عضویت ایران در شانگهای به دنبال توسعه دیپلماسی چندجانبه در روابط منطقه ای است

ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784774

صادقی گفت: بدون شک عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند دیپلماسی چندجانبه این کشور را در روابط منطقه ای و بین المللی و در مقابل فشارهای سیاسی گسترده کشورهای غربی برای حمایت از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی توسعه دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت صادقی کارشناس سیاسی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: شانگهای یک سازمان بین دولتی است که برای همکاری های چند جانبه در زمینه همکاری های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی راه اندازی شده است و این سازمان در سال 1996 توسط سران چین، روسیه تاسیس شد. ، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان «توازنی در برابر نفوذ ایالات متحده و ناتو در منطقه موسوم به شانگهای 5 ایجاد شده است که بعداً ازبکستان به آن پیوست و به شانگهای تغییر نام داد.

وی افزود: همکاری ایران در 17 سپتامبر 2021 و در پایان بیست و یکمین اجلاس سران که در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد، با رای همه اعضا رسما به عضویت اصلی این سازمان تبدیل شد.

یک کارشناس سیاسی در استان هرمزگان گفت: عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای قدرت ما را در عرصه بین المللی افزایش می دهد و فضایی ایجاد می کند که به راحتی تحریم نشویم. الحاق ایران به سازمان شانگهای به معنای تحویل سریع تر کالا به شرق و جنوب شرق آسیا به اروپا است و از سوی دیگر ایران می تواند بدون بهانه تحریم و محدودیت با کشورهای عضو تجارت کند.

صادقی افزود: عضویت و الحاق ایران به شانگهای بسیار مهم است که می تواند به دیپلماسی و تامین منافع اقتصادی کمک کند.

وی گفت: مهمترین اثر پیوستن ایران به سازمان شانگهای خنثی کردن تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران است که کشورهای غربی به دنبال آن بودند تا کشور ما را منزوی کنند اما عضویت و الحاق به شانگهای نه تنها ما را منزوی نمی کند، بلکه جمهوری اسلامی را منزوی می کند. دارای اثرات بسیار خوبی از اقتصاد خواهد بود.

این کارشناس سیاسی در استان هرمزگان افزود: کشورهای جهان شاهد بوده اند که ایران تحت بالاترین تحریم های ممکن قرار گرفته اما هیچ اتفاقی برای آن نیفتاده است. بسیاری از کشورها انتظار داشتند که ایران دچار فروپاشی اقتصادی و ناآرامی های داخلی در آن کشور شود. برعکس هیچ اتفاقی نیفتاد، جوانان برومند و دانشمندان این منطقه به فناوری های زیادی دست یافتند که ما را به خودکفایی رساند و همین باعث شد که ایران به عضویت دائم شانگهای درآمد.

صادقی گفت: بدون شک عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند دیپلماسی چندجانبه این کشور را در ابعاد منطقه ای و بین المللی و در مقابل فشارهای سیاسی گسترده کشورهای غربی بر حمایت کشورهای عضو سازمان گسترش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید