جزئیات جدید از توافق ایران و عربستان: حمایت مشروط ریاض از برجام و احیای آن/ موافقت تهران برای “احترام” به منافع عربستان در منطقه و اینکه موشک های ایران تهدیدی برای ریاض نیست.

جزئیات جدید از توافق ایران و عربستان: حمایت مشروط ریاض از برجام و احیای آن/ موافقت تهران برای “احترام” به منافع عربستان در منطقه و اینکه موشک های ایران تهدیدی برای ریاض نیست.

منابع دیپلماتیک در اوایل این هفته گفتند که ایران و عربستان سعودی که اخیراً در توافقی با میانجیگری چین تصمیم به احیای روابط دیپلماتیک گرفتند، در مورد چندین موضوع امنیتی از جمله حمایت مشروط ریاض از برنامه هسته ای خود، تهران و پایان دادن به جنگ در یمن نیز به توافق رسیدند. من رسیدم

خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که ایران و عربستان سعودی که اخیراً در توافقی با میانجیگری چین تصمیم به احیای روابط دیپلماتیک گرفتند، همچنین در مورد چندین موضوع امنیتی از جمله حمایت مشروط ریاض از برنامه هسته ای تهران و پایان برنامه هسته ای توافق کردند. گفت: اوایل این هفته جنگ در یمن توافق شده است.

پنج نقطه توافق شده شامل برخی از حل نشدنی ترین مسائل بین دو غول خاورمیانه است.

در بیانیه 10 مارس، دو طرف تنها به احیای روابطی اشاره کردند که به مدت هفت سال قطع شده بود.

این منابع روز دوشنبه به کیودو نیوز گفتند، این توافق که از طریق دیدارهای محرمانه بین شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و رهبران ایران و عربستان سعودی شکل گرفت، شامل حمایت مشروط ریاض از برجام است.

آنها با استناد به توافق 2015 گفتند که عربستان سعودی از احیای برجام حمایت سیاسی خواهد کرد.

به گفته این منابع، بر اساس تعهد دیگری که در صورت موفقیت باعث کاهش تنش در منطقه می شود، ایران به منافع عربستان در منطقه احترام گذاشته و از طرح های صلح برای جنگ یمن حمایت خواهد کرد.

این منابع افزودند که ایران همچنین اطمینان داده است که موشک های بالستیک این کشور تهدیدی برای عربستان سعودی نخواهد بود.

دو رقیب گفته اند که در سوریه و افغانستان همکاری خواهند کرد و عربستان سعودی نیز موافقت کرده است که از رسانه های ضد ایرانی دست بردارد.

این منابع گفتند که آنها همچنین توافق کردند که به عنوان اعضای اوپک برای پیگیری منافع مشترک و همچنین تعهد به امنیت نفتکش های دریایی و انرژی در خلیج فارس با یکدیگر همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید