علی مطهری: در سیاست خارجی وزارت امور خارجه نقش فرعی دارد/در این حوزه نظامی تصمیم می گیرد

علی مطهری: در سیاست خارجی وزارت امور خارجه نقش فرعی دارد/در این حوزه نظامی تصمیم می گیرد

این در حالی است که طبق قانون اساسی تنها شورای نگهبان می تواند مصوبه مجلس را بررسی کند و آن هم صرفاً از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی.

ضعف دیگر کاهش نقش وزارت امور خارجه در سیاست خارجی است به طوری که در روابط ما با کشورهای خاورمیانه و روسیه و چین، نظامی تصمیم گیرنده اصلی است. به همین دلیل ما با کشورهای اسلامی روابط ضعیفی داریم، بنابراین برخی از آنها از ترس ما به دامان اسرائیل افتاده اند.

از سوی دیگر، این گروه تصمیم‌گیر معتقد است که آمریکا رو به زوال است و تنها ضربه نهایی باقی مانده است، بنابراین تا زمانی که آمریکا نابود نشود، به زندگی عادی برنمی‌گردیم. و این در حالی است که روابط حسنه با کشورهای اسلامی و روابط متوازن با غرب و شرق زمینه ساز تحقق آرمان فلسطین است و فلسطین تنها با اتحاد کشورهای اسلامی آزاد می شود.

اما راه حل این است که نظارت اختیاری بر نحوه عملکرد شورای نگهبان حذف شود و شوراهایی که در قانون اساسی وجود ندارند لغو یا ممنوع شوند. در این صورت مجلس به عنوان نماینده مردم به جایگاه خود در قانون اساسی باز می گردد، سپس حقوق ملت از جمله آزادی بیان و نحوه برخورد با منتقدان و مخالفان و نیز مسئله سیاسی. استقلال اقتصادی و فرهنگی و نیز سیاست خارجی توسط مجلس رصد می شود و در نتیجه مردم نقش به حق خود را در سرنوشت خود می یابند که امروز رنگ باخته است.

دیدگاهتان را بنویسید