وال استریت ژورنال: آمریکا از عربستان سعودی می خواهد تصمیم کاهش تولید نفت را یک ماه به تعویق بیندازد. ریاض نپذیرفت

وال استریت ژورنال: آمریکا از عربستان سعودی می خواهد تصمیم کاهش تولید نفت را یک ماه به تعویق بیندازد.  ریاض نپذیرفت

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: چند روز قبل از اینکه اوپک و متحدانش تصمیم به کاهش تولید نفت بگیرند، مقامات آمریکایی با همتایان سعودی خود و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت در خلیج فارس تماس گرفتند و از آنها خواستند که تصمیم کاهش تولید نفت را به تعویق بیندازند. یک ماه اما سعودی ها مخالفت کردند.

وال استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی درخواست آمریکا برای به تعویق انداختن تصمیم برای کاهش تولید نفت خود را تنها یک ماه رد کرد.

این روزنامه گزارش داد که چند روز قبل از تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش تولید، مقامات آمریکایی با همتایان سعودی خود و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت در خلیج فارس تماس گرفتند و خواستار تاخیر در تصمیم گیری برای کاهش تولید نفت شدند. عربستان سعودی امتناع کرد. آنها مخالفت کردند.

مقامات آمریکایی به رهبران سعودی هشدار دادند که واشنگتن کاهش تولید نفت را به عنوان گزینه ای برای اتحاد با روسیه در نظر خواهد گرفت و این اقدام حمایت ضعیف ریاض از واشنگتن را تضعیف خواهد کرد.

اما به نوشته این روزنامه، مقامات سعودی در برابر این خواسته ها مقاومت کرده و آن را یک مانور سیاسی از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می دانند که می خواهد از اخبار بد در آستانه انتخابات میان دوره ای جلوگیری کند.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی برای تحریک سعودی ها برای به تعویق انداختن تصمیم کاهش تولید نفت، به آنها گفتند که اگر قیمت نفت خام کاهش یابد، آن را از بازار می خرند و مخازن استراتژیک واشنگتن را پر می کنند، اما باز هم ریاض این کار را نکرد. تایید کنید.

وال استریت ژورنال نوشت که مقاومت عربستان سعودی در حالی رخ داد که چنین خرید بزرگی از سوی آمریکا می تواند قیمت نفت را کاهش دهد.

مقامات آمریکایی در پاسخ به این سوال گفتند که دولت بایدن در مورد عدم شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری شاخص در مورد برنامه سرمایه گذاری آینده در عربستان سعودی که قرار است در ماه جاری برگزار شود، تحقیق خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، سفر اخیر بایدن به عربستان سعودی خشم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را برانگیخت. وی از اظهارات بایدن در مورد مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد سعودی ناراحت بود و به مشاوران خود گفت که نمی خواهد مشکلات بیشتری برای دولت بایدن ایجاد کند.

وال استریت ژورنال نوشت که مقامات آمریکایی تاکید کردند که از کاهش تولید نفت شگفت زده شده اند و معتقدند که اوپک تنها یک میلیون بشکه در روز کاهش می دهد.

در پاسخ به مخالفت عربستان با درخواست واشنگتن، این مقامات آمریکایی گفتند که رویای سعودی‌ها برای دریافت موشک‌های هدایت‌شونده دقیق‌تر از واشنگتن تمام شده است.

گروه اوپک پلاس در نشست پنجم اکتبر خود با کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت از اول نوامبر موافقت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید