بلومبرگ: اسرائیل به دنبال تقویت روابط با عربستان سعودی برای مقابله با ایران است/ ریاض و تل آویو تاکنون جلسات محرمانه ای برگزار کرده اند. جلسات بعدی در پراگ برگزار خواهد شد

بلومبرگ: اسرائیل به دنبال تقویت روابط با عربستان سعودی برای مقابله با ایران است/ ریاض و تل آویو تاکنون جلسات محرمانه ای برگزار کرده اند.  جلسات بعدی در پراگ برگزار خواهد شد

به گفته چندین منبع، دولت جدید اسرائیل با حمایت آمریکا، به دلیل «نگرانی» در مورد ایران، مذاکرات با عربستان سعودی را برای توسعه روابط نظامی و اطلاعاتی افزایش داده است.

بلومبرگ نوشت: به گفته چندین منبع، دولت جدید اسرائیل با حمایت آمریکا به دلیل «نگرانی» در مورد ایران، مذاکرات با عربستان سعودی را برای توسعه روابط نظامی و اطلاعاتی افزایش داده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخ، در این مقاله همچنین آمده است: مقامات دو دولت در آستانه نشست کارگروه امنیتی و دفاعی شورای همکاری و آمریکا نشست های بررسی برگزار کردند.

این جلسات محرمانه است و قرار است جلسات بعدی همزمان با کنفرانس مونیخ در پراگ برگزار شود.

دانا استرول، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه که روز دوشنبه به ریاض سفر کرده بود، گفت: تماس و گفت‌وگوی دیگر کشورهای منطقه با اسرائیل برای ثبات و امنیت منطقه مفید است.

احیای شکاف تاریخی بین عربستان سعودی و اسرائیل تغییر مهمی در آرایش سیاسی منطقه است، اما تا حد زیادی به تغییر موضع ریاض بستگی دارد که عادی سازی روابط با اسرائیل را شرط استقرار می داند. یک کشور مستقل فلسطینی وضعیت.

برخی از تحلیلگران با اشاره به تشدید درگیری های خشونت آمیز بین اسرائیل و فلسطینی ها پس از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت، چنین تغییری در سیاست راهبردی عربستان را بعید می دانند.

دولت عربستان ممکن است شرایط دیگری داشته باشد که مهم ترین آنها تعهد «قوی تر» دولت آمریکا برای مقابله با تهدیدات ایران است.

دولت ایالات متحده و شش کشور خلیج فارس به طور مشترک تهران را تهدیدی فزاینده برای امنیت منطقه خواندند. بهبود روابط اسرائیل با کشورهای عربی و جلوگیری از بحران هایی که می تواند صادرات و قیمت نفت را مختل کند، یکی از اولویت های اصلی دولت جو بایدن است. همزمان، ریاض در حال مذاکره با ایران برای بهبود روابط است.

ایهود یااری، یکی از همکاران موسسه واشنگتن مستقر در اسرائیل، گفت: آنها، اسرائیل و عربستان سعودی، همیشه با یکدیگر تماس دارند و این تماس ها تا حدی سرعت گرفته است. دو کشور “خطوط ارتباطی نسبتا خوبی در زمینه اطلاعات و پدافند هوایی” دارند. دفتر نخست وزیری و وزارت امور خارجه اسرائیل و وزارت امور خارجه عربستان سعودی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

یک اتحاد بالقوه بین اسرائیل و عربستان سعودی پس از احیای روابط دیپلماتیک اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم در سال 2020 که با میانجیگری دولت دونالد ترامپ آمریکا انجام شد، پدیدار شد. از آن زمان، تجارت رونق گرفت و صادرات دفاعی اسرائیل به این کشورها در سال 2021 به 800 میلیون دلار رسید.

توافق با سودان از آن زمان به بن بست خورده است، اما به نظر می رسد پس از بازدید الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل از خارطوم در اوایل ماه جاری، مذاکرات دوباره بالا گرفته است. بعید است که این اتفاق بدون تایید ریاض رخ داده باشد. ریاض برای مدت طولانی از خارطوم حمایت مالی کرده و روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه ای را حفظ کرده است.

نشانه های دیگری از گرم شدن روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وجود دارد. نتانیاهو در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی العربیه متعلق به عربستان سعودی درست پیش از سوگند به نخست وزیری در ماه دسامبر، عادی سازی روابط میان اکثریت کشورهای یهودی و مسلمان را “جهشی کیفی” خواند که “منطقه ما را از جهاتی متحول خواهد کرد.” ” که غیرقابل تصور است تغییر خواهد کرد.”

عربستان سعودی به پروازهای اسرائیل به آسیا و استرالیا اجازه داد از حریم هوایی این کشور عبور کنند که به عنوان یک پیروزی برای بایدن تلقی می شود. مقامات نظامی و اطلاعاتی عربستان و اسرائیل از زمانی که اسرائیل در حوزه مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده که شامل کشورهای عربی خلیج فارس می شود، بیشتر ملاقات کرده اند.

تشویق عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر و ادغام دفاع هوایی و موشکی و امنیت دریایی بین یکدیگر و ایالات متحده یکی از اهداف اصلی مذاکراتی بود که این هفته در ریاض برگزار شد. این موضوع به مقابله با ایران کمک می کند که از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرد.

جان بی آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، که به طور مکرر برای دیدار با مقامات سعودی به ریاض سفر می کند، گفت که در حالی که یک همسویی عمیق در درک تهدید بین اسرائیلی ها و سعودی ها و سایر کشورهای این کشور وجود دارد. کشورهای عربی خلیج فارس، این موضوع به تنهایی مبنای عادی سازی عربستان سعودی و اسرائیل نیست.

آلترمن گفت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز ممکن است عادی سازی با اسرائیل را راهی برای بهبود روابط با ایالات متحده در نظر بگیرد، در حالی که نتانیاهو ممکن است با صحبت در مورد آن، توجه خود را از مشکلات داخلی منحرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید