؛ دشمنان بدانند که فرقی نیست.» همین یک جمله کافی است تا مخاطب بفهمد که تفاوت وجود دارد!

در بخشی از بولتن محرمانه خبرگزاری فارس به ناامیدی مدیران ارشد نظام از توانایی دولت ریاست جمهوری در پیشبرد امور کشور و بی برنامگی، کندی و بلاتکلیفی دولت تائید شد. در این بولتن به نقل از کلیباف رئیس مجلس آمده است که «دولت هیچ برنامه و هدفی در کار خود ندارد و نمی تواند تصمیم بگیرد».
جایگاه شمخانی در دیپلماسی دولت روحانی

برخی افراد و جریان های نزدیک به دولت رئیس جمهور این برون سپاری دیپلماتیک را این گونه توجیه می کنند که «شمخانی رئیس منصوب شورای عالی امنیت ملی است و این وظیفه از سوی رئیس جمهور به او محول شده است»، اما واقعیت چیز دیگری است و به نظر می رسد حضور شمخانی به عنوان یک امضاکننده توافقنامه از سرگیری روابط دیپلماتیک به معنای تصمیم گیری در سطح بالاتر از دولت است.

هر چند طبق قانون، دبیران شورای امنیت توسط رئیس جمهور تعیین می شوند و حق رای ندارند. اما طبق روال معمول در بیشتر موارد، مدیریت در همان زمان او را به عنوان نماینده مدیریت در شورا منصوب می کند تا حق رای داشته باشد. بنابراین آنچه دبیر شورای عالی امنیت ملی را به سمتی کلیدی تبدیل کرد، انتصاب ریاست جمهوری نبود، بلکه نمایندگی رهبری بود. یعنی در حالی که افتخار دولت روحانی این بود که توانست مذاکرات سیاست خارجی را از «شورای عالی امنیت ملی» به «وزارت امور خارجه» منتقل کند تا تیم تخصصی این کار را در دست بگیرد، حالا در دولت ریاست جمهوری. تیم سیاست خارجی به قدری ناکارآمد است که با وجود حمایت همه ارکان نظام، حتی نتوانستند «مذاکره» کنند و به این ترتیب مذاکرات بار دیگر از «وزارت امور خارجه» به «شورای عالی امنیت ملی» منتقل شد. “.
عضویت در سامانه حراج تندر ایران با تخفیف باورنکردنی

عضویت در سامانه حراج تندر ایران با تخفیف باورنکردنی
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign

به گزارش رویداد۲۴، این اتفاق در حالی رخ داد که علی شمخانی در میان چهره های سیاست خارجی دولت روحانی از مقام های پایین دستی بود و هیچ ادعایی به این تیم نداشت و به «سلطان دیپلماسی» تبدیل شد که بدون نیاز به توافق با وزارت امور خارجه مذاکرات را خودش انجام می دهد و یکی یکی موافقت می کند.

مذاکرات سیاست خارجی شمخانی در حالی ادامه دارد که ادامه حضور شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پس از پایان دوره ریاست جمهوری روحانی بارها با مخالفت گروه های نزدیک به ابراهیم رئیسی مواجه شده است. این مخالفت به حدی جدی بود که گفته می شد افشای جزئیات پرونده جاسوسی علیرضا اکبری معاون سابق شمخانی کلید برکناری شمخانی است.

برخی ناظران بر این باورند که زمان افشای بازداشت اکبری و سپس اعدام وی همزمان با آغاز ماموریت دیپلماتیک شمخانی بوده است. اکبری در سال 2018 به اتهام جاسوسی برای انگلیس بازداشت شد، برخی معتقدند حذف پرونده اکبری از آرشیو پس از سه سال توسط رسانه های حامی دولت برای حمله به «علی شمخانی» بوده است.

در فایل صوتی که بی‌بی‌سی به فارسی درباره اکبری منتشر کرده، می‌گوید متهم به «آوردن عطر و پیراهن برای علی شمخانی» است.

اکبری تنها مقام نزدیک به شمخانی نیست که متهم به جاسوسی شده است. سه سال پیش، علامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه، از دستگیری فردی به نام «رضا اصغری» خبر داد و گفت که وی بازنشسته فضایی وزارت دفاع بوده و در آخرین سال های خدمت و پس از بازنشستگی، با سیا در ارتباط بود و اطلاعات مربوط به فعالیت های موشکی داشت و ایران را به آن سازمان می فروخت.

پس از این اعلامیه مشخص شد که رضا اصغری در واقع علیرضا اصغری معاون علی شمخانی در دوران وزارت دفاع وی در دولت محمد خاتمی بوده که به ترکیه سفر کرده و دو روز بعد ناپدید شده است. از آن زمان، مقامات ایرانی بارها اسرائیل را به ربودن یک سرباز متهم کرده اند.

ردپای این حملات در خبرنامه فاش شده خبرگزاری «فارس» نیز دیده می شود. در بخشی از آن بولتن به دیدارهای شمخانی با رسانه ها پس از اعتراضات اشاره شده است و آنها از وی به خاطر این کار انتقاد کردند.

در آبان 1400 خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات گزارشی از تفاوت شهید همت و شمخانی در مدیریت جنگ منتشر کرد. انتشار این گزارش همچنین به اختلاف نظر بر سر ادامه حضور شمخانی در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد. در این گزارش، نقل قولی از شهید حامت در انتقاد از نحوه مدیریت جبهه شمخانی، فرمانده وقت ارتش خوزستان منتشر شد و گفت: همان برادر شمخانی آمد. او چندین بار به منطقه رفت اما برای دیدن منطقه دوربین نگرفت. قبلاً منطقه عملیاتی نبود که رفتی و اینجا را انتخاب کردی؟»

پس از افشای پرونده علیرضا اکبری، احتمال برکناری شمخانی بیشتر شد و حتی چهره هایی چون «سردار رشید» و «سردار رحیم صفوی»، «سردار احمد وحیدی» و «سردار اسماعیل نجار» به عنوان گزینه های جایگزین مطرح شدند. اما همان فردی که ده ها بار برای برکناری اش محاکمه شده، بهتر از کل تیم دیپلماسی دولت رئیس جمهور عمل کرده است!

دیدگاهتان را بنویسید