وال استریت ژورنال: دولت بایدن اقداماتی را برای تشدید تحریم ها علیه ایران انجام می دهد

وال استریت ژورنال: دولت بایدن اقداماتی را برای تشدید تحریم ها علیه ایران انجام می دهد

روز جدید : در حالی که مذاکرات در وین برای احیای برجام در جریان است، یک روزنامه آمریکایی از تلاش های دولت بایدن برای تشدید تحریم ها علیه ایران و مجبور کردن سایر کشورها به قطع روابط تجاری با ایران خبر داد.

ساعاتی پیش از آغاز دور دوم مذاکرات در وین درباره دولت جدید ایران، وال استریت ژورنال در یادداشتی به لارنس نورمن گزارش داد که دولت آمریکا اقداماتی را برای تشدید تحریم ها علیه ایران انجام می دهد.

به گفته مقامات ارشد آمریکایی، دولت بایدن در حال حرکت به سمت تشدید تحریم ها علیه ایران است که اولین نشانه افزایش فشار اقتصادی واشنگتن بر تهران به عنوان تلاشی دیپلماتیک برای بازگرداندن توافق هسته ای 2015 است.

بر اساس این گزارش، به گفته مقامات ارشد وزارت امور خارجه و خزانه داری، ایالات متحده هفته آینده یک هیئت بلندپایه از جمله آندریا گاکی، رئیس سرویس کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا را به امارات اعزام خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که امارات متحده عربی یکی از متحدان اصلی ایالات متحده است، اما دومین شریک تجاری ایران و کانالی برای مبادلات تجاری و مالی با سایر کشورها است.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی با شرکت های پتروشیمی و سایر شرکت ها و بانک های خصوصی در امارات که میلیاردها دلار با ایران تجارت می کنند، دیدار خواهند کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: هیئت آمریکایی قصد دارد در سفر به آمریکا به امارات هشدار دهد که ایالات متحده تراکنش‌هایی را که با تحریم‌ها سازگاری ندارد، رصد و نظارت می‌کند و اگر این روند (تعامل با ایران) ادامه یابد، این بانک‌ها و شرکت ها با خطرات بسیار جدی مواجه خواهند شد.»

مقامات ارشد آمریکایی گفته اند که سفر مقامات آمریکایی به امارات با تحریم برخی کارمندان و شرکت های اماراتی همراه خواهد بود.

جنایات ایالات متحده امروز در حالی صورت می گیرد که دور جدید مذاکرات در وین ادامه دارد و در روزهای اخیر سه عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل (بریتانیا، فرانسه و آلمان) و ایالات متحده تلاش کرده اند اظهاراتی مبنی بر اینکه این مذاکرات انجام شده است. کمتر مساعد . . و به نوعی ایران را مقصر هر شکست احتمالی مذاکرات وین می دانند.

دور جدید مذاکرات در وین درباره لغو تحریم ها و احیای برجام از 28 دسامبر در پایتخت اتریش آغاز شد و تا 12 دسامبر ادامه داشت. در جریان این مذاکرات، هیات ایرانی دو سند برای لغو تحریم های یکجانبه آمریکا و فعالیت های هسته ای ایران صادر کرد. طرف مقابل به پایتخت های خود بازگشت تا با مقامات خود برای از سرگیری این مذاکرات امروز مشورت کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی گفته اند که اگر پیشرفتی در مذاکرات هسته ای حاصل نشود، سفر هیئت آمریکایی به امارات احتمالا اولین سفر از چندین سفر به دیگر کشورها برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران خواهد بود.

بر اساس این گزارش، سفرهای آتی هیئت آمریکایی به کشورهای دیگر با هدف تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران، احتمالا شامل مالزی، ترکیه و چین خواهد بود.

مقامات آمریکایی می گویند که ایالات متحده همچنین از نزدیک با شرکت های مالی در ژاپن و کره جنوبی برای نظارت بر تجارت غیرقانونی ایران همکاری می کند.

در این میان بایدن سیاستی مشابه سیاست فشار حداکثری ترامپ بر ایران را دنبال می کند که قبل از انتصاب خود وعده بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل را داده است و می گوید قصد دارد این توافق را احیا کند، اما نه تنها به عنوان یک اقدام ملموس. به این سمت نرفت، بلکه تمام تلاش خود را برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی به امید کسب امتیازات بیشتر انجام داد، اما مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که تحت هیچ فشاری نمی خواهند به توافق برسند.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی سفر هفته آینده هیئت آمریکایی را با دولت امارات هماهنگ کردند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات غربی همچنین قصد دارند با چین همکاری کنند تا ایران را برای سازش تحت فشار قرار دهند و در حال حاضر از روش های دیپلماتیک برای متقاعد کردن چین به خودداری از واردات نفت ایران استفاده می کنند. در این زمینه با این کشور تعامل داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید