خبرگزاری دولت: بر اساس توافقات صورت گرفته، فعلا جلسات کمیسیون مشترک برجام برگزار نمی شود. مذاکره کنندگان جلسات دوجانبه و چندجانبه برگزار می کنند

خبرگزاری دولت: بر اساس توافقات صورت گرفته، فعلا جلسات کمیسیون مشترک برجام برگزار نمی شود.  مذاکره کنندگان جلسات دوجانبه و چندجانبه برگزار می کنند

ایرنا ادامه داد: مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در وین پایتخت اتریش با گروه 1+5 با اراده قوی برای دستیابی به توافقی که منافع مردم ایران را تامین می کند در حال مذاکره هستند.

در همین راستا علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در جریان رایزنی های دیپلماتیک خود با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین دیدار و گفتگو کرد.

مذاکره کننده ارشد روسیه درباره این دیدار در صفحه توئیتر خود نوشت: با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران دیدار کردم; درباره جزئیات مذاکرات آتی در وین درباره برجام صحبت کردیم.

پس از این دیدارها، باقری به طور جداگانه با انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپا برای گفتگو و وانگ کوان، مذاکره کننده ارشد چینی در وین دیدار کرد.

وانگ کوان شنبه شب قبل از دیدار با علی باقری و برگزاری نشست در جمع خبرنگاران گفت: همه ما قبول داریم که به مرحله نهایی رسیده ایم، به ویژه پس از ارائه بسته نهایی همتایان ایرانی ما.

وی در خصوص برخی شایعات و احادیث پیرامون تشکیل جلسه کمیسیون مشترک برجام، گفت: فکر می کنم هنوز چنین جلسه ای برنامه ریزی نشده است، اما جلسات به صورت دو و سه در قالب های مختلف برگزار می شود.

بر اساس این توافق، جلسات کمیسیون مشترک برگزار نخواهد شد و مذاکره کنندگان به دیدارهای دوجانبه و چندجانبه خود در وین ادامه خواهند داد.

این روزها جلسات کارشناسی جدی تری در وین در حال برگزاری است و در همین راستا روز جمعه هر سه کارگروه هسته ای، توافقات اجرایی و لغو تحریم ها با حضور کارشناسان ایرانی و گروه 1+5 تشکیل جلسه دادند که روسیه به صورت فشرده در حال کار است. درباره برجام در وین.

هیأت آمریکایی که برای شرکت در مذاکرات در وین به سر می برد، جلسات متعددی برگزار می کند. اولیانوف درباره این دیدار در توییتی نوشت: «با آقای رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ملاقات کردم. ما بحث برانگیزترین موضوعاتی را که باید در مذاکرات بریکس در وین حل و فصل شوند، مورد بحث قرار داده ایم.

مذاکره کننده ارشد روس همچنین از دیدار خود با سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا در وین خبر داد و در توئیتی نوشت: وی با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رهبران سیاسی فرانسه، آلمان و بریتانیا دیدار کرد تا در مورد مسیر مذاکرات وین در سازمان ملل گفتگو کند. .

این در حالی است که با گذشت دو ماه و نیم از آغاز دور هفتم مذاکرات در دولت سیزدهم، علیرغم اینکه تیم های مذاکره کننده دو دور اخیر را مسبب شرایط کنونی آمریکا می دانند، غربی ها در تلاش هستند تا این مذاکرات را به سمت خود بیاندازند. توپ به ایران

ایران دستور کار خود را در وین تنظیم کرده و تصمیمات سیاسی خود را گرفته است و اکنون زمان تصمیم گیری سیاسی و دستیابی به توافق نهایی است.

دولت آمریکا به جای تعیین ضرب الاجل های تغییر مصنوعی، باید بر تصمیم گیری های لازم و پیشبرد گفت و گو متمرکز شود و از ادعاها و اظهارات نادرست خودداری کند.

در واقع دولت آمریکا باید از نمایش سیاسی، رسانه ای و تلاش برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی که مخالف هرگونه توافق با ایران است دست بردارد و بلافاصله تصمیمات لازم را برای دستیابی به توافق نهایی اتخاذ کند.

علیرغم گزارش رسانه ها و ادعاهای مقامات آمریکایی، مشخص است که آمریکا هنوز در اسناد غیررسمی خود پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه نکرده و همچنان بدون ابتکار و تصمیم گیری سیاسی در وین به سر می برد.

اختلافات داخلی ایالات متحده نشان می دهد که دولت بایدن هیچ اختیاری در روند مذاکرات ندارد و نمی تواند انعطاف لازم را داشته باشد. در نتیجه مذاکرات طولانی و بی نتیجه بود.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در خصوص لغو تحریم ها تصریح کرد: به طرف آمریکایی که این روزها از طریق واسطه ها پیام می دهد به صراحت گفته ایم که حسن نیت خود را در عمل نشان دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در عمل حسن نیت به نظر ما این است که اتفاقات محسوسی در میدان رخ می دهد و لغو بخشی از تحریم ها به معنای عینی و واقعی می تواند ترجمه ای از حسن نیت آمریکایی ها باشد. در مورد آن صحبت کنید؛ “آنچه روی کاغذ اتفاق می افتد خوب است، اما کافی نیست.

اکنون مذاکرات در وین به لحظه دشوار و پیچیده ای رسیده و جنگ اراده آغاز شده است. هیئت ها پس از یک هفته گفتگو در پایتخت ها برای پایان دادن به مذاکرات به وین بازگشتند.

دور هشتم مذاکرات که از 6 ژانویه در وین آغاز شد، یکی از طولانی ترین دورهای مذاکرات است که شرکت کنندگان در آن پیش نویس توافقنامه را نهایی کرده و برخی از مسائل مورد مناقشه را حل و فصل کردند. اکثریت هیأت ها اذعان دارند که با وجود پیچیدگی برخی مسائل، مذاکرات رو به جلو است.

دیدگاهتان را بنویسید