روابط بین المللی، دوجانبه و چندجانبه؛ استراتژی های سیاسی در سال 1401


ساعت: 08:38
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817928

توجه به روابط بین الملل اعم از دوجانبه و چندجانبه از مهمترین راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 1401 خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : سال 1400 با همه فراز و نشیب هایش در عرصه سیاسی به پایان رسید، سالی که جمهوری اسلامی به دلیل روی کار آمدن دو دولت در هر دو نیمه، برخی به رویکردهای متفاوتی در عرصه های مختلف از جمله مسائل اعتقاد دارند. با تجربه سیاسی

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که علیرغم اشتراکات دولت دوازدهم و سیزدهم در عرصه سیاسی، دولت کنونی راهبردهای متفاوتی را در موضوعات مختلف اتخاذ کرده و عمدتاً به دنبال تقویت و توسعه روابط با همسایگان خود در خاورمیانه به جای غرب است. البته آنها این را نشانه عدم تمایل دولت سیزدهم به روابط سیاسی با کشورهای دیگر نمی دانند.

با تمام این تفاسیر با محسن پاک آیین کارشناس سیاسی و بین الملل مهم ترین اهداف و سیاست های جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی را بررسی و بیان کرده ایم که در ادامه می خوانید.

دانا: مهم ترین راهبردهای سیاست خارجی ایران در سال 1401 چیست؟

پاک آیین: معتقدم راهبردهای سیاست خارجی ایران در سال 1401 در سه حوزه بین المللی، چندجانبه و دوجانبه باید مورد توجه قرار گیرد و جمهوری اسلامی باید راهبرد و سیاست های خود را در این زمینه ها دنبال و اجرا کند.

در عرصه بین الملل مهم ترین موضوع بحث تحریم ها و رفع تحریم هاست، بنابراین وزارت امور خارجه ما باید انرژی خود را برای حل مشکل تحریم ها در این حوزه به کار گیرد و موضوع لغو تحریم ها را در اولویت قرار دهد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه موضوع حمله نظامی روسیه به اوکراین بر نتایج مذاکرات تحت الشعاع قرار گرفته است، وزارت امور خارجه باید برای پایان دادن به موضوع لغو تحریم ها، مذاکرات هسته ای خود را با کشورهای 1+5 به ویژه روسیه ادامه دهد. .

موضوع مهم دیگری که باید همچنان برای کشورمان در عرصه بین المللی اهمیت داشته باشد، حضور ایران در مجامع بین المللی مانند سازمان ملل، جنبش غیرمتعهدها، سازمان همکاری اسلامی، اکو و اتحادیه اوراسیا برای تامین منافع خود است. .

بنابراین برنامه ریزی لازم برای حضور فعال کشورمان در نهادهای بین المللی باید به عنوان یکی از اولویت های دولت در حوزه سیاست خارجی در سال 1401 دنبال شود.

دانا: مهمترین راهبردهای روابط چندجانبه ایران چیست؟

دین ناب:
در زمینه روابط چندجانبه، مهمترین موضوعاتی که دولت باید مدنظر قرار دهد، تقویت همکاری های منطقه ای از طریق نهادهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و اکو است.

بنابراین ایران باید در سازمان های منطقه ای فعال باشد و در این راستا برای رسیدن به اهداف خود در راستای منافع کشور تلاش کند.

دانا: سیاست روابط دوجانبه شامل چه موضوعاتی خواهد بود؟

دین ناب: در حوزه دوجانبه تقویت رویکرد شرق با تاکید بر همکاری با کشورهای همسایه حائز اهمیت است و این امر باید در اولویت سیاست ها و راهبردهای کشورمان در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. .

پیگیری تبادل گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان و همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه با جمهوری آذربایجان در زمینه‌های ترانزیت، انرژی و تجارت از دیگر موضوعات بسیار مهمی است که دولت در حوزه روابط خارجی باید به آن توجه کند. سیاست در سال 1401

البته این سه موضوع در رابطه با روابط ایران با روسیه، ارمنستان و گرجستان و کشورهای اوراسیا نیز بسیار مهم است.

دانا: ایران چه مشکلاتی در منطقه به ویژه همسایگان خود دارد؟

دین ناب: یکی از مهمترین راهبردهای پیش روی کشور ما در عرصه سیاست خارجی و در ارتباط با همسایگان، حل مسئله افغانستان است که امنیت کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار داده است.

تلاش برای ایجاد یک دولت فراگیر در کشور و به دنبال آن تامین امنیت کشورهای همسایه و ایجاد ثبات در افغانستان موضوع مهمی است که ایران می تواند با رایزنی با همسایگان افغانستان به آن دست یابد.

از سوی دیگر، با توجه به حضور داعش در افغانستان، موضوع مبارزه با تروریسم موضوع مهم دیگری است که باید در سال کاری جدید دولت همچنان در دستور کار وزارت امور خارجه باقی بماند.

تقویت محور مقاومت در غرب آسیا، اولویت دادن به حل مسئله فلسطین و پیشنهاد برگزاری همه پرسی از سوی جمهوری اسلامی ایران در سرزمین های اشغالی با حضور ساکنان آن سرزمین ها اعم از مسیحی، یهودی، مسلمان و آوارگان فلسطینی. سیستم آینده آن در حوزه سیاست خارجی در سال 1401م.

علاوه بر موضوعات مطرح شده، با توجه به رویکرد تنوع بخشیدن به دوستان ایران در سیاست خارجی و توجه به این مناطق، توسعه روابط با کشورهای دورتر مانند آمریکای لاتین و آفریقا نیز حائز اهمیت است.

همچنین تقویت نگاه به شرق با اولویت دادن به همسایگان و کشورهای آسیایی از جمله مواردی است که در دستور کار سیاست خارجی دولت سیزدهم در سال 1401 قرار دارد.
انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید