برجام هنوز در آمریکا معلق است! / وال استریت ژورنال از لحن خوشبینانه کاخ سفید خبر داد

برجام هنوز در آمریکا معلق است!  / وال استریت ژورنال از لحن خوشبینانه کاخ سفید خبر داد

روز جدید فضای مذاکرات و اظهارات طرفین گفت وگو به ویژه آمریکایی ها که همگی منتظر پاسخ آنها هستند در روزهای اخیر مثبت و امیدوارکننده شده است و حتی ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که به ندرت کلمات مثبت از او شنیده می شود، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که جو بهتر است دو هفته قبل به توافق برسیم.

وال استریت ژورنال همچنین لحن خوشبینانه پرایس را نشانه احیای قریب الوقوع برجام می دانست. جوزف بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای اخیر به تکرار اظهارات مثبت خود ادامه داده است. لاوروف همچنین می‌گوید روس‌ها از متن نهایی توافق راضی هستند، اما در این بین، توافق نهایی با دو دشمن همچنان در حال مبارزه است. اولی رژیم صهیونیستی است که از ابتدا با برجام مخالفت کرده و آن را نقض کرده است و منفعتش در دامن زدن به ایران است و دیگری رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که همچنان در تلاش است تا سه مورد به ایران در آژانس به عنوان یک مشکل و مانع حل نشدنی معرفی یک توافق تا زمانی که خودش تلاشی برای حل مشکل کند و حتی با اظهارات سیاسی و غیرفنی خود از یک سو و سفرهای گسترده خود به سرزمین های اشغالی در اخیر. ماه ها از سوی دیگر بر آتش این ماجرا می افزاید.

با این حال به نظر می رسد جو بهتر از هفته قبل به خصوص پس از تماس سران سه کشور اروپایی با بایدن رئیس جمهور آمریکا و همچنین انتظارات از واکنش آمریکا به اروپا افزایش یافته است. بورل همچنین امیدوار است در این هفته پاسخ واشنگتن را دریافت کند تا بر این اساس مسیر آینده مذاکرات برای احیای برجام روشن تر از گذشته شود، اما «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در مصاحبه ای وی با شبکه خبری سی ان ان بار دیگر ادعاهای بی اساس تحقیقات برخی نقاط ایران را تکرار کرد و به ایران گفت: اطلاعات و پاسخ ها و دسترسی به افراد و مکان ها را به ما بدهید تا بتوانیم بسیاری از مواردی که هنوز نیاز به شفاف سازی دارد را روشن کنیم. زمانی که این اتفاق بیفتد، ما همه چیز را کنار می گذاریم و گزارشی برای توضیح آنچه اتفاق افتاده آماده می کنیم و این مسائل حل خواهد شد.

از طرف ایران، محمد مرندی، تحلیلگر ارشد سیاسی و مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده ایران در توئیتی اعلام کرد: «هیچ توافقی قبل از جمع بندی نهایی پرونده اتهامات واهی (علیه ایران) در شورای حکام بین المللی اتمی اجرایی نخواهد شد. آژانس انرژی.» در نهایت این کارشناس مسائل ایران تاکید کرد که برنامه هسته ای ایران برچیده نمی شود.محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری نیز در واکنش به گزارش رویترز مدعی شد یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه به این خبرگزاری گفته است. وی در توئیتی نوشت: حذف سپاه از فهرست تروریستی (نه تحریم) پیشنهاد آمریکا به دولت قبلی برای وادار کردن ایران به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی آمریکا بود. گفت: بدون مذاکرات منطقه‌ای و موشکی غیرممکن است برای بازگشت به قرارداد 2015. تیم آقای رئیسی این درخواست را رد کرد. آمریکا بار دیگر پیشنهاد کرد که سپاه از لیست تروریستی خارج شود و به جای آن ایران قاتلان حاج قاسم را فراموش کند. ایران گفت نه آمریکا سه پیشنهاد دیگر برای امنیت نیروهای خود ارائه کرد. ایران همه چیز را رد کرد و بالاخره آمریکا تسلیم شد. حالا چه کسی امتیاز داد؟

منبع: خراسان

دیدگاهتان را بنویسید