ریاض و تولید موشک های بالستیک برای مقابله با تهران؛ چرا چین چنین خدمت بزرگی به عربستان کرده است؟ واکنش آمریکا چه خواهد بود؟

ریاض و تولید موشک های بالستیک برای مقابله با تهران؛  چرا چین چنین خدمت بزرگی به عربستان کرده است؟  واکنش آمریکا چه خواهد بود؟

روز جدید سی ان ان روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که سه منبع آگاه اطلاعات جدیدی مبنی بر همکاری عربستان سعودی با چین برای بهبود موشک های بالستیک خود دریافت کرده اند. دستیابی به بازدارندگی نظامی بر توان موشکی و هسته ای ایران، عربستان سعودی را بر آن داشته تا توانایی های خود را در این زمینه گسترش دهد.

الخلیج آنلاین در مقاله ای به قلم جمیل می نویسد: «تا زمانی که عربستان به طور علنی برنامه های خود را برای ایجاد یک سلاح موثر فاش نکند، رسانه های آمریکایی تلاش می کنند اطلاعاتی در این باره به دست آورند. آخرین کشف آنها مربوط به همکاری موشکی ریاض و پکن است.» که منبع این اطلاعات تصاویر ماهواره ای است.

در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، سی ان ان گفت که سه منبع آگاه اطلاعات جدیدی دریافت کرده اند مبنی بر اینکه عربستان سعودی با چین برای بهبود موشک های بالستیک خود همکاری می کند.

بر اساس گزارش های رسانه های آمریکایی، دستیابی به نیروی نظامی برای بازدارندگی از توان موشکی و هسته ای ایران، عربستان سعودی را بر آن داشته تا توانایی های خود را در این زمینه گسترش دهد.

به نظر می رسد اطلاعات ایالات متحده مخالفت شدید کنگره را با پیشرفت صنعت موشکی عربستان نشان می دهد، همان مواردی که قبلاً به ترامپ در مورد خطرات برنامه های موشکی عربستان و سلاح های هسته ای مخفی هشدار داده بود.

در همین حال، تحلیلگران می گویند واشنگتن در آینده متوجه خواهد شد که با ریاض به شدت رفتار می کند و این تصور محاسبات خود را برای جلب دوستی عربستان تغییر خواهد داد.

این دیدگاه را عبدالمحسن رازی، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفت و گو با الخلیج آنلاین تایید کرده است. برای افزایش آن کشت می شود. پکن با رضایت، این احتمال را رد نمی کند که پکن از موشک بالستیک برای ایالات متحده خرسند باشد، همانطور که واشنگتن با تجارت زیردریایی های هسته ای خود با استرالیا و اعمال تحریم های اقتصادی، فشار زیادی را بر شرکت های چینی در ایالات متحده وارد کرده است.

بر این اساس، رازی معتقد است که ریاض می تواند از این تلاش چشمگیر برای انتقاد از روابط خود با واشنگتن استفاده کند تا به متحد خود بفهماند که آستانه تحمل دیپلماسی سعودی در مواجهه با رفتار بایدن محدود است.

تمرکز عربستان سعودی بر چین پس از آن صورت گرفت که ریاض متوجه شد که روابط قوی خود با واشنگتن در حال تضعیف است که با کاهش واردات نفت خام عربستان سعودی از ایالات متحده آغاز شد. علاوه بر این، توافق هسته ای 2015 نیز منجر به بی اعتمادی بیشتر عربستان سعودی به ایالات متحده شد.

در مقابل، چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، بزرگترین صادرکننده به عربستان سعودی است و سرمایه گذاری چینی ها در عربستان سعودی طی 15 سال به 40 میلیارد دلار رسیده است که اهمیت روابط بین دو کشور را نشان می دهد.

بنابراین، عربستان سعودی برای بهره مندی از دانش نظامی پیشرفته خود، توجه خود را به چین، شریک اصلی اقتصادی خود معطوف کرده است. عبدالمحسن رازی رابطه ریاض و پکن را جامع و راهبردی می داند. وی افزود: ورود آهسته نبض نظامی به روابط دو پایتخت مهم آسیایی به جای تحلیل نیات، نیازمند تفسیر است.

این همکاری نظامی بین چین و عربستان سعودی و بحران ریاض-واشنگتن با موفقیت آنکارا در ارتقای صنعت دفاعی خود در اوکراین و قاره آفریقا همزمان است، زیرا اتیوپی یک مدل نزدیکتر در زمان است.

دیدگاهتان را بنویسید