چرا توافق ایران و عربستان به معنای پایان همکاری بن سلمان و اسرائیل نیست؟ / ریاض می خواهد در صورت حمله اسرائیل به ایران از پاسخ تهران در امان بماند

چرا توافق ایران و عربستان به معنای پایان همکاری بن سلمان و اسرائیل نیست؟  / ریاض می خواهد در صورت حمله اسرائیل به ایران از پاسخ تهران در امان بماند

فریال سعید، دیپلمات ارشد سابق ایالات متحده، هنگام در نظر گرفتن توانایی بالقوه ریاض برای حفظ روابط دیپلماتیک با تهران و همچنین همکاری محتاطانه با اسرائیل، گفت: «همه چیز به این بستگی دارد که ایران چگونه گروه های نیابتی را که امنیت عربستان سعودی را تهدید می کنند، مهار کند. “رها کردن آنها بسیار ساده تر از مهار آنها است. این دیپلمات سابق آمریکایی توضیح داد که اگر عربستان سعودی “پیشرفت قابل توجهی” از سوی تهران ببیند، سعودی ها را ترغیب می کند که “با احتیاط بیشتری با اسرائیل برای مقابله با ایران همکاری کنند.”

وب سایت اندیشکده آمریکایی کوئینسی نوشت: برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و به طور کلی برای همه مقامات اسرائیلی، آوردن عربستان سعودی به پیمان آبراهام یک هدف مهم سیاست خارجی است. با این حال، پیش شرط عربستان سعودی برای عادی سازی، بازگرداندن اسرائیل به مرزهای 1967-1949 و اجازه دادن به فلسطینی ها برای داشتن کشوری با پایتخت آن در قدس شرقی است که دولت به رهبری نتانیاهو به شدت با آن مخالف است.

این مقاله ادامه می دهد: با این وجود، ریاض و تل آویو نقاط مشترک زیادی در منطقه به ویژه در مورد ایران پیدا کرده اند. به طور گسترده درک شده است که تصورات مشترک از تهدید تهران، عربستان سعودی و اسرائیل را به سمت عادی سازی عملی سوق خواهد داد.

با این حال، به دلیل توافق دیپلماتیک با میانجیگری چین که عربستان سعودی و ایران در 10 مارس به دست آوردند، نگرانی زیادی در بین مقامات اسرائیلی ایجاد شد. به گفته اسرائیلی ها، تصمیم ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی و صحبت از سرمایه گذاری “بسیار سریع” در اقتصاد ایران عمیقاً مشکل ساز است.

گزارش ها حاکی از آن است که خبر این توافق دیپلماتیک بین عربستان و ایران باعث تعجب نتانیاهو شده است. این تحول مهم در حالی رخ می دهد که ائتلاف حاکم و مخالفان به شدت یکدیگر را در صحنه پرتنش سیاسی داخلی اسرائیل سرزنش می کنند.

اسرائیلی ها [توافق دیپلماتیک عربستان و ایران] به عنوان یک شکست استراتژیک بزرگ تلقی می شود. فریال سعید، دیپلمات ارشد سابق آمریکا، به Responsible Statecraft گفت: ایران چالش اصلی امنیتی آنهاست، دشمنی قدرتمند با شاخک های بلند در خاورمیانه. آنها فکر می کردند در حال ایجاد یک ائتلاف قوی ضد ایرانی در منطقه هستند، اما اکنون عربستان سعودی، رقیب اصلی ایران و قدرتمندترین کشور عربی و محور هر ائتلاف منطقه ای برای مقابله با تهران، قبل از عادی سازی با اسرائیل، با ایران دست داده است.

سعید خاطرنشان کرد که چگونه “واکنش منفی اسرائیل به این توافق نیز به شدت با استقبال محتاطانه سایرین در منطقه در تضاد است” و افزود که “وضعیت اسرائیل در منطقه را بدتر می کند.”

دکتر نادر هاشمی، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشکده مطالعات بین‌الملل جوزف کوربل دانشگاه دنور، در گفت‌وگو با Responsible Statecraft، دیدگاه اسرائیل درباره این توافق دیپلماتیک بین ریاض و تهران را «یک دست‌اندازی بسیار عجیب و ریشه‌دار» توصیف کرد. عکس العمل در غرور و تکبر.» او می دانست

با این حال، از سرگیری روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران، دیدگاه ریاض در مورد تهدید اساسی جمهوری اسلامی را تغییر نخواهد داد. بنابراین، عربستان سعودی احتمالاً اسرائیل را به عنوان یک قدرت منطقه ای می بیند که ریاض می تواند با آن همکاری کند، هرچند تا حدودی پنهانی، برای حفظ فشار بر ایران. گوردون گری، سفیر سابق ایالات متحده در تونس، به Responsible Statecraft گفت: «اسرائیل احتمالاً در حال تجدید نظر در این فرضیه است که نگرانی در مورد ایران همچنان برای کشورهای حاشیه خلیج فارس اولویت دارد». در عین حال، عربستان سعودی احتمالا به همکاری ضمنی خود با اسرائیل ادامه خواهد داد.

دکتر هاشمی نیز همین ارزیابی را دارد. وی می گوید: درک مشترک و مشابهی از آینده منطقه از نظر چالش های امنیتی کنونی در کنار هر نوع توافقی بین ایران و عربستان وجود دارد. تنش‌ها و تفاوت‌های اساسی در ارزش‌ها و جهان‌بینی بین عربستان سعودی و ایران در مورد دیدگاه‌هایشان در منطقه همچنان پابرجاست.

فریال سعید، با نگاهی به توانایی بالقوه ریاض برای حفظ روابط دیپلماتیک با تهران و همچنین همکاری محتاطانه با اسرائیل، گفت: «همه به این بستگی دارد که ایران تا چه اندازه گروه های نیابتی را که امنیت عربستان را تهدید می کنند مهار کند. “رها کردن آنها بسیار ساده تر از مهار آنها است. این دیپلمات سابق آمریکایی توضیح داد که اگر عربستان سعودی “پیشرفت قابل توجهی” از سوی تهران ببیند، سعودی ها را ترغیب می کند که “با احتیاط بیشتری با اسرائیل برای مقابله با ایران همکاری کنند.”

در این مرحله، این احتمال وجود دارد که اگر اسرائیلی‌ها حمله نظامی علیه ایران انجام دهند، به احتمال زیاد به حریم هوایی عربستان سعودی یا هیچ تأسیسات نظامی در این کشور دسترسی نخواهند داشت. این در واقع انجام چنین حمله ای به تاسیسات هسته ای ایران را بسیار دشوارتر می کند.

عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس به طور فزاینده ای نگران این هستند که تهران در صورت حمله به حملات گروه های طرفدار ایران به نفتکش ها و تأسیسات انرژی در خلیج فارس در سال 2019، چگونه پاسخ دهد. رهبری عربستان مصمم است در صورت خارج شدن از کنترل درگیری بین آمریکا و اسرائیل از یک طرف و ایران از سوی دیگر، اطمینان حاصل کند که عربستان سعودی هدف تهران قرار نگیرد.

همانطور که دکتر عزیز الکاشیان، یکی از همکاران موسسه خلیج فارس عرب در واشنگتن، به Responsible Statecraft گفت، در نحوه برخورد ریاض و تل آویو با ایران و برخورد با آن تفاوت وجود دارد که هر دو طرف آن را “تهدید بزرگ” می دانند. از ایران”.

وی گفت: نفوذ ایران مفهوم گسترده ای است که به اعتقاد من عربستان و اسرائیل به آن اعتقاد دارند، اما دشمنی با ایران در جایی است که عربستان و اسرائیل تفاوت اساسی دارند.

در حالی که سعودی ها و ایرانی ها محدودیت های توافق حاصل شده را آزمایش می کنند، مهم است که ببینیم چگونه رویکردهای متفاوت عربستان سعودی و اسرائیل در برخورد با ایران بر همکاری آنها تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید