وال استریت ژورنال: درخواست ایران برای پادمان، آمریکا و اروپا را در مورد از سرگیری برجام نامطمئن کرده است.

وال استریت ژورنال: درخواست ایران برای پادمان، آمریکا و اروپا را در مورد از سرگیری برجام نامطمئن کرده است.

روز جدید یک روزنامه آمریکایی با استناد به اظهارات مقامات غربی درباره واکنش ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام، آخرین تحولات در روند احیای این توافق را مرور کرد.

وال استریت ژورنال در گزارشی درباره آخرین تحولات مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، استدلال کرد: درخواست ایران برای تضمین از آمریکا، تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را مجدداً متوقف کرده و آمریکا و اروپا را از آن مطمئن نکرده است. توافق ممکن است

روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به پاسخ مکتوب ایران به اتحادیه اروپا در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا برای از سرگیری توافق هسته ای، نوشت که تهران روز دوشنبه پاسخی به اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده مذاکرات است، ارسال کرده است. در این پاسخ متن پیشنهاد اتحادیه اروپا گنجانده نشد، او رد کرد و نپذیرفت، اما چند موضوع را مطرح کرد که خواستار گنجاندن آنها در توافقنامه بود. اتحادیه اروپا گفت این پیش نویس «متن نهایی» یک توافق احتمالی است و مذاکرات پایان یافته است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود آورده است: محور اصلی پاسخ تیم مذاکره کننده ایرانی، تضمین هایی است که شرکت های اروپایی سرمایه گذار در ایران می خواهند در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق، دریافت کنند. [از تحریم‌ها و دیگر اقدامات یک‌جانبه آمریکا] آنها در امان خواهند بود. ایران همچنین مکانیسم هایی را ایجاد کرده است که به تهران اجازه می دهد در صورت خروج واشنگتن از توافق، به سرعت فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد.

این گزارش خاطرنشان می کند: پس از ارائه پاسخ ایران، مقامات اروپایی گفتند که موضع ایران می تواند مبنای برخی راه حل ها و اقدامات مصالحه باشد، اما اجرای توافق منوط به انعطاف ایران است.

همچنین وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت: یک مقام ارشد اروپایی روز چهارشنبه گفت که تهران و واشنگتن باید به متن پیش نویس پاسخ بله یا خیر بدهند و ایده از سرگیری مذاکرات بین کشورها را رد کرد. دو مقام غربی گفتند که انتظار نداشتند اعلام توافق قریب‌الوقوع باشد، اگرچه احتمال می‌رود در چند روز آینده اعلام شود.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، ساعاتی پیش از ارائه پاسخ کتبی ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا، در یک نشست خبری در مورد مواضع ایران به خبرنگاران گفت: اکنون در حال تبادل پیام با طرف آمریکایی در مورد سه موضوع خاص هستیم. طرف های مذاکره کننده که اگر نظرات ما در این سه موضوع که منطقی هم هست مورد توجه قرار گیرد، آماده ورود به مرحله توافق هستیم و نشست جمع بندی شده در وین با حضور وزرای خارجه برگزار می شود و سپس ما به مراحل بعدی کار خواهیم رفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به طرف‌های آمریکایی که پیام می‌دهند در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستیم و با بنزین مشکل داریم، اعلام کرده‌ایم که طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد. آخرین مرحله ما در تمام مراحل مذاکرات تا جایی که ممکن است انعطاف خود را نشان داده ایم و طرف آمریکایی نیز می داند که تا کنون چقدر انعطاف نشان داده ایم. ما این انعطاف را در مذاکره درباره موضوعاتی که می‌توانستیم نشان دادیم و اکنون نوبت طرف آمریکایی است که انعطاف‌پذیر باشد.

وی بیان کرد: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی به صورت شفاهی انعطاف نسبی را در دو موضوع نشان داده است که باید مکتوب و به متن تبدیل شود و سومین موضوع ضمانت هایی است که آمریکایی ها باید انعطاف داشته باشند و واقع بینانه عمل کنند و اگر ما اگر چنین انعطافی را رعایت کنیم می توانیم در روزهای آینده به توافق برسیم. روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هستند. اگر انعطاف نشان ندهند دنیا به آخر نمی رسد از طرح ب صحبت می کنند ما هم پلان ب داریم.

دیدگاهتان را بنویسید