بن سلمان از توافق ایران چه می خواهد؟ / بلومبرگ: عربستان سعودی به دنبال مصونیت از حمله تهران در صورت حمله نظامی اسرائیل است

بن سلمان از توافق ایران چه می خواهد؟  / بلومبرگ: عربستان سعودی به دنبال مصونیت از حمله تهران در صورت حمله نظامی اسرائیل است

بن سلمان چه ایجاد روابط با ایران و چه ارتباط با اسرائیل، تنها یک اولویت اصلی دارد: اطمینان از اینکه چشم انداز چند تریلیون دلاری او برای متحول کردن عربستان سعودی در مسیر باقی بماند.

رسانه آمریکایی بلومبرگ نوشت: بن سلمان چه در حال برقراری روابط با ایران باشد و چه با اسرائیل، تنها یک اولویت دارد: اطمینان از اینکه چشم انداز چند تریلیون دلاری او برای متحول کردن عربستان سعودی در مسیر باقی بماند.

این مقاله ادامه می دهد: با این حال، برنامه های ولیعهد برای بازسازی اقتصاد، جامعه و جایگاه دولتش در جهان به ثبات بستگی دارد. به گفته افراد مطلع از مذاکرات رسمی عربستان سعودی با ایران که از دو سال پیش آغاز شده است، دلیل تلاش بن سلمان برای محافظت از کشورش در برابر تشدید تنش احتمالی در رویارویی اسرائیل با ایران به همین دلیل است.

تصمیم عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران نتیجه محاسبات بن سلمان بود که عادی سازی روابط را بهترین راه برای رسیدن به هدفش می دانست. این اقدام برای کمک به خنثی کردن خطرات امنیتی، به ویژه خطرات ناشی از نگرانی در مورد حمله نظامی احتمالی توسط دولت جدید اسرائیل علیه ایران است.

هشام الغنام، کارشناس روابط بین الملل سعودی که در شش سال گذشته در مذاکرات پشت سر هم با ایرانی ها و مذاکرات موسوم به «زیر ریل» شرکت داشته است، گفت: «عربستان سعودی پروژه ها و سرمایه گذاری های بزرگی دارد و انجام می دهد. مایل به تشدید تنش در منطقه نیستیم.”

تمایل بن سلمان برای تضمین ثبات، حتی به قیمت به حاشیه راندن ایالات متحده به نفع چین، بر نفوذ جهانی فزاینده عربستان سعودی تاکید می کند.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، عربستان سعودی به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت به نیروی بزرگتری در بازارهای جهانی انرژی تبدیل شده است. غول نفتی عربستان سعودی آرامکو در سال 2022 سود 161 میلیارد دلاری را گزارش کرد که بزرگترین سود یک شرکت نفت و گاز است.

بن سلمان می خواهد از این دستاوردها برای دور شدن از نفت استفاده کند و عربستان را در میان 15 اقتصاد بزرگ جهان قرار دهد. صندوق سرمایه گذاری عربستان صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است تا این کشور به مقصد اصلی گردشگری و سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود.

با این حال، اگر جنگ دیگری در خاورمیانه آغاز شود و شاهزاده محمد مجبور شود برای کمک به ایالات متحده و چین مراجعه کند، همه اینها ممکن است متوقف شود.

در ماه های اکتبر و نوامبر، ولیعهد و مقامات ارشد سعودی به چند یهودی برجسته آمریکایی که گوش رهبران واشنگتن و اورشلیم را دارند، گفتند که عربستان سعودی آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است. با این حال، شرط عربستان این بود که ایالات متحده تعهدات دفاعی و امنیتی آهنین و همچنین تضمین هایی را در مورد تامین تسلیحات و کمک های آینده در توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی این کشور به ریاض بدهد.

جان هانا از موسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه ای گفت که این “خواسته های اصلی” توسط واشنگتن رد شده است.

دستیابی به صلح با اسرائیل با تشدید خشونت بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها که با بازگشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به قدرت همراه بود، پیچیده تر شد.

به چین برگرد

شاهزاده محمد سپس به چین روی آورد و میزبان رئیس جمهور شی جین پینگ برای یک نشست بزرگ در اواسط دسامبر بود. به گفته یک مقام سعودی، این رهبر چین بود که پیشنهاد کرد شکاف بین عربستان سعودی و ایران را پر کند و روابطی را که در سال 2016 پس از حمله معترضان به سفارت ریاض در تهران قطع شد، بازگرداند.

این مقام مسئول اضافه کرد: پس از اینکه چینی ها به عربستان سعودی گفتند ایران پیشنهادات آنها را برای از سرگیری روابط پذیرفته است، هفته گذشته یک هیئت امنیت ملی از ریاض به پکن پرواز کرد تا با همتایان ایرانی خود گفتگوهای محرمانه انجام دهد.

سپس عربستان سعودی با امضای توافق نامه ای برای بازگرداندن روابط، که چینی ها عملاً آن را تضمین کردند، همه را شگفت زده کرد.

الغنام، کارشناس سعودی می گوید: این توافق باید به عنوان یک بیمه نامه و راهی برای عربستان سعودی برای رساندن این پیام به ایران در نظر گرفته شود که در صورت حمله اسرائیل به تهران و هر اتفاقی که ممکن است رخ دهد، اتفاق خواهد افتاد. ضرری از جانب عربستان سعودی نخواهند داشت به ایران توجهی نخواهند کرد.

یکی از اولویت های سعودی ها استفاده از کاهش تنش برای تجدید آتش بس در یمن همسایه است، جایی که ائتلاف به رهبری عربستان در سال 2015 پس از کنترل حوثی ها بر یمن مداخله کرد. این درگیری حدود 233000 کشته برجای گذاشته و منجر به حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی شده است، از جمله حمله پهپادی بزرگ به تاسیسات نفتی عربستان در سال 2019 که ایران مقصر شناخته شد.

در حالی که ایالات متحده شریک دفاعی و امنیتی اصلی عربستان سعودی و تامین کننده شماره یک فناوری نظامی برای ریاض است، سعودی ها به طور فزاینده ای اعتماد خود را به حمایت ایالات متحده از آنها در صورت حمله به عربستان سعودی از دست می دهند.

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها، یک اندیشکده نزدیک به اسرائیل، گفت: در عوض، آنها چین را به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران و خریدار عمده نفت خام دارای اهرم قوی تری می دانند.

وی گفت: از دیدگاه ریاض، پکن می‌تواند در صورت بروز هرگونه تنش در منطقه، خواه از سوی یمن یا هرگونه اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه ایران، تهران را تحت فشار قرار دهد.

دوبوویتز می گوید: «انگیزه بن سلمان احساس ترس عمیق و درک خطرات دگرگونی داخلی است. به گفته وی، تنش زدایی عربستان سعودی با تهران، بی اعتمادی و «نفرت درونی» ولیعهد نسبت به ایران را تغییر نمی دهد.

در حالی که ایالات متحده همچنان محور برنامه های ولیعهد است، انتقال وی به چین به عنوان یک شریک اصلی دیپلماتیک یک تغییر مهم است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که در جریان مناظره‌های ریاست‌جمهوری 2019 وعده داده بود که عربستان سعودی را به دلیل قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست تبدیل به کشوری منفور کند. در ماه ژوئیه، بایدن هنگام بازدید از ریاض، تلاش کرد تا روابط را احیا کند. اما تولید نفت اوپک پلاس در ماه اکتبر کاهش یافت و محکومیت یک تبعه آمریکایی-سعودی به 19 سال زندان به دلیل توئیت های انتقادی دوباره روابط را تیره کرد.

روشی که عربستان سعودی بیانیه مشترک با ایران را تنظیم کرد، از جمله محرمانه بودن پیرامون آن، و همچنین سیگنال های متفاوت در مورد امکان عادی سازی با اسرائیل، به یک سیاست خارجی قاطعانه تر بر اساس منافع ملی اشاره دارد.

کارن یانگ، کارشناس ارشد مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا می گوید: «این یک عربستان سعودی متفاوت است. من نمی توانم این تحول را در دوره پادشاه قبلی تصور کنم.

دیدگاهتان را بنویسید