آیت الله موسوی کیینی: سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چیزی جز فریاد بر دل مردم گرفتار در فقر نبود.

آیت الله موسوی کیینی: سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چیزی جز فریاد بر دل مردم گرفتار در فقر نبود.

روزنو: آیت الله موسوی کیونی در بیانیه ای با حمایت از بیانات اخیر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تاکید کرد: ایشان از اقشار وسیع و گسترده مردم هستند و باعث می شوند که در حمایت از مردم در گرفتاری و بدبختی به زندگی خود ادامه دهند. آنان برای انتقال معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به ارادتمندان خاندان پیامبر در هر کجا که بودند نیازی به ابزار حکومت ها و قدرت ها نداشتند. و به یاری خداوند همه در حفظ استقلال حوزه های علمیه و طلاب و مراجع تقلید ثابت قدم خواهند بود».

وی در بیانیه ای از سوی آیت الله سید محمد موسوی خوئینی ها گفت:

به نام خدا

اظهارات دلسوزانه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس مقننه و سخنان دلسوزانه معظم له خطاب به ملت شریف ایران واکنش های موافق و مخالف را برانگیخت. ادبیات مخالفان از منظر محافل مختلف معنوی و غیرمعنوی نوعی ادبیات در برابر این اظهارات خیرخواهانه تلقی می شد و علما و مراجع تقلید برجسته نسبت به این برخورد مجرب ترین وکیل وقت واکنش متفاوتی نشان دادند. رفتار آیت الله العظمی سیستانی در این زمینه در خارج از مرزهای کشور نیز منعکس شد.

سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چیزی جز فریاد بر دل مردم گرفتار فقر و بیکاری و هزینه هنگفت این پدیده شوم مانند ناهنجاری های سوزان اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی دین نبود. شرایط کنونی نه تنها معیشت مردم را در تنگنا قرار می دهد، بلکه دین و ایمان اقشار را نیز تهدید می کند.

توصیه این وکیل پیشکسوت حوزه علمیه کوم به گونه ای بود که بر همه فرهیختگان و صاحب نظران عرصه مدیریت بدیهی است و توصیه جمع کثیری از صاحب نظران کشور نیز می باشد.

واکنش بسیاری از علما، علما و مراجع به برخورد برخی از مخالفان چاباس، علاوه بر تمجید از جایگاه یک شخصیت عالی رتبه در حوزه های علمیه که کاری شایسته و قابل تقدیر است، در اذهان بسیاری از ایرانیان به عنوان همراهی ضمنی با این اظهارات.اضطراب. این نیز توصیه آیت الله صافی به شمار می رود. و شاید توقع مردم این باشد که آنها هم آشکارا با مردم همدردی کنند و بر این نکات تاکید کنند.

باید توجه داشت که این واکنش ها هرگز به این معنا نیست که علمای دین، حتی کسانی که در مناصب عالی قدرت هستند، از منتقدان مخالفان در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره پیشی بگیرند. هیچ کارمندی حتی در بالاترین مقام دولتی نباید از انتقاد منتقدان فاصله بگیرد. اما آنچه در مخالفت با آیت الله صافی در برخی رسانه ها مطرح شد، نقد کارشناسی به ایشان نبود. علما و مراجع ارجمند محتوا و هدف این گونه مقالات را نقض استقلال حوزه های علمیه و مراجع معظم می دانند و به نظر می رسد نویسندگان و ناشران این مقالات تقلید از علما و مراجع را جز در حمایت و تایید نمی پسندند و تحمل نمی کنند.

آنقدر به این شیوه ناپسند عادت کرده اند که حمله به جهانی به سبک آیت الله صافی نه تنها برایشان ناخوشایند است، بلکه تقویت نظام وظیفه شرعی است. این گونه نوشته ها و سخنان درباره قدرت یادآور گذشته های دور است که پرهای تلخ و گزنده آن روزگار چیزی جز ترحم و تاسف برای بانیان و مجریان هتک حرمت مراجع باقی نگذاشته است.

عجب این است که برخی از آنان به صراحت به مراجع تقلید تذکر می دهند که شما تنها مرجع در امور دین هستید و امور دنیای مردم را به ما فرهیختگان بسپارید! یعنی علمای اسلام باید ببینند و نسبت به فقر و بیکاری، هزینه های شدید و ناهنجاری هایی که اکثر مردم در آن دست و پا می زنند، سکوت کنند و به فکر کشور و ملت نباشند و خدای نکرده روزی برسد که تصمیم خارج شود. دست به همه این به اصطلاح توصیه به علمای دینی که همواره حامی مردم بوده اند، نشان دهنده عمق درک مشاوران در دفاع از نظامی است که زاییده تفکری است که سیاست را در چارچوب اسلام می جوید و اسلام بدون سیاست را دستمزد بیگانگان می داند. .

مردم ایران به‌ویژه قشر تحصیلکرده، نخبگان و فعالان سیاسی به خوبی به خاطر دارند که این متجاوزان و همتایانشان تا دیروز همواره خود را حامیان وفادار علما و مراجع می‌دانستند و مسئولان را حامی تصمیم‌های نادرست خود معرفی می‌کردند.

در پایان متواضعانه و متواضعانه به حوزه های علوم دینی و اشراف، علما و مراجع عظام که وارثان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اولیای گرامی آن حضرت هستند، عرض می کنم: استقلال حوزه های علمیه و علما و مراجع عظام. حضرتعالی، مقتدرترین و حاکم ترین قدرت کشور، همواره اعتماد آنان را در میان اقشار وسیع و گسترده مردم تضمین کرده و آنان را در حمایت از مردم در مصیبت و گرفتاری به حیات طیبه خود ادامه داده است. آنان برای انتقال معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به اهل بیت پیامبر در هر کجا که بودند به ابزار حکومت ها و قدرت ها نیاز نداشتند. و به یاری خداوند همه در حفظ استقلال حوزه های علمیه و طلاب و مراجع تقلید ثابت قدم خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید