آیت الله محقق داماد خطاب به جامعه قضات کشور: حیف است که مردم بدون اطلاع از الفبای دادگاه تکلیف خود را تعیین کنند/ خاطره تاریخ اشتباه و مدارا در خون و مجازات نامشروع را به مردم فراموش نخواهد کرد!

آیت الله محقق داماد خطاب به جامعه قضات کشور: حیف است که مردم بدون اطلاع از الفبای دادگاه تکلیف خود را تعیین کنند/ خاطره تاریخ اشتباه و مدارا در خون و مجازات نامشروع را به مردم فراموش نخواهد کرد!

متن نامه سرگشاده آیت الله سید مصطفی محقق داماد به شرح زیر است:

اسرار بسیاری به دلیل حضور قضات فاضل، شجاع و آسیب ناپذیر در این نظام انتخاباتی صادر شده است که به دلیل دقت و معقول بودن و انطباق با قانون و شرع در تاریخ نظام قضایی ایران می درخشد. غرور و غرور و ارائه به جهان و اکنون منبعی غنی است. دانستن حق محسوب می شود.

2- قوه قضائیه قضات بزرگوار در این دوران تکیه گاه حفظ حقوق عمومی اعم از خصوصی و کیفری و اجرای عدالت و تأمین آزادی ها بود و مردم ایران در پناه اسطوره ها و استوانه های دانش قضایی احساس آرامش می کردند. . قضات ضعیف و احتمالاً مداخله گر معدود و شناخته شده بودند و به سلول انفرادی محکوم شدند.

3- پس از انقلاب اسلامی با ورود شخصیت های اجتهاد و فقاهت به دستگاه قضایی، این امید و آرزو افزایش یافت که دانش حقوق در دستان تقفه توسعه و ترویج شود و نمونه ای از عدل و داد اسلامی باشد. مدلی برای ارائه به دنیا

4- تندروی روزهای اول پس از انقلاب لکه ننگی بر چهره حکومت اسلامی است که هرگز نمی توان آن را نادیده گرفت.

5- در این روزهایی که کشور ما با بحران ناآرامی مواجه است و تمام مشکلات ناشی از بی کفایتی دولت ها به دامان دستگاه قضایی افتاده است، این امر قضات را در کشورمان با آزمونی عظیم مواجه کرده است. امتحانی که مردم ایران آن را رصد می کنند و داور نهایی آن خدای متعال است. الیس الله اعلی!

6- آقایان! از شما بصیرت عمیق و نظر قاطع انتظار می رود، خصوصاً در مورد دما که به اجماع فقها و نیز همه حکمای عالم، جای احتیاط است. تاریخ اشتباهات و تحمل خون و مجازات نادرست مردم را فراموش نخواهد کرد! به این حدیث نبوی توجه کنید;

اگر محدودیتی برای مسلمانان وجود داشته باشد، اگر برای مسلمانان پیدا کنم، آن را می پذیرم. (کنزال امل/12971)

این حکم شریف در زمانی از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله صادر شد که هنوز اثری از اندیشه تفسیر مضیق از امور کیفری چه در غرب و چه در هیچ نقطه ای از جهان نبود.

7- با ورود اصطلاحات و نهادهای حقوقی در حقوق کیفری ایران، صدور حکم در دعاوی کیفری کار آسانی به نام دین خدا نیست، زیرا برای تفسیر و تبیین آنها، مراجعه به منابع معتبر قانونی و … البته اجتهاد قضائی لازم است و در غیر این صورت به رحمت خدا رأی صادره باطل است. این مشروع خواهد بود.

8- حیف است که امروزه افرادی در مناصب بدون آشنایی با الفبای قضاوت و آگاهی از صعوبت امر به دستگاه قضایی تکلیف می کنند و امر و نهی می کنند، یکی می خواهد تسریع کند و دیگری می خواهد تمرکز کند. ! اما یقین دارم که این گونه فضاسازی های غیرتخصصی و غیرمسئولانه هیچ گاه بر قضات محترم و دانا و شجاع و پارسا تأثیر نمی گذارد و باعث تنبلی و خدای ناکرده افراط در امراض و روح نخواهد شد.

9- رعایت دقیق آیین دادرسی کیفری که یکی از زیباترین راه های تمدن و خرد بشری است و توجه همه جانبه به رعایت حقوق متهم و علاوه بر همه این اصول توجه به اصل انسانی- اسلامی احتیاط لازم است، بزرگانی که مناصب عالی را اشغال می کنند، قوه قضائیه به ویژه جایگاه نظارت است.

رباق لبالمراسد (فجر/14) سلام الله علیه

سید مصطفی محقق داماد – 24 آذرماه

دیدگاهتان را بنویسید