وال استریت ژورنال از بن بست آمریکا در مذاکرات وین خبر می دهد

وال استریت ژورنال می نویسد که موضع مرکزی ایالات متحده کاملاً روشن است. برجام سندی است که توافق شده است. هیچ تضمینی وجود نداشت که یک حزب هرگز آن را ترک نکند، این یک توافق سیاسی با تعهدات سیاسی بود. اگر ایران بخواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا خواسته های خود را دارد.
این روزنامه نگار آمریکایی اعتراف کرد که موضوع روشن است، در واقع علنا ​​اعلام شد که ضمانت دائم لغو شده است. هیچ رئیس‌جمهوری ایالات متحده این قدرت را ندارد که دولت بعدی را به معاهده‌ای غیرالزام‌آور ملزم کند که تأیید کامل سنا را نداشته باشد.

او مدعی است که دولت بایدن به صراحت اعلام کرده است که هرگونه تضمین حقوقی فراتر از آنچه توافق شده است خواهد بود.

با این حال، خبرنگار آمریکایی مدعی است که آنها کاملاً مایلند تعهد سیاسی خود را برای اجرا و پایبندی به توافق به وضوح در متن بیان کنند.

خبرنگار وال استریت ژورنال در ادامه گفت که آنها به دلایل کوچک نمی خواهند برای بازگشت به برجام و خروج مجدد تلاش کنند.

وی افزود: منابع غربی به خوبی می دانند که خروج آمریکا از برجام در سال 2018 دریافت ضمانت را برای ایران کاملا منطقی کرده است. شاید این شکافی است که نمی توان آن را پر کرد.

خبرنگار آمریکایی سپس ادعا می کند که روش آزمایش آن از طریق مذاکره و در حالت ایده آل مذاکره مستقیم است.

در همین حال، کاظم قریب‌آبادی، نماینده وقت ایران در سازمان‌های بین‌المللی در مردادماه گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند حاضرند به تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردند و تحریم‌ها علیه آن را لغو کنند، اما رفتار آنها در مذاکرات این را ثابت نمی‌کند.

وی با ذکر مثال‌هایی گفت: «آنها از اینکه در ازای تفاهم هسته‌ای، چنین رفتاری از سوی دولت قبلی تکرار نشود، خودداری کرده‌اند. آنها حتی از در نظر گرفتن یک بازه زمانی معقول برای شرکت‌هایی که وارد مراودات تجاری و اقتصادی با ایران می‌شوند خودداری کردند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، بدون نگرانی از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا، کار خود را تکمیل کنند.

پس از روی کار آمدن دولت دموکراتیک بایدن در ژانویه 2021، دیپلمات‌های ارشد گروه 1+4، ایران و اتحادیه اروپا شش بار از آوریل تا ژوئن در پایتخت اتریش دیدار کردند تا درباره ازسرگیری مفاد شورای امنیت سازمان ملل گفتگو کنند.

مذاکرات در ژوئیه گذشته به دلیل ادامه تعهدات آمریکا برای لغو تحریم‌ها متوقف شد و نتوانست تضمینی برای نقض مجدد برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران، با اصرار ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر نقض برجام. امنیت و سایرین که به تعهدات خود عمل نکردند، این مذاکرات و حضور دولت جدید ایران را از سر گرفتند.

دولت دموکرات بایدن که از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام انتقاد کرده و با وجود برگزاری شش دور مذاکرات در وین، هنوز گامی جدی برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته است، می گوید به دیپلماسی با ایران اعتقاد دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا نام چهار فرد و دو شرکت در شهرهای اصفهان و قم ایران و همچنین یک نفتکش عمانی با پرچم لیبریا را به فهرست تحریم های دفتر دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا اضافه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریکا برای تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی در کشورمان، با محکومیت و رد این اقدام گفت: اعمال تحریم های جدید نشان دهنده رفتار کاملا متناقض کاخ سفید است.

سعید حاطب زاده افزود: دولتی که از قصد خود برای بازگشت به برجام صحبت می کند و همان روش ترامپ را در ادامه تحریم ها ادامه می دهد، این پیام را می دهد که واقعاً قابل اعتماد نیست.

وی گفت: دولت های مختلف در این کشور نشان داده اند که چقدر در درک واقعیت های جمهوری اسلامی ایران ناتوان هستند. این گونه اقدامات آمریکا در پی سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ و تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آن است و از آنجایی که این سیاست تاکنون به هیچ یک از اهداف آمریکا نرسیده است، باز هم جز شکست های جدید برای این کشور موفق نخواهد بود. .

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این فشار و تحریم خللی در عزم جمهوری اسلامی ایران برای حفظ امنیت و آرامش مردم سرافراز کشور نخواهد داشت. تهران مسیر توسعه اقتصادی پایدار را به زور ادامه می دهد.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز چهارشنبه پس از دیدار با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک در بروکسل، گفت: اینجا جمهوری اسلامی ایران است.

مذاکره کننده هسته ای ایران در این دیدار بر لزوم تجربه چندین ساله در اجرا و در نهایت خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و انفعال کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات تاکید کرد. تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران موثر است و هر توافقی باید پاسخگوی خواسته های ایران در این زمینه باشد.

حفاری ها ارائه ضمانت برای عدم تکرار رفتار غیرقانونی و رفتار غیرقانونی سایر کشورها را از خواسته های اجتناب ناپذیر ایران خواندند.

اجرای نامتوازن برجام از یک سو و فشارهای ناشی از اعمال و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر باعث شد که یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، سرانجام در 8 می 2019 (8 مه 2019) د) شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران با تامين 60 روز ديپلماسي، تعهدات هسته اي را گام به گام براي تأمين ديپلماسي مي پذيرد.

ایران بارها اعلام کرده است که اگر سایر کشورهای باقیمانده در برجام تصمیم بگیرند به تعهدات خود در این توافق عمل کنند، اقداماتی برای کاهش تعهدات ایران در قبال برجام قابل برگشت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید