محقق داماد: اولین وظیفه شهروند احترام به منافع ملی است. منافع ملی تعیین می کند که با کجا تماس بگیریم و با چه کسی سلام کنیم

محقق داماد: اولین وظیفه شهروند احترام به منافع ملی است.  منافع ملی تعیین می کند که با کجا تماس بگیریم و با چه کسی سلام کنیم

روز جدید : آیت الله مصطفی محقق داماد گفت: مصلحت یعنی منافع ملی. ما باید به توده ها بیاموزیم که به نفع ملی فکر کنند. برای این آموزش باید بسیج شوید. در دولت داری، اولین تعهد دولت، منافع ملی است. منافع ملی تعیین می کند که با کجا تماس بگیریم و با چه کسی سلام کنیم. منافع ملی در خط مقدم آینده نگری است.

آیت الله مصطفی محقق داماد ضمن تاکید بر لزوم علم کلام صحیح و پرهیز از جهل دینی گفت: در ایران تجربه ای وجود داشته که بهترین علوم بدون کلام صحیح و بدون درک صحیح از دین ضرر زیادی می کند. اقتصاد، مهندسی، فیزیک و علوم پایه به نام دین و در سایه تعصب مذهبی از بین می روند.

آیت الله مصطفی محقق داماد در سخنانی به مناسبت روز جهانی گفت: «تدبیر و تکدیر» دو نهادی هستند که در ادبیات اسلامی درباره حکومت داری به عنوان دو الزام مهم برای دولتمردان یاد شده و جالب است که هر دو محور آینده نگری هستند.

وی تدبیر را نگاه به فراسوی حال برشمرد و ضمن بیان داستانی از امام علی (ع) گفت: رزق یعنی زندگی و آفت زندگی بد حکمرانی است. برنامه ریزی ضعیف دلیل نابودی دولت هاست. اولین وظیفه دولت برنامه ریزی برای آینده و برنامه ریزی برای معیشت مردم است و اگر دولت بد برنامه ریزی کند کشورش را نابود می کند.

رئیس گروه معارف اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به یکی از سخنان پیامبر در روزهای پایانی عمرشان گفت: پیامبر فرمود: من برای امت خود نگران فقر نیستم. اگر حکمرانی بد است، قطعاً فقر است و اگر حکمرانی بد نیست، نگران فقر نباشید.

او گفت: «قدرت ناشی از قضاوت خوب است. اگر این دو مورد رعایت نشود، در مقابل دیگران مردمی فقیر، بدبخت، نیازمند و دور و مردمی خواهیم داشت که شب ها گرسنه به رختخواب می روند و فرزندانشان از فقر می میرند یا نیاز به دارو دارند و …. همه این بلایا محصول حکومت بد است.

محقق داماد واژه تقدیر را به معنای سنجش و مهندسی به کار برد و گفت: در روایت های ما از ملت ها، دولت ها و اختیارات رهبر ملت ها بر سرنوشت تاکید شده است.

بهتر است دین جاهلانه و تحریف شده نداشته باشیم

وی با ذکر حدیثی از کتاب اصول کافی، بر خداشناسی صحیح و پرهیز از جهل دینی تاکید کرد و گفت: در این حدیث اولین چیزی که ذکر شده این است که یا دین ندارید یا اگر دارید دین دارید. دین معقول.» بهتر است دینی نداشته باشیم که در کنار جهل و نادانی باشد و با تفکر انحرافی همراه باشد.

رئیس گروه معارف اسلامی فرهنگستان علوم با بیان اینکه علوم مختلف در سایه تفکر دینی در حال از بین رفتن است، گفت: از جمله علوم مختلفی که وجود دارد. تجربه در ایران این است که مهم ترین علم این است که مردم علم کلام را آگاهانه بشناسند و دین را آگاهانه بخوانند. تلاش شده است که بهترین علوم بدون الهیات صحیح و بدون درک درست از دین، هزینه های زیادی را هدر دهد. اقتصاد، مهندسی، فیزیک و علوم پایه به نام دین و در سایه تعصب مذهبی از بین می روند.

کشوری که هیچ اطلاعی از افزایش ثروت نداشته باشد، بدبخت است

وی ادامه داد: دومین موردی که در این حدیث آمده صبر است. و سوم سرنوشت معیشت است. باید ببینیم درآمد کشور چقدر است و چگونه آن را افزایش دهیم. کشوری که از افزایش ثروت اطلاعی نداشته باشد بدبخت است. ارزشیابی معیاری برای آینده است. این ثروت کجا باید خرج شود؟ سرنوشت معیار زندگی است. تاکید بر اندازه گیری ثروت و هزینه است.

محقق داماد در پایان با اشاره به غزلیات حافظ گفت: حافظ معتقد است مصلحت، احتیاط و تأمل لازم است. مصلحت یعنی منافع ملی. ما باید به توده ها بیاموزیم که به نفع ملی فکر کنند. برای این آموزش باید بسیج شوید. در دولت داری، اولین تعهد دولت، منافع ملی است. منافع ملی تعیین می کند که با کجا تماس بگیریم و با چه کسی سلام کنیم. منافع ملی در خط مقدم آینده نگری است.

دیدگاهتان را بنویسید